Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Sammanfattning

I denna kurs har vi tittat på hur biblioteken kan bli påverkade av en ökad politisering av biblioteken, framförallt i digitala kanaler och sociala medier. Vi har tittat på grundlagarna kring yttrande- och tryckfriheten och hur misstolkningar av dessa ibland kan påverka vår verksamhet. Med ledning från arbetet med Bibblan svarar och samtal med kommunikatörer för Biblioteken i Malmö, har vi tagit upp vikten av att ha en tydlig tonalitet förankrad i principer och värdegrund. Avslutningsvis har vi också tittat på konkreta saker som kan vara bra att tänka på när ens bibliotek utsätts för ett riktad påverkansoperation från en specifik grupp eller hamnar i ett medialt drev. 

Centrala punkter

Övergripande handlar det om några centrala punkter:

  • Var noga med att bibliotekets beslut är förankrat i lagen, i värdegrunden och i de principer ni formulerat för er verksamhet. 
  • Ha en kontinuerlig diskussion kring denna värdegrund och dessa principer så att alla är överens om vad det betyder i praktiken. 
  • Slå an en ton i sociala medier som är förankrad i denna värdegrund och dessa principer och jobba långsiktigt. 
  • Var medvetna om att det kan komma riktade påverkansoperationer och mediala drev mot ert bibliotek. Om ni upplever att ni följt lagen och upprätthåller värdegrund och fastlagda principer: var trygga i detta. Det är inte er roll som bibliotek eller ens eftersträvansvärt att alla ska hålla med i allt ni gör. 

Kvar att fokusera på

I diskussionerna inför denna kurs har det blivit uppenbart att det inte finns några färdiga lösningar och facit i just dessa frågor. Detta kanske inte heller är önskvärt då det kommunala självbestämmandet är starkt och lokala bibliotek gör olika tolkningar. Vad som dock är önskvärt är en levande diskussion i ämnet och stöttning för de medarbetare som upplever påverkansoperationer och drev. Vi behöver ett stödmaterial och/eller ett verktyg för hur vi ska våga göra dessa bedömningar i känsliga ämnen och ett forum att finna stöttning och perspektiv när dessa bedömningar resulterar i riktat missnöje eller ifrågasättande. 

Diskussion

Har ni på ert bibliotek klara rutiner för hur ni ska göra om ni drabbas av ett drev? Finns det något ni kan ändra i era rutiner för att enskilda medarbetare ska känna sig tryggare när en riktad påverkansoperation drabbar just ert bibliotek?