Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Kollaborativ filtrering: exempel Netflix

Den tredje tjänsten som här får illustrera algoritmers olika funktionaliteter är streamingtjänsten Netflix som ger tillgång till serier, filmer och dokumentärer. Netflix använder sig av en algoritm för rekommendationer där man försöker förutse vad en användare vill se baserat på egna och andra användares preferenser, så kallad kollaborativ filtrering. Netflix ägnar sig inte bara åt att förse användarna med rekommendationer på filmer och serier att titta på. Företaget gör numera också egna produktioner, baserade på sin algoritm om vad användarna förväntas vilja se. Netflix kombinerar en avancerad algoritm med egenhändigt skapade kategorier (se vidare i kapitlet Algoritmer och data).

Den enklaste och mest välkända formen av kollaborativ filtrering påträffas i ”andra som köpte NN, köpte även XX”. Därtill finns en mängd ytterligare faktorer som mer avancerade algoritmer för kollaborativ filtrering använder sig av. Användare uppmuntras att betygsätta, skriva recensioner eller rekommendera tjänster och produkter. Hänsyn tas bland annat till användares sociala nätverk, profilinställningar, tidigare konsumentbeteenden, veckodag och tid på dygnet. Kollaborativ filtrering finns inte minst i tjänster som säljer produkter, som Amazon och Spotify. Även Facebook använder sig av rekommendationstjänster. På Google ser man exempel på rekommendationstjänster i förslag på relaterade sökningar samt i autoförslag (autocomplete suggestions), som baseras på vad andra har sökt efter. Se bild nedan med Googles förslag på hur jag kanske vill komplettera min mening ”sverige är”.

Uppgift

Undersök hur Google autocomplete fungerar med ett exempel från din stad. Skriv ”[din stad] är” och se vad Google autocomplete föreslår för dig. Är det enligt dig logiska förslag? Är det något som förbryllar dig?

Spotifys rekommendationslistor är också bra att undersöka för att få en uppfattning om hur väl algoritmerna fungerar. För ett halvår sen eller så blev det tydligt att något med algoritmerna hade fått fnatt och min rekommendationslista var fylld av Lasse Holm, Drängarna och Linda Bengtzing. Inget fel i det, men uppenbarligen inget som inte den mest kreativa algoritmen i världen hade fått fram utifrån min lyssningshistorik.