Länkanalys: exemplet Google sök
Google är det dominerande företaget på internet och dess sökmotor toppar listan över de mest populära webbplatserna. Google erbjuder en mängd olika tjänster. Här avser vi främst sökmotorn Google Sök, även om dess funktionalitet till stor del är beroende av Googles övriga tjänster.
Google Sök har som främsta uppgift att finna information på den öppna webben. Utgångspunkten är att matcha sökord med ord som finns på en webbsida. Miljontals träffar är möjliga för de allra flesta sökningar, åtminstone om man söker på engelska. Googles utmaning, relaterat till deras algoritm, ligger i att presentera länkar till webbplatser så att de som är mest relevanta för användaren hamnar överst. Det handlar dels om hur många dokument som hittas (recall), dels hur exakt dokumenten som hittats svarar på sökfrågan (precision). I de algoritmer som Google Sök har utvecklat utgår man från att relevans är något personligt, relaterat till användaren, och inte något absolut. Tanken fanns redan i slutet på 1990-talet när Googles grundare utvecklade den så kallade PageRank-algoritmen och har sedan dess lagt grunden för Googles enorma genomslag.
Googles PageRank gjorde att Google Sök snabbt blev mer framgångsrikt än konkurrenternas sökmotorer. Starkt förenklat medför PageRank att webbplatser med många så kallade in-länkar sorteras högre upp i träfflistan än webbplatser med få in-länkar. En in-länk är en länk som en sida får från en annan. Vidare viktas de in-länkar från webbplatser som i sin tur har många in-länkar högre. Det betyder alltså att en länk anses vara ett uttryck för relevans, och ju fler länkar desto högre relevans. PageRank är numera enbart en faktor bland en uppsjö av andra faktorer som styr sökresultaten och deras ordning i Google Sök. Andra faktorer är till exempel plats, din sökhistorik, aktualitet eller en sidas anpassning för mobiltelefoner. De två förstnämndas betydelse för sökresultaten har dock skruvats ner på senare år. Google Sök ändrar sina algoritmer hundratals gånger per år.
Övning
Om du är inloggad i webbläsaren Chrome eller i Google har du en del möjligheter att styra vad sökningen tar hänsyn till när dess algoritmer jobbar och presenterar sökträffarna för dig. Gå till Googles aktivitetskontroll och se vilka inställningar du kan göra där. Om du har ett Googlekonto kan det vara väl värt att logga in för att framförallt se vilken bild av dig som algoritmerna har satt ihop i deras annonsinställningar.
Nedan har vi (delar av) Googles bild av mig som algoritmerna sen använder för att presentera annonser för mig.
Ålder och kön stämmer väl men mitt bilintresse är relativt obefintligt. Vill man så kan man klicka på respektive intresseområde och ta bort det för att få mer passande reklam. Man ska ju dock ha i åtanke att man då hjälper Google med sina reklamalgoritmer.
Även om du inte är inloggad i Chrome eller Google kan du påverka vad sökjätten ska ta för hänsyn till dina tidigare sökningar och plats. Sök på något och hitta Inställningar till höger under sökrutan. Klicka på Sökaktivitet och du kan nu välja om Google ska ta hänsyn till dina tidigare sökningar på denna dator när deras algoritmer presenterar sökträffar.