
Vägar till läslust: Creepyklubben och digitala uppdrag
Elin Gustavsson och Maria Melander på Kramfors bibliotek har dragit igång projekten Creepyklubben och Hjälteklubben som ett sätt att engagera barn i mellanstadieåldern och ge dem en meningsfull fritid. Biblioteket har även startat med en skaparverkstad samt har nyligen genomfört digitala sommaruppdrag, en kombination av skattjakt och digital interaktion, för att fortsätta engagera barnen även under sommarperioden.
Den 8 maj 2023 arrangerade Förvaltningen för kulturutveckling i Västra Götalandsregionen en välbesökt inspirationsdag under namnet Vägar till läslust. Konferensen planerades utifrån en av biblioteksprojektet Sommarbokens grundidéer – att främja den kravlösa fritidsläsningen. Creepyklubben och digitala uppdrag är en av de föreläsningar som genomfördes under inspirationsdagen.
Sammanfattning
Nedan följer en kort sammanfattning av huvuddragen i föreläsningen.
Elin Gustavsson, barnbibliotekarie, och Maria Melander, bibliotekspedagog med bakgrund inom skolvärlden, driver aktivitetsprojekt på Kramfors bibliotek. De startade projekten Creepyklubben och Hjälteklubben som ett svar på ett ökat behov av meningsfulla aktiviteter för barn och unga. Trots att många barn besökte biblioteket var de inte alltid engagerade i typiskt biblioteksrelaterade aktiviteter. Med hjälp av en projektanställning kunde de experimentera med olika initiativ. Deras fokus ligger på mellanstadieåldern, en grupp som ofta befinner sig på biblioteket men som kan ha svårt att engagera sig i traditionella biblioteksaktiviteter.
Creepyklubben valdes som tema för en barnaktivitet efter att arrangörerna genomförde en undersökning bland barnen där de frågade vad de var intresserade av. För att strukturera upp aktiviteten valde de att fråga barnen om ett önskat tema för hela läsåret. Barnen uttryckte ett intresse för något spännande, läskigt och inte för barnsligt. Utifrån detta och inspirerade av Sommarboken med temat I skuggan av kom arrangörerna fram till konceptet Creepyklubben.

Ett samarbete inleddes med författaren Ingela Korsell, känd för sina böcker om övernaturliga väsen, och klubben beslutade att varje vecka fokusera på olika väsen. Träffarna innefattade högläsning eller berättande om ett specifikt väsen, diskussioner, pyssel och skapande aktiviteter baserade på temat. Ett författarbesök med Korsell planerades också, där allt som skapats under Creepyklubbens möten skulle visas upp som en utställning.
Aktiviteten var öppen för alla intresserade barn, med tydliga förväntningar om engagemang på barnen. Genom att strama upp strukturen blev aktiviteterna lugnare och gav bättre resultat, trots en mindre deltagargrupp. Under aktivitetens gång utforskade barnen olika läskiga teman som zombier, läskiga miljöer, mardrömmar, mutanter, Slenderman, varulvar och Krampus, och skapade allt från trolldegsfigurer till skuggteatrar. Författarbesöket med Ingela Korsell var en höjdpunkt där barnen kunde visa upp sina verk och Korsell uppskattade hur hennes böcker inspirerat barnen.
Vi pratade om Slenderman och byggde skuggteatrar. Vi pratade också om varulvar och i juletid så klart om Krampus
Arrangörerna lärde sig vikten av att vara flexibla och anpassa sig, vilket blev uppenbart när de behövde justera klubbens struktur. De insåg även vikten av att rikta in sig på den specifika målgruppen som faktiskt var intresserad av konceptet, istället för att försöka tillgodose allas intressen.
På det nya läsåret introducerade temat “Hjälteklubben”, där barnen fokuserade på olika hjältar kopplade till aktuella händelser i samhället, såsom samiska hjältebarn på samernas nationaldag, tjejhjältar under internationella kvinnodagen och miljöhjältar under hållbarhetsveckan.
