En spelifierad bokcirkel
Genom att samla de uppslag och idéer som tas upp i den här delen av kursen kan man skapa ett koncept där många av exemplen sitter ihop. Många av inspelen ovan är utformade utifrån en individuell progression och målsättning, men vad händer om vi sätter det i ett grupperspektiv där man tillsammans ska nå framsteg?
Biblioteket skulle kunna hålla en bokcirkel för unga och sugna läsare. Denna bokcirkel skulle kunna använda sig av några av metoderna som presenterats i tidigare lektioner. Antingen skulle den kunna ha spelifierade moment mellan tillfällen på det sätt som förklaras under rubriken ”Nå nya nivåer i läsandet” i förra lektionen eller – om cirkeln läser en lite längre bok tillsammans kan man lägga in moment kopplade till den gemensamma progressionen i läsandet, som beskrivs nedan.
Har man valt ut en bok till bokcirkeln skulle man som förberedelse till första tillfället kunna skapa en spelplan med spännande bilder (om det finns kopplat till boken) som skapar funderingar och motivation att läsa vidare. Det skapar en känsla av progression då man kan bocka av hur långt man kommit och vilken bild man är vid, men det kan även skapa mersmak och intresse eftersom bilderna får en att fundera kring vad som kommer att hända och vad bilden egentligen visar. Det skapar en social aspekt i gruppen eftersom bilderna skapar ett större intresse och nyfikenhet än siffror eller text. Bilderna kan skapa diskussion inom gruppen och en känsla av nyfikenhet som man upplever tillsammans. Spelplanen skulle, om möjligt, kunna visas i digital form genom exempelvis en skapad powerpointbild som visas upp med en projektor.
För att bygga vidare på belöningsaspekten så skulle man kunna samla objekt på vägen. Ju längre in ni kommer i boken desto fler objekt hittar ni som man kan samla på. Det kan exempelvis vara objekt som har med historien att göra som ni samlar på en vägg eller på en plansch. Det gör att medlemmarna i bokcirkeln kan återkoppla objekten till saker som hänt i berättelsen, men även få en belöningskänsla eftersom de tillsammans fått ihop objekten. Objekten ska helst kopplas till narrativet och om möjligt sättas på spelplanen ovan för att skapa en större helhet. Handlar boken om en mystisk ring i ett kapitel, skulle det kunna vara objektet man får efter det specifika kapitlet. Har man skapat en digital version med hjälp av exempelvis powerpoint så kan man lägga in objekten digitalt för läsarna att visuellt ta del av dem.
Ett annat exempel är att man väljer ut en bild som visar ett viktigt objekt eller en händelse i boken. Bokcirkeln kommer att få se bilden byggas på allteftersom. Det innebär att det blir en mystik över bilden som skapar nyfikenhet och för varje framsteg får man se mer av bilden. Bilden får gärna visa något väldigt avslöjande som man kanske inte får reda på förrän i slutet. Det gör att det blir en extra stark effekt när hela bilden syns. Den här metoden i kombination med ovannämnda exempel skapar en större helhet där narrativet väver ihop spelplan, objekt och en mystisk bild. Det skapar även förutsättningar för att kunna arbeta med olika belöningar. Efter ett kapitel får man ett objekt, medan man i ett annat får se en bit av bilden. Det gör att man skapar ett överraskningsmoment som även spelen har i sitt belöningssystem: “Vad händer när jag klarat det här uppdraget eller steget?”
Skapa mål för gruppen. Det kan vara mål för läsningen men det kan även vara sociala mål. Om vi kan sitta och diskutera i lugn och ro så finns det en extra belöning i form av ett objekt som exempelvis en fjäder. Har gruppen samlat ihop fyra fjädrar på fyra gånger så kan det leda till en större belöning. Det skapar en vilja att samarbeta för att nå ett större mål. Det viktiga är att som ledare alltid ha en positiv retorik och inte hota med belöningen då det tar bort den positiva känslan. Arbeta alltid utifrån en konstruktiv retorik där objektet som är belöningen alltid lyfts i positiv form och inte som ett hot för att man är på väg att misslyckas. En form kan vara att dela upp träffen i olika moment där man kan få belöning för exempelvis en bra start eller ett bra avslut. Då blir det enklare som ledare att belysa att det finns flera chanser att lyckas om exempelvis starten inte blev så lyckad.