Algoritmer och data
Algoritmer behöver data för att kunna utföra sina beräkningar och fatta beslut, exempelvis om hur olika sorters innehåll ska visas.
Hur en internettjänst finansieras påverkar vad en algoritm analyserar. Vissa tjänster finansieras huvudsakligen genom abonnemang (Netflix, Spotify), andra genom reklamplacering (Facebook, Google). Ytterligare andra tjänster finansieras genom att de får en del av den affärstransaktion som tjänsten möjliggör (Uber, Airbnb). Därtill finns det tjänster som inte har vinstintresse, utan bygger på donationer (Wikipedia). De olika typerna av tjänster använder sig av data på olika sätt.
Vi kan skilja mellan data som utgör innehåll i tjänster och data som samlas in genom användarnas interaktion med tjänster. I de flesta tjänster som behandlas i denna guide är data delvis skapade av användarna – så kallad användargenererade data. Det kan handla om digitala spår som vi lämnar vid sökningar på Google, ”likes” vi gör på Facebook eller betygssättningar som vi gör på Netflix.
Hur användargenerade data används skiljer sig åt mellan en tjänst som Netflix som ger tillgång till serier och filmer på abonnemangsbasis och en tjänst som Facebook som säljer reklamplats. På Netflix kombineras de med uppgifter om serier och filmer, och på Facebook kombineras de med uppgifter om användare som möjliggör riktad reklamplacering eller politiska budskap. När det gäller Google Sök utgörs data dels av dess index, dels av uppgifter om användarnas sökningar och aktiviteter i andra Google-tjänster. Användargenererade data används i Google Sök för att förbättra relevansen för den som söker. De används också för att förbättra tjänsten genom att föreslå sökord eller kategorier.