Gå direkt till innehållet

Chefens betydelse för att främja läsning

Vad är chefens roll när det gäller det läsfrämjande arbetet på folkbibliotek? Och hur kan kompetensutvecklingsinsatser riktade till chefer bidra till utveckling av verksamheten på biblioteken? Rapporten Strategiskt läsfrämjande på folkbibliotek fördjupar sig i bibliotekschefens betydelse för att främja läsning.

Under 2023–2024 genomförde Bibliotekshögskolan vid Högskolan i Borås en fortbildningskurs riktad till chefer och verksamhetsledare på folkbibliotek. Kursen, som hölls i två omgångar, hade fokus på strategiskt läsfrämjande och utfördes inom ramen för Kulturrådets tidigare regeringsuppdrag Läsfrämjandelyft för folkbibliotek

Inom samarbetet mellan Bibliotekshögskolan, Högskolan i Borås och Kulturrådet genomfördes även ett följeforskningsprojekt kopplat till fortbildningskursen. Här pekades ett par delar ut som särskilt önskvärda att undersöka och analysera:

  • chefens (nuvarande) strategiska kompetenser inom det läsfrämjande området
  • hur kunskaperna från fortbildningskursen kan användas för att hantera förutsättningar för och vidareutveckla det läsfrämjande arbetet i den egna verksamheten. 

Resultaten från följeforskningen finns sammanfattat i rapporten Strategiskt läsfrämjande på bibliotek som är författad av Julia Pennlert, Maria Ringo och Karen Nowé Hedvall. 

Kulturrådets webbplats går det att läsa rapporten digitalt eller att beställa och få den hemskickad i tryckt format. 

Rapporten visar att strategiska perspektiv på läsfrämjande arbete inte är något som chefen kan ta sig an på egen hand. Bibliotekspersonalens kompetenser och arbetsmetoder är centrala för att vidareutveckla det läsfrämjande arbetet. Det kan exempelvis röra sig om särskilda projekt eller initiativ som personalen arbetar med men också om aktiviteter som genomförs i den dagliga verksamheten, i informationsdisken eller på biblioteksgolvet. Brist på tid till kunskapsdelning och att hitta bra tillvägagångssätt för att sprida kompetenser är ibland hinder för en kompetenshöjning inom hela personalgruppen. 

Andra viktiga beståndsdelar i det strategiska arbetet för chefer är kontakter och kommunikation med andra kommunala verksamheter, politiker och politiska nämnder. Här lyfts vikten av att upprätta och upprätthålla fruktbara samarbeten. 

”Sen kommer jag inte från bibliotekets värld innan […]. Vilket gör att bibliotekarierna är ju de som är de absoluta proffsen här.”

Citat från en av deltagarna i kursen 

Forskarnas analys visar att cheferna både behöver ha blicken på det konkreta läsfrämjande arbetet som utförs av bibliotekspersonalen och samtidigt fokusera på de strategiska och organisatoriska aspekterna av denna verksamhet. I rapporten sammanfattas de moment som ingår i chefens arbete med läsfrämjande på strategisk nivå i fyra punkter:

  1. Synliggöra, omförhandla, förankra och kommunicera mål i relation till det läsfrämjande arbetet.
  2. Diskutera och reflektera över vad begreppet läsfrämjande innebär relaterat till folkbibliotekets uppdrag, förutsättningar och ramar – på egen hand eller tillsammans med andra.
  3. Inventera kunskaper och kunnande hos medarbetare och styra hur dessa kompetenser kan komma verksamheten bäst till godo, att främja former för kollektivt lärande och kunskapsdelande bland personalen.
  4. Synliggöra, kommunicera och i vissa fall även sätta gränser kring vad folkbibliotekets uppdrag innebär i den kommunala strukturen i relation till andra kommunala aktörer och verksamheter samt beskriva och berätta om folkbibliotekets tjänster och bibliotekariernas kompetenser för andra aktörer.

Deltagