Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Planera upplägget för din workshop

Illustrerad cirkel som visar ett planeringshjul. I mitten av cirkeln syns ett kugghjul i en cirkel. Runt cirkeln syns en stege till vänster, tre mindre kugghjul i övre vänstra hörnet, papper och penna i övre högra hörnet samt ett at-tecken på ett brev i nedre vänstra hörnet.

Planeringscirkel genererad av AI i verktyget Canva.

Innan du skapar upplägget för din workshop kommer här några bra saker att tänka på:

Allmänt

  • Hur gamla är deltagarna?
  • På vilken nivå ska du lägga det läsfrämjande arbetet?
  • Klarar deltagarna av att arbeta självständigt, i mindre grupp eller ska ni arbeta i helgrupp?

Hur många deltagare ska du ha?

  • Om deltagarna ska arbeta individuellt behöver alla ha tillgång till varsin surfplatta/dator.
  • Deltagarna kommer att behöva ganska mycket hjälp med att både planera och skriva sin berättelse samt sätta ihop allting. Ju fler böcker som ska göras, desto mer tid tar det att hjälpa deltagarna. Hur många deltagare kan du hantera? Hur många ledare behövs i workshoppen?

Inloggning och konto

  • Ska ni arbeta på en eller flera enheter? Ska ni arbeta tillsammans, i små grupper eller individuellt?
  • Se till att du är inloggad på ett sätt som gör att fler deltagare utan eget konto ska kunna delta.

Upplägg och tidsplan

  • Du kan lägga upp projektet som tre kortare workshoppar: planera din berättelse, generera text och bilder och sätta ihop berättelsen.
  • Eller som en längre workshop om ungefär 2–2,5 timmar.

Hur kan gruppen och biblioteket jobba vidare med böckerna? Exempel:

  • Göra en bokhylla på biblioteket där ni ställer fram alla böcker som ni gör.
  • Skapa ett digitalt bibliotek där ni kan lägga upp böckerna som e-böcker som alla kan läsa.
  • Arrangera en uppläsning av böckerna.

Om du vill få en lite bättre uppfattning om vad barn i just den ålder du ska hålla workshop för förväntas kunna i fråga om berättarstruktur och berättarteknik kan du läsa in dig på kursplanen i svenska för grundskolan. Det är ju inte ditt arbete som bibliotekarie att utföra lärarens jobb, men genom goda kunskaper om vilka krav som ställs på barnen i de olika åldrarna kan du lättare anpassa din workshop så att den hamnar på rätt nivå för målgruppen.