I samband med hållbarhetsveckan i Kramfors kommun pratade vi miljöhjältar. I samband med rocka sockorna tillverkade barnen sockhjältar av gamla strumpor
För att engagera barnen även under sommaren inledde man Digitala sommaruppdrag i Kramfors. Målet var att vara mer tillgängliga för barnen, och projektet inleddes med en skattjakt. Man satte upp affischer med QR-koder på badplatser som ledde till videor med instruktioner och koordinater till en annan gömd affisch. Barnen kunde sedan fylla i ett formulär med sina uppgifter för att få en bok hemskickad.

Följande år utvecklades konceptet till en interaktiv berättelse via Youtube, skapad av sommarjobbare, där barnen kunde göra val för att ta sig vidare i historien. I slutet av berättelsen fanns det ett formulär med fler feedback-frågor. Syftet med dessa initiativ var att engagera barnen, göra bibliotekets aktiviteter mer interaktiva och tillgängliga samt föra samman digital teknik och läsning på ett kreativt sätt.
Vi valde att jobba med Youtube. Vi skapade en berättelse där man ser en video och i slutet av den, i slutkortet, så finns det länkar till två andra videor, där man får göra ett val. Beroende på vilket val man gör så kommer man antingen vidare i berättelsen eller kommer man till en game over-skylt. Sedan får man chansen att backa ett steg och försöka igen.
Inför nästa år planerar biblioteket att fortsätta med den digitala närvaron, bygga vidare på Choose your own adventure-formatet och inkludera fler bidrag från barn och unga.
Om deltagarna
Maria Melander är bibliotekspedagog och Elin Gustavsson är barn- och ungdomsbibliotekarie på Kramfors bibliotek.
Vägar till läslust
Katarina Larson, Malin Carlsson och Therese Ytter från Förvaltningen för kulturutveckling VGR berättar mer om konferensen.
Den 8 maj 2023 arrangerade Förvaltningen för kulturutveckling en välbesökt inspirationsdag med titeln Vägar till läslust. Namnet på konferensen speglade vår avsikt som var att visa på det smörgåsbord av möjligheter som det arbetas med runt om i Sverige för att främja läsning och läslust på bibliotek. Inspirationskälla var biblioteksprojektet Sommarboken och en av dess grundpelare – den kravlösa fritidsläsningen.
Konferensen hade även som målsättning att ta avstamp i olika aspekter som visat sig påverka läsningen och på så sätt lyfta vikten av att möta upp och intressera sig för den miljö där den blivande läsaren befinner sig. Läsaren kan finnas i skolan, i en EPA-traktor eller i en jakt på Sommarskuggan. Vi ville även synliggöra tankegångar och fungerande praktiska metoder som arbetats fram på bibliotek utifrån olika behov och situationer, exempelvis klasstillhörighet, språkkunskaper, fysiska avstånd eller olika funktionsvariationer.
Det var även viktigt att inspirera och uppmuntra publiken till att faktiskt pröva någon eller alla dessa vägar till läslust hemma, på sina egna bibliotek. Detta för att berika det lokala arbetet med böcker och läsning med målgruppen barn och ungdomar.
Detta resulterade i att konferensens program innehöll allt från bokgympa till tips på hur man får ungdomar delaktiga på biblioteket genom att låta dem bilda ett referensråd. Detta visar på vikten av att låta läslusten och inte läskraven styra!
Alla föreläsningar från konferensen finns samlade här.
Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida
Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.
Sammanfattningen av texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Detta innebär att du:
- får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
- får remixa, återanvända och bygga på materialet
- får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
- inte behöver fråga om lov.
Om du bearbetar, delar eller använder texten:
- Ge ett korrekt Erkännande
- ange verkets namn,
- ange vem som skapat verket,
- ange länk till verkets ursprungsplats,
- ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
- ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
- länka till licensen.
Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:
Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Toppbilden används med tillstånd av Förvaltningen för kulturutveckling Västra Götalandsregionen.
Bilderna i artikeln har olika licenser, se dess bildtext för mer information.
