Att hantera ett drev
Med jämna mellanrum händer det ändå att ett bibliotek hamnar i fokus för någon form av riktad påverkansoperation eller ett medialt drev. Det kan handla om att en viss intressegrupp uppmanar sina följare i sociala medier att agera gemensamt i en fråga och kontakta biblioteket. Eller så kan det vara en inflytelserik eller stridbar personlighet i sociala medier som är upprörd över något som den uppfattar som fel från bibliotekets sida, uttrycker det och får gensvar hos sin stora publik som agerar på individuell basis. Det kan också röra sig om granskning från medias sida. Man uppmärksammar ett beslut som inte faller i god jord hos en del av läsekretsen, och detta leder till vidare medial uppmärksamhet. Det finns så att säga en “story” (och storyn kan då mycket väl vara att “det stormar” eftersom medier tenderar att springa i grupp och rapportera vad andra rapporterar om). Potentiellt kan det ju också handla om att biblioteket helt enkelt har tabbat sig på ett eller annat sätt, och nu möts av rättfärdig upprördhet från individer eller media. Helt oavsett: när drevet sveper in över en bibliotek kan det kännas stressande för medarbetare. Då är det bra att ha en liten checklista för hur man bäst hanterar situationen.
Identifiera drevet
När påverkansoperationer eller drev är på gång är det viktigt att vara medveten om det. Dels är det viktigt för att sprida informationen i organisationen: “Just nu pågår försök att påverka oss som organisation från grupp x, eller: just nu får vi många frågor från media om y” så att alla vet vad som händer och kan vara förberedda om de blir indragna. Dels är det viktigt för att erfarenheterna lär oss dels att a) sådana här händelser kan upplevas stressande men det tenderar lyckligtvis att pågå högst begränsade i tid, b) vårt agerande som organisation i detta läge har stor påverkan på hur länge det pågår.
Våga låta bli
Bara för att någon vill dansa måste vi inte ställa upp. En påverkansoperation eller ett drev har ofta en mycket tydlig dagordning och den är alltid formulerad av dem som närmar sig oss. Det kan vara bra att påminna sig om att vi som organisation inte måste dras in i deras narrativ på deras villkor. Ställs det frågor kring vårt agerande så får vi klargöra varför vi har agerat som vi gjort utifrån vårt uppdrag och de principer vi har för vår verksamhet. Vi måste inte aktivt “ta diskussionen” om något större som frågan är en del av. Att vara byråkratiskt tråkig: “Vi har fattat beslut x eftersom det vårt uppdrag säger y” är en väl fungerande strategi.
Var trygg i det ni har bestämt
Våga vara trygg i uppdraget och i den policy ni tagit fram. Backa inte eller urskulda er om de beslut ni fattat varit i enlighet med denna. Alla människor tycker inte lika och medier finns också i många olika former och format med bakomliggande ideologier. Det är inte folkbibliotekets uppgift att alla ska hålla med om allt de gör. Att vara otydlig eller glidande, eller att försöka riva upp beslut för att undkomma kritik, kommer ofelbart bjuda in mer kritik, förlänga drevet och öppna dörren för fler drev i framtiden. Förankra beslut i värdegrund och regler. Fatta beslut. Stå för det beslut som är fattat.
Var konsekvent
Var konsekvent. En hel del påverkansoperationer handlar om att testa gränser och försöka beslå biblioteken med dubbelmoral och handlande som är politiskt motiverat. “Varför köper ni in boken x men inte boken y?” Varför låter ni verksamheten x få låna lokaler men inte verksamheten y”? I dessa fall är det viktigt att det finns principer som bibliotekets beslut grundar sig i och att dessa principer följs konsekvent. Om principen för tidningsinköp till biblioteket exempelvis är att “bara tidningar kopplade till politiska partier som faktiskt har politiska mandat i regionen har en prenumeration”, så är den tydlig. På detta sätt kan direkt fascistiska eller revolutionära publikationer hållas borta från hyllorna – för de avspeglar inte en mätbar strömning i läsekretsen. Åtminstone tills den dag då en fascistiskt parti vinner ett mandat i någon liten kommun och vill ha sin publikation “Renlärig” i hyllorna – och då får man stå fast vid sina principer. Flera principer kan givetvis stödja varandra och chansen är god att publikationen “Renlärig” faller på andra principer kring kommunens eller bibliotekets värdegrund – men oavsett bör det finnas principer att falla tillbaka på. Den medarbetare som får frågan av någon journalist eller engagerad medlem av allmänheten ska inte behöva tveka. De principer som gäller för prenumerationer är: x, y och z. Som ett resultat kommer biblioteket säkert att ha en massa material som inte är i varje medarbetares enskilda smak men det är inte heller bibliotekets uppdrag. Konsekvensen inför principerna måste givetvis gälla i intern diskussion såväl som extern.