Fri åsiktsbildning i praktisk verksamhet
Redan idag uppstår det utmaningar i den praktiska verksamheten som kan relateras till fri åsiktsbildning på bibliotek. Biblioteken ska erbjuda ett urval av medier med många olika perspektiv på dagsaktuella frågor. Samtidigt ska man som offentlig verksamhet sprida korrekt och tydlig samhällsinformation. Dessutom möter man medborgare i biblioteksrummet och ska främja deras rätt att bilda sig en egen uppfattning och yttra sin mening. I ett polariserat samhälle kan det leda till utmaningar att föra konstruktiva och respektfulla samtal.
Aktiviteter som främjar fri åsiktsbildning
En workshop vid Marskonferensen i mars 2023 gav en bild av hur den praktiska verksamheten som främjar fri åsiktsbildning yttrar sig på biblioteken. Deltagarna arbetade tillsammans fram en lista med följande verksamheter, uppdrag och aktiviteter som på olika sätt syftar till att främja allmänhetens fria åsiktsbildning. Detta material kan fungera som underlag till diskussioner om eventuella utmaningar och till övningar i hur medarbetarna kan hantera svåra situationer.
Exempel på hur bibliotek kan främja fri åsiktsbildning:
- Tillhandahålla ett brett och nyanserat utbud av olika medier och tekniker.
- Sätta information i sammanhang och i proportion till varandra. Bredda perspektivet och undersöka åsiktsbubblor. Det är käll- och sökkritik i praktiken.
- Utgöra en mötesplats där man kan möta personer som är olika en själv med andra perspektiv.
- Vara en aktiv facilitator av möten mellan grupper och individer.
- Vägleda allmänheten till information och bemöta besökares frågor – ställa motfrågor och vägleda. Vara objektiva, men ej neutrala och ängsliga.
- Aktivt presentera kunskap, konst och perspektiv på världen genom olika föreläsningar, workshops och handledningar utifrån förutsättningar och behov.
- Särskilt prioritera de prioriterade målgruppernas behov av inflytande och delaktighet i samhället.
Bibliotekens arbete med otillbörlig informationspåverkan
Under arbetet med den nationella biblioteksstrategin framfördes idéer om att biblioteken kan ha en roll i samhällets arbete mot desinformation och informationspåverkan. Detta finns dock inte med i den beslutade nationella biblioteksstrategin.
Hur skulle ett sådant arbete kunna se ut i praktiken? Att bibliotek och enskilda biblioteksmedarbetare ska bemöta otillbörlig informationspåverkan i mötet med besökare kan anses svårt. En enskild person kan inte automatiskt anses sympatisera “med främmande makt” enbart för att denne uttrycker liknande åsikter, konstaterar Anna Andersson i Rättsligt ramverk för bemötande av informationspåverkan. Men framförallt måste det offentliga som utgångspunkt ”respektera yttrandefriheten och informationsfriheten genom att avhålla sig från att ingripa i enskildas uttryck och informationsutbyte”.
Samtidigt menar Myndigheten för psykologiskt försvar att en central del av Sveriges psykologiska försvar är allmänt källkritiska medborgare. Medborgare som har förmågan att kritiskt granska informationspåverkan, oavsett om denna kommer från en inhemsk avsändare eller från främmande makt, stärker det demokratiska samhället.
Här har biblioteken ett uppdrag och ett pågående arbete. Bibliotekens MIK-uppdrag i kombination med bibliotekens kontinuerliga arbete med att tillhandahålla information och kunskap till allmänheten kan anses utgöra ett viktigt bidrag till det psykologiska försvaret.
Men utmaningarna med att utforma ett praktiskt arbete kring att främja allmänhetens medie- och informationskunnighet ska inte underskattas. En slutsats från den nationella kompetenssatsningen Digitalt först med användaren i fokus var att många biblioteksmedarbetare upplever att det är svårt att omsätta uppdraget att verka för medie- och informationskunniga medborgare i praktisk verksamhet.
Reflektionsfrågor
- Hur tänker ni kring den fria åsiktsbildningen i er yrkesvardag? Hur kommer den fria åsiktsbildningen till uttryck vid exempelvis programverksamhet, inköp av medier eller vid de offentliga datorerna? Använd gärna listan med exempel på aktiviteter ovan som grund för ert samtal.
- Har ni någon erfarenhet av utmanande situationer kopplat till rätten till fri åsiktsbildning? Mellan biblioteksbesökare? Mellan er som tjänstepersoner/verksamhet och biblioteksbesökare? Vilka strategier finns på arbetsplatsen för att hantera detta?
- Reflektera kring era erfarenheter av att arbeta praktiskt med att stärka allmänhetens medie- och informationskunnighet. Dela med er av exempel på verksamheter som varit lyckade. Vilka svårigheter finns?
Avslut
Nu har du genomfört kursen “Fri åsiktsbildning — samhällets mål och bibliotekets uppdrag”. I Digitekets tema beredskap finns mer material att ta del av, exempelvis kursen Beredskap och totalförsvar ur ett biblioteksperspektiv .