Gå direkt till innehållet
Två kvinnor står i en trappa och ler mot kameran. Den ena håller i en dator och den andra i ett gäng böcker. På datorn är en affisch med en blå bok och ett rött stetoskop.
Foto: Kristina Bengtsson ©

Bota din läskris med Bokakuten

Våren 2019 startade Växjö bibliotek boktipstjänsten Bokakuten. En digital tjänst där lässugna får personliga boktips. I den här artikeln berättar bibliotekarierna Mathilda Bosnjak och Sofie Petersson om hur tjänsten fungerar och varifrån de fick idén.  

Biblioteket är en given plats för att få läsinspiration. Våren 2019 funderade en arbetsgrupp vid Växjö bibliotek på hur man kan arbeta läsfrämjande utöver bokcirklar och bokprat. Vi ville nå de läsare som inte kommer fram till informationsdisken för att få boktips. 

Efter att ha surfat runt på olika biblioteks webbsidor hittade vi tjänsten Your next five books hos The Seattle Public Library. Besökare fyller där i ett formulär och får fem personliga boktips skickade till sig via mejl från biblioteket. Allt man behöver göra är att fylla i vilken sorts böcker man gillar eller inte gillar. Enkelt, kul och läsfrämjande! Vi såg också att Västerås bibliotek hade en bokcirkel som hette Bokakuten och fastnade för namnet. Vi valde att kombinera konceptet från biblioteket i Seattle med namnet Bokakuten från Västerås bibliotek eftersom vi ville skapa känslan av att vi hjälper människor i bokkris på ett lättsamt sätt. Syftet var att skapa en boktipstjänst för alla besökare oavsett ålder. 

Bokakuten – så fungerar tjänsten

För att få tips från Bokakuten besöker läsaren Växjö biblioteks webbplats och klickar fram formuläret. Där står det ”Lider du av lästorka? Bokakuten är här för att hjälpa dig. Få skräddarsydda boktips till din mejl!” 

I formuläret fyller läsaren i namn, e-post, vilken ålder boktipsen ska passa för, några böcker hen gillar och inte gillar, genre, vilket språk böckerna ska vara på och om det är något övrigt hen vill tillägga. Sedan skickar vi fem boktips baserat på uppgifterna till den mejl läsaren har angett inom fem arbetsdagar.

Vi utgår alltid från samma mall när vi skickar iväg ärendet, där vi har samma inledningstext, men vi avslutar alltid mejlet med den specifika boktipsarens namn. I övrigt kan boktipsen se olika ut, beroende på vem det är som skriver tipsen. I regel är tipsen några rader långa och innehåller en kort beskrivning av boken och ibland något kopplat till läsaren som ska ha tipset. Om läsaren exempelvis angivit en specifik bok som hen gillar så tipsar vi om snarlika titlar. Eftersom vi har mallen att utgå ifrån och Boktipsbanken (mer om den senare) att hitta tips i, krävs det sällan mycket jobb av boktipsaren. 

Här är ett exempel på ett svar till en person som efterfrågar bra tips på deckare:

Hej Sofie, 

Vad roligt att du hör av dig till Bokakuten! Här får du fem boktips som jag hoppas att du kommer att gilla. 

Grannar i döden av Lucy Foley 
Det här är boken för alla deckarälskare! Grannar i döden av Lucy Foley är en modern Agatha Christie, som man vill gotta ner sig med i soffan med en kopp te eller flera. Den unga Jess med ett trassligt förflutet lämnar London för en nystart i Paris där hennes halvbror Ben bor. Han har flyttat in i ett vackert lägenhetshus. När hon väl knackar på är han spårlöst försvunnen. Någon i huset har gjort sig av med brodern, men vem?

Annabelle av Lina Bengtsdotter 
17-åriga Annabelle försvinner från det lilla samhället Gullspång. Lokalpolisen står handfallen och kriminalinspektör Charlie Lager vid Nationella operativa avdelningen skickas dit. Charlie har själv växt upp i Gullspång och märkliga minnen från det förflutna väcks till liv. 

Silvervägen av Stina Jackson 
I den lilla orten Glimmerträsk letar Lelle efter sin dotter Lina som försvann för tre år sedan. Nätterna igenom kör han utmed väg 95 och letar. Till Glimmerträsk har också Meja och hennes mamma kommit. De ska börja på nytt efter att ha levt ett oroligt liv präglat av missbruk och uppbrott. Så försvinner ytterligare en flicka. 

En familjetragedi av Mattias Edvardsson
Det välbärgade läkarparet Steven och Regina hittas mördade i sitt hem. I galleriet med misstänkta finns bland annat den ensamstående spelmissbrukaren Bill, juridikstudenten Karla som städat hos paret och älskarinnan Jennica som har en 30-årskris. En familjetragedi är en nagelbitare om beroende, klass, moral och rättvisa. En spänningsroman med lager på lager som man vill svepa i ett nafs.

Arvet av Yrsa Sigurðardóttir
En kvinna hittas mördad i sitt hem i Reykjavik. Kvinnans sjuåriga dotter är vittne till mordet. Inom kort sker ett till mord med liknande tillvägagångssätt och polisen Huldar, som leder utredningen, står handfallen. Han får hjälp av barnpsykologen Freya som ska prata med det sjuåriga nyckelvittnet. Kan de lösa fallet innan mördaren slår till igen? 

Hoppas att du gillar boktipsen! Tipsa gärna andra du känner som skulle vilja ha en bokordination från Bokakuten. 

Vänliga hälsningar 

Mathilda, Bokakuten

När vi väljer vilka böcker vi ska tipsa om brukar vi utgå från böcker som finns i bibliotekskatalogen. Det har hänt någon enstaka gång att läsaren vill ha tips på e-böcker eller e-ljudböcker, då brukar vi också utgå från bibliotekskatalogen. De enda gångerna vi har gjort undantag är när läsaren vill ha böcker på exempelvis engelska och vi har en specifik titel i åtanke som kan passa läsaren, men vi har den bara på svenska. Då har vi gjort så att läsaren får fyra boktips på engelska och ett på svenska. 

Teamet bakom Bokakuten

Formuläret är kopplat till en funktionsmejl där vi som är ansvariga för tjänsten, bibliotekarierna Mathilda Bosnjak och Sofie Petersson, fördelar ärendena. Teamet består allt som allt av sex bibliotekarier som läser olika genrer och för olika åldrar. Om det exempelvis trillar in ett ärende gällande fantasyboktips till en tonåring skickas det vidare till bibliotekarien Kristina Bengtsson som läser mycket inom just den genren. Hon får veta när boktipsen senast ska skickas till läsaren och ser till att skicka tillbaka sina tips till funktionsmejlen inom den tiden. Vi skickar sedan vidare ärendet till läsaren.

Kvinna står framför entrén till ett bibliotek och håller i en megafon och en affisch. På affischen står texten "Bokakuten - bota din lästorka!"
Kristina Bengtsson är en av bibliotekarierna som ger personliga boktips via Bokakuten. Foto: Sofie Petersson ©

Bokakuten består av en grupp bibliotekarier där alla läser väldigt mycket på fritiden, det finns ingen avsatt lästid för arbetet med tjänsten. Vi har olika sätt att hålla oss uppdaterade på läsfronten. De flesta av oss följer bokkonton på Instagram, läser kultursidor, bläddrar i Svensk Bokhandels kataloger och använder Goodreads. Vi pratar även mycket om böcker och litteratur med varandra och andra kollegor, både i lunchrummet och ute på pass i biblioteket. 

När vi väljer böcker utgår vi från vad läsaren själv angett att hen gillar och inte gillar. Gillar hen exempelvis böcker av Emma Hamberg, Jojo Moyes och Lucy Dillon men inte blodiga deckare så kommer hen förmodligen även gilla böcker av Jenny Colgan och Caroline Säfstrand. Har denna läsare även kryssat i att hen gillar biografier så slänger vi även in något biografitips, här kanske Marianne Mörcks biografi Som ett surr mellan brösten skulle passa. Oftast ger vi tips på böcker som liknar dem som läsaren redan har läst och gillat, utifrån både genre och stämning.

Bokakuten

Bokakuten startades 2019 av bibliotekarierna Karin Sahlin Häll, Petra Carlsson och Sofie Petersson.

Medlemmar: Alexandra Appelqvist, Kristina Bengtsson, Mathilda Bosnjak, Moa Averin, Sara Kelemit och Sofie Petersson. 

Lite siffror: 2023: 68 ärenden, 2022: 82 ärenden, 2021: 53 ärenden. 

Kuriosa: Vi gjorde en Bokakuten-reflex som gick åt som smör i solsken under Musikhjälpen 2023 i Växjö.

Öppettider: Bokakuten har öppet året runt förutom vid jul och under sommarsemestern.

Boktipsbanken

Boktipsen läggs i filen Boktipsbanken i Bokakutens Teamschatt. Boktipsbanken är ett dokument som är indelat i samma ålderskategorier och genrer som formuläret. Det är smidigt och bra att använda nästa gång någon vill ha liknande boktips. Då är det bara att titta i Boktipsbanken och se om något passar. På så sätt återanvänder vi de boktips som redan har skrivits och sparar tid. 

“Alla tips låter underbara”

Vi vill gärna få mer respons på de boktips vi skickar ut. Vi tror att en anledning till att alla inte ger återkoppling kan bero på att man tror att det inte går eftersom vi skickar från vår funktionsmejl. Den vanligaste återkopplingen vi får är att läsarna återkommer och vill ha fler boktips. Exempelvis har vi ett barn som återkommit till och från i ett par år. All respons vi får uppskattas mycket av oss. Så här kan det se ut:

Händer håller i en reflex med texten "Växjö bibliotek" och en blå bok med ett rött stetoskop.
Reflex med Bokakutens logga. Foto: Sofie Petersson ©

 “Hej! Tack så mycket för tipsen! Jag har nu reserverat samtliga böcker och ser fram emot att läsa.”

“Hej! Jag har tyvärr redan läst alla böcker som står på listan, har ni några fler tips?”

“Tusen tack för boktipsen (och vad trevligt att ni har den här tjänsten)!”

“Alla tips låter underbara! Stort tack!!”

“Stort tack för alla tips. Den sistnämnda, Jonas Karlssons bok, har jag redan läst – med stor behållning.”

Vi får mestadels positiv respons. Exemplen visar även ett fall som inte är helt lyckat för läsarens del, men där vi ändå har träffat rätt i vad personen tycker om att läsa. 

De som hör av sig mest är vuxna kvinnor som vill ha tips på deckare, relationsromaner och/eller biografier. En annan kategori av läsare som vanligtvis hör av sig är föräldrar som vill ha tips till sitt/sina barn, oftast fantasy och/eller spänning. 2023 tog vi totalt emot 68 ärenden, varav 49 var från vuxna, 9 var från ungdomar och 10 var från barn.

Vi har inte utvärderat tjänsten än men funderar på att göra en enkät att skicka ut framöver för att ta reda på vad användarna tycker och även undersöka varför inte fler använder Bokakuten. 

Marknadsföring

Bokakuten har marknadsförts genom bland annat sociala medier såsom Instagram och Facebook. Oftast lägger vi ut en bild på loggan och tipsar om tjänsten. Vi har även en affisch om tjänsten som hänger ute i biblioteksrummet. En tanke vi har är att folk kan bli lite nyfikna på tjänsten och undra vilka boktips man själv skulle få. Vi testade även att göra en Bokakuten-reflex som delades ut under vintern. Alla reflexer gick åt på bara någon vecka, men tyvärr genererade det inte så många fler ärenden. Vi som jobbar med Bokakuten har kommit fram till att vi behöver bli bättre på att marknadsföra tjänsten genom att lyfta fram den mer i våra sociala medier. Vi måste även bli bättre på att tipsa om Bokakuten muntligt. 

Vi blir bättre tillsammans

Självklart finns det både fördelar och utmaningar med Bokakuten. En stor fördel är att alla som jobbar med Bokakuten tycker att det är roligt och givande att ge boktips digitalt. Det ger mer tid för eftertanke. Istället för att tipsa på studs hinner man tänka ett varv extra. När vi bemannar informationsdisken behöver vi ofta tipsa om genrer vi inte kan så bra. Med Bokakuten skickar vi frågan vidare till kollegor som vi vet kan genren och därför ger mer träffsäkra tips. Och om det är en genre som är väldigt nischad hinner man läsa på innan man skickar iväg tipsen. 

Illustration. En blå bok och ett rött stetoskop. På boken står texten "Bokakuten"
Bokakutens logotyp

Vi tror också att många av de som skickar in frågor till Bokakuten inte skulle komma fram och be om hjälp i biblioteksrummet. På det här viset kan även de få personliga boktips av oss. Vi når ut till fler!

Vi som arbetar på Växjö bibliotek är i vanliga fall uppdelade i olika team men här samarbetar vi över teamgränserna, vilket är ytterligare en fördel. Det är både barn- och ungdomsbibliotekarier och vuxenbibliotekarier som ger boktips, vilket gör att vi samarbetar med läsfrämjande på ett sätt som vi inte alltid gör annars. 

Vi har även fått bättre litteraturkännedom, lärt oss vilka förfrågningar som är vanligast och har blivit bättre på att snabbt få en bild av vad läsaren kan tänkas gilla för böcker. Det tar oftast inte många minuter innan vi har kommit på vilka böcker vi vill tipsa om. Vi har även fått en bättre inblick i varandras boksmak, vilket underlättar när vi har pass ute i biblioteket. Träffar vi på besökare som vill ha boktips inom genrer vi själva inte har så bra koll på vet vi vem vi ska fråga.

En utmaning är att nå ut med tjänsten. Det är när vi aktivt marknadsför Bokakuten som det trillar in flest ärenden, exempelvis när vi frontar tjänsten på bibliotekets hemsida eller lägger ut information om den på Facebook. 

En annan utmaning är när de önskade boktipsen är alltför nischade, till exempel ville en läsare ha boktips om stoicism och det var väldigt svårt att tipsa om. Eller när läsare vill ha tips inom en genre som vi i Bokakuten inte läser så mycket av. När dessa situationer uppstår kan vi behöva fråga kollegor som inte jobbar med Bokakuten men som har ett specialintresse eller läser en specifik genre. 

Fördelar och utmaningar i sammanfattning:

  • Vi kan lägga mer eftertanke och tid på boktipsen.
  • Vi kan ge personliga boktips även till läsare som inte vågar fråga oss i biblioteksrummet. 
  • Ökad litteraturkännedom.
  • Det främjar kollegialt samarbete, vi hjälps åt!
  • Det är en utmaning att få fler att känna till tjänsten.
  • Det kan vara svårt att tipsa vid alltför specifika frågor.

Bokakuten är inte ett speciellt tidskrävande arbete. Ju mer Boktipsbanken växer och man får in vanan desto lättare flyter det på. Ofta skriver vi ihop boktipsen när det finns tid över. Exempelvis när det är 20 minuter kvar till lunch – då är det perfekt som avkoppling efter ett pass ute i biblioteket.

Nuläget 

Vi som jobbar med Bokakuten tycker att det är jätteroligt och utvecklande. All fin respons vi får från läsarna är inspirerande och får oss att vilja jobba ännu mer med tjänsten. Vår förhoppning är att nå ut ännu mer med Bokakuten genom att testa nya arbetsmetoder, exempelvis i form av fler kampanjer på sociala medier. En annan idé är att uppmärksamma Bokakuten mer i biblioteksrummet, exempelvis genom att ställa ut en brevlåda där man kan lämna in formuläret i pappersform. På så sätt kan vi göra tjänsten tillgänglig även för dem som inte är så digitala. 

Vi vill uppmana fler bibliotek att haka på Bokakuten och sprida mer läsglädje!

Kvinna framför bokhylla med en rosaprickig blus. Hon håller i ett gäng böcker.

Mathilda Bosnjak är bibliotekarie på Växjö stadsbibliotek och arbetar med läsfrämjande för vuxna och medieplanering. Läser helst nattsvarta romaner men absolut inga deckare. Tipsade senast i Bokakuten om boken Passera av Nella Larsen.

Foto: Sofie Petersson ©

Kvinna framför bokhylla med en blommig blus. Hon håller i ett gäng böcker.

Sofie Petersson är bibliotekarie på Växjö stadsbibliotek och arbetar med bland annat läsfrämjande för vuxna. Hon hoppar gärna mellan olika genrer men läser helst deckare, reportageböcker och samtida romaner. Tipsade senast i Bokakuten om boken Hatets hjärta av Dennis Lehane.

Foto: Mathilda Bosnjak ©

Fler digitala bibliotekstjänster som ger personliga boktips

Här är en lista på fler tjänster där folkbibliotek erbjuder digitala boktips, liknande Bokakuten. 

Hjälp Digiteket att fylla på listan ytterligare. Skriv en kommentar här nedan eller mejla till oss på kontakt@digiteket.se 

Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida

Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.

Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Detta innebär att du:

  • får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
  • får remixa, återanvända och bygga på materialet
  • får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
  • inte behöver fråga om lov.

Om du bearbetar, delar eller använder texten:

  • Ge ett korrekt Erkännande
    • ange verkets namn,
    • ange vem som skapat verket,
    • ange länk till verkets ursprungsplats,
    • ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
    • ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
    • länka till licensen.

Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:

Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Kommentarer

Anna Sahlén 05/09/2024

På Umeåregionens folkbibliotek har vi en digital tipstjänst för barn (Bokdetektiven) och en för vuxna (Boktips till dig)

Anna Hagelin 04/10/2024

På biblioteken i Mjölby finns Läsplåster med biblioterapeutisk ingång.

Edvin Lindström 17/12/2024

På Vimmerby bibliotek har vi ett försök med ”personlig bibliotekarie”, med liknande syfte men som innebär att en låntagare paras ihop med en bibliotekarie, som sedan löpande ger förslag på böcker att låna (en ny bok att hämta på reservationshyllan t ex en gång i veckan). Baktanken är att inte ”träffa rätt” utan att ständigt tänja lite på låntagarens smak, för att få den att upptäcka något annat än den redan vet att den gillar. Men hittills har vi knappt sett något intresse för tjänsten. Mer och bättre marknadsföring kan ju alltid göras.

Känner du till fler tjänster som liknar Bokakuten?

Skriv gärna en kommentar här nedan.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.