Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Planera berättelsen

Tre barn sitter bredvid varandra framför en dator. Barnet i mitten håller i ett papper. Ansiktena är vända mot betraktaren.

Unga skapar med hjälp av dator. Bilden har genererats med hjälp av Canva.

Hela detta första steg tar sin utgångspunkt i deltagarnas fantasi. För att kunna skapa en berättelse med hjälp av AI måste deltagaren nämligen först ha en historia att berätta. Deltagarna måste därför börja med att fundera över vilken typ av berättelse de vill skapa och vad den ska handla om. Låt barnen skapa en mindmap digitalt eller på papper och be dem att fundera över

  • vilken sorts berättelse och genre det ska vara
  • vad berättelsen ska handla om
  • vilken den huvudsakliga konflikten ska vara och hur den ska nå sin lösning
  • vem eller vilka huvudkaraktärerna ska vara och hurdana de är
  • var och när berättelsen ska utspela sig
  • hur den ska berättas och av vem.

Låt sedan deltagarna använda en synopsismall för att beskriva vad som ska hända, steg för steg, så att de ser händelseutvecklingen framför sig.

Gör slutligen en övning som tränar deltagarna i att berätta om eller återge huvuddragen i berättelsen utifrån den information de skrivit ner. Utmaningen i övningen är att få med den allra viktigaste informationen om berättelsen på bara en eller ett par, tre meningar! För att hjälpa dem att förstå hur kort beskrivningen ska vara kan du själv modellera, det vill säga visa upp ett exempel. Övningen i att berätta kort hjälper deltagarna när de senare ska fylla i information i AI-verktyget.

Nu är deltagarna förberedda och har en plan för sin historia. Det är dags att skriva själva boken!

Beroende på ålder och mognad kan du lägga till eller dra ifrån, fördjupa eller förenkla det du ber deltagarna att ta hänsyn till. Anpassa också din språkliga nivå utifrån den åldersgrupp du har framför dig för att din workshop ska bli så tillgänglig som möjligt för målgruppen.