Gå direkt till innehållet

Vägar till läslust: Sommarboken för alla – att nå barn i den anpassade grundskolan

Annika Wig från Skövde kommun har arbetat med Sommarboken för den anpassade grundskolan i Tidaholm. Genom att samarbeta med skolans personal och kollegan Katarina Larson, var målet att inkludera så många barn som möjligt. Med finansiering från Vastra Götalandsregionen kunde hon organisera författarbesök och inhandla extra böcker. Med tre lyckade träffar, där eleverna bland annat deltog i kreativa aktiviteter och utforskade bibliotekets resurser, blev projektet en succé.

Den 8 maj 2023 arrangerade Förvaltningen för kulturutveckling i Västra Götalandsregionen en välbesökt inspirationsdag under namnet Vägar till läslust. Konferensen planerades utifrån en av biblioteksprojektet Sommarbokens grundidéer – att främja den kravlösa fritidsläsningen. Sommarboken för alla – att nå barn i den anpassade grundskolan är en av de föreläsningar som genomfördes under inspirationsdagen.

Annika Wig är bibliotekarie på Södra Ryds bibliotek. I den här föreläsningen delar hon med sig av sina erfarenheter och tankar från sommaren 2022, då hon satsade extra på att nå ut med Sommarboken till en av folkbibliotekets prioriterade grupper, barn med funktionsnedsättning.

Se föreläsningen Sommarboken för alla – att nå barn i den anpassade grundskolan på Förvaltningen för kulturutveckling i Västra Götalandsregionens Youtube-kanal.

Sammanfattning

Nedan följer en kort sammanfattning av huvuddragen i föreläsningen.

Annika Wig berättar om sitt arbete med Sommarboken, speciellt med fokus på anpassade grundskolor, i Tidaholm. Annika har länge varit en anhängare av Sommarboken och reflekterar över hur den kan nå fler barn i kommunen. Året innan samarbetade hon med Katarina Larson för att inkludera så många som möjligt i Sommarboken. Katarinas initiativ var att engagera pilotbibliotek för att jobba med Sommarboken i anpassade grundskolor och de två började fundera över hur de skulle kunna engagera barnen i dessa skolor.

Venke rapporterar: En bortglömd lucka. Bokförlaget Opal (c)

De beslutade sig för att samarbeta med skolan och insåg att de måste genomföra projektet under skoltid med stöd från lärarna. Maj blev därför den anpassade grundskolans Sommarboksmånad. Med extra finansiering från Västra Götalandsregionen kunde Annika organisera ett författarbesök och köpa in extra böcker.

Projektet innefattade tre träffar med Annika och Sommarboksmaterialet, där eleverna också fick möta författarna Jesper Jenemark och Minette Lidberg från Hjo. Första träffen innehöll också en workshop där eleverna lärde sig att måla med kaffe och te, en teknik som Jenemark använder i sina bilderböcker. Eleverna fick även en signerad bok av författarna.

Projektet bestod av tre träffar:

  • En gemensam träff med ett författarpar från Hjo, där författarna berättade om sig själva och hur de arbetar och där barnen deltog i en målarworkshop med kaffe och te som färgämnen.
  • Annika besökte skolorna med Sommarboksmaterialet, höll shared reading-sessioner och hade samtal om böcker, läsning och personliga erfarenheter.

  • Det sista mötet ägde rum på biblioteket, där eleverna utforskade boktips, deltog i kreativa aktiviteter och fick en inbjudan till den traditionella Sommarboken.

Målet med projektet var att få eleverna att känna att biblioteket är en plats för dem och att uppmuntra deras deltagande i läsning och kreativa aktiviteter. 

Ett viktigt fokus för Annika var att försöka inkludera alla. Detta inkluderade anpassning av marknadsföring, att undvika en övre åldersgräns i reklam, samt att skapa en inbjudande och avslappnad miljö på biblioteket. Hon betonade även vikten av att inleda projektet i den trygga miljön på skolan, särskilt om det inte fanns en tidigare relation med särskolan. Genom förberedelserna fick hon insikt om att inte alla barn läser på traditionellt sätt, vissa kanske endast lyssnar, vilket ledde till en anpassning med olika medier.

Om deltagarna

Annika Wig är bibliotekarie på Södra Ryds bibliotek.

Vägar till läslust  

Katarina Larson, Malin Carlsson och Therese Ytter från Förvaltningen för kulturutveckling VGR berättar mer om konferensen.  

Den 8 maj 2023 arrangerade Förvaltningen för kulturutveckling en välbesökt inspirationsdag med titeln Vägar till läslust. Namnet på konferensen speglade vår avsikt som var att visa på det smörgåsbord av möjligheter som det arbetas med runt om i Sverige för att främja läsning och läslust på bibliotek. Inspirationskälla var biblioteksprojektet Sommarboken och en av dess grundpelare – den kravlösa fritidsläsningen.

Konferensen hade även som målsättning att ta avstamp i olika aspekter som visat sig påverka läsningen och på så sätt lyfta vikten av att möta upp och intressera sig för den miljö där den blivande läsaren befinner sig. Läsaren kan finnas i skolan, i en epa-traktor eller i en jakt på Sommarskuggan. Vi ville även synliggöra tankegångar och fungerande praktiska metoder som arbetats fram på bibliotek utifrån olika behov och situationer, exempelvis klasstillhörighet, språkkunskaper, fysiska avstånd eller olika funktionsvariationer.

Det var även viktigt att inspirera och uppmuntra publiken till att faktiskt pröva någon eller alla dessa vägar till läslust hemma, på sina egna bibliotek. Detta för att berika det lokala arbetet med böcker och läsning med målgruppen barn och ungdomar.

Detta resulterade i att konferensens program innehöll allt från bokgympa till tips på hur man får ungdomar delaktiga på biblioteket genom att låta dem bilda ett referensråd. Detta visar på vikten av att låta läslusten och inte läskraven styra!

Alla föreläsningar från konferensen finns samlade här

Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida

Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.

Sammanfattningen av texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Detta innebär att du:

  • får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
  • får remixa, återanvända och bygga på materialet
  • får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
  • inte behöver fråga om lov.

Om du bearbetar, delar eller använder texten:

  • Ge ett korrekt Erkännande
    • ange verkets namn,
    • ange vem som skapat verket,
    • ange länk till verkets ursprungsplats,
    • ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
    • ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
    • länka till licensen.

Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:

Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Toppbilden används med tillstånd av Förvaltningen för kulturutveckling Västra Götalandsregionen.

Bilderna i artikeln har olika licenser, se dess bildtext för mer information.

Kommentarer

Vad tänker du kring detta?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt artikeln.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.