
Lesersørvis – nycklar till en bättre litteraturförmedling
“Kan du tipsa mig om en bok som liknar den här?” – är en vanlig fråga från biblioteksbesökare som är på jakt efter en ny bok att låna och läsa. Och visst kan det vara en knepig uppgift att hitta passande läsförslag till den som frågar. Speciellt om man själv inte känner till den bok som besökaren har läst eller genren som efterfrågas.
Lesersørvis är en norsk metod som bibliotekspersonal kan använda för att arbeta med litteraturförmedling på ett mer strukturerat vis. Kärnan i Lesersørvis handlar om att hitta rätt bok till rätt person. Metoden gör det möjligt att identifiera vad en läsare har uppskattat i en bok och därmed sannolikt kommer att gilla i en annan.
Den här kursen ger en introduktion till Lesersørvis och hur man kan använda metoden i mötet med biblioteksbesökare i alla åldrar. Lesersørvis möjliggör för enskilda biblioteksmedarbetare såväl som en hel biblioteksorganisation att arbeta mer strukturerat med litteraturförmedling.
Lesersørvis startade som ett projekt i Norge 2014 och grundar sig i sin tur på den amerikanska tjänsten Readers’ Advisory.
Syfte
En stor del av biblioteksvardagen går ut på att komma med läsförslag till biblioteksbesökare. Den här kursen syftar till att ge dig verktyg för att på ett strukturerat och ändamålsenligt vis arbeta med litteraturförmedling.
Kunskapsmål
Efter genomgången kurs kommer du att:
- ha fått kunskap kring vilka faktorer/nycklar som är viktiga i en läsupplevelse och hur dessa kan användas i litteraturförmedling
- ha lärt dig Lesersørvis samtalsmetod
- ha fått verktyg för hur du kan lära känna bibliotekets bestånd bättre
- ha fått ett gemensamt språk för att diskutera böcker med kollegor.
Upplägg
Kursen kan genomföras enskilt eller tillsammans med kollegor. Det finns flera fördelar med att hela biblioteksorganisationen arbetar gemensamt med Lesersørvis.
Lesersørvis kan möjliggöra:
- att ni kan stärka varandras litteraturkännedom genom att alla bidrar med sina kunskaper om och sitt intresse för böcker och olika genrer
- att det blir lättare att öva och hjälpas åt att implementera de olika metoderna som Lesersørvis bygger på
- att ni kan skapa en enhetlig och likvärdig service för alla biblioteksbesökare, oavsett vem i personalen de möter.
Om innehållet
Innehållet i denna kurs bygger framför allt på en handbok om metoden, Lesersørvishåndboka, och den digitala kursen om Lesersørvis som finns på Norges Nasjonalbiblioteks webbplats för kompetensutveckling. Vissa texter har även hämtats från handboken om förmedling av böcker till barn, Lesersørvis til barn. I Norge är materialet om Lesersørvis uppdelat i förmedling av böcker till vuxna respektive till barn, i denna kurs är dessa sammanslagna.
Digiteket har valt att fokusera på att introducera den mer övergripande förmedlingsmetodiken inom Lesersørvis och tonat ner de delar i materialet som berör litteraturkännedom. Detta ska dock inte tolkas som att metoder för att öka din litteraturkännedom är mindre viktiga, alla delar inom Lesersørvis fyller sin funktion.
Vi har valt att byta ut flera av de böcker som utgör exempel i kursen till titlar som lämpar sig bättre i en svensk kontext. Texterna i lektion fyra, om att ge läsförslag, samt lektion sex, om vektyg för att hitta passande läsförslag, har skrivits om och fått nya tillägg.
Vad gäller översättningen har vi valt att behålla det norska namnet “Lesersørvis” då vi inte funnit en lämplig svensk översättning av detta begrepp. Ett centralt begrepp i Lesersørvis är “appellfaktorer” och detta har vi valt att översätta till “nycklar”.
Lesersørvis består av flera handböcker, en digital kurs, workshops, handledningar och mycket mer. Denna Digiteketkurs innehåller endast en del av detta omfattande material. För den som vill fördjupa sig ytterligare i Lesersørvis finns det därmed mycket mer att ta del av på norska.
Vanja Øyrås är senior rådgivare vid Fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud och Østfold och har skapat Lesersørvis metod.
Foto: Fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud och Østfold. ©

Tack
Stort tack till Vanja Øyrås, senior rådgivare vid Fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud och Østfold, som gett Digiteket tillåtelse att översätta materialet och bidragit med värdefulla inspel i framtagandet av kursen. Läs gärna intervjun med Vanja Øyrås för att få veta mer om hur hon har arbetat med Lesersørvis i Norge.
Lås upp läsupplevelsen med Lesersørvis
Många bibliotek har fått upp ögonen för den norska metoden Lesersørvis! Kärnan i metoden går ut på att förstå vad en läsare har uppskattat i en bok genom att identifiera ett antal nycklar. Digiteket har träffat Vanja Øyrås, som står bakom Lesersørvis, för att få veta mer om hur metoden används på bibliotek och hur den skiljer sig från sin amerikanska motsvarighet Readers’ Advisory.
Digiteket vill även rikta ett speciellt tack till Johanna Stenlund från Barnens boktips, som bidragit med värdefulla kommentarer utifrån sin erfarenhet av att utbilda bibliotekspersonal i metoden.
Upphovsrätt
Kursens textmaterial är licensierat i enlighet med Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Inga Bearbetningar 4.0 Internationell (CC BY-NC-ND 4.0).
Foldern och lässchemat i kursen är formgivna av Rebecca Risén och licensierat i enlighet med Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Inga Bearbetningar 4.0 Internationell (CC BY-NC-ND 4.0).
Bokomslagen i kursen har använts med tillåtelse från förlagen i enlighet med följande lista.