Konsten att hantera epostIntroduktion

Du har varit borta från jobbet i två dagar av någon anledning. När du öppnar din e-post har du 87 olästa brev. Du vet på förhand att en övervägande majoritet av dessa brev inte riktar sig till dig personligen och likaledes att en majoritet av dem inte ens berör dig. Du kan dock inte på förhand veta vad som är vad och därför är du nu dömd att börja dagen med en till två timmars e-posthantering.

Syfte

Känns bilden igen? Stora organisationer har nästan alltid olika former av problem med sin informationsspridning och e-post är en återkommande bov i dramat. Denna kurs syftar till att på olika sätt tackla problemet med alltför vidlyftigt eller luddigt e-postande. Kursen ger konkreta tips på hur ni i er organisation kan skapa och upprätthålla principer för e-postande som förhoppningsvis sparar tid och skänker ökad sinnesro.

Kunskapsmål

När du är klar med denna kurs bör du:

  • ha fått olika perspektiv på och tekniker för hur e-postande kan struktureras i organisationen
  • ha fått lära dig några konkreta metoder som lätt kan implementeras på din egen arbetsplats.

Upplägg

Kursen presenteras i text och bild och varje lektion åtföljs av praktiska övningar. Kursen är en del av ett övergripande tema på ämnet “Att leda och kommunicera”.  De övriga kurserna i temat är: Konsten att överföra information, Konsten att hålla en bra möte, och Konten att leda en grupp med hjälp av digitala hjälpmedel.

Om du loggar in kan du spara dina framsteg och få personligt rekommenderade kurser.

Författare: Christoffer Krämer

Publicerad: 18 mars, 2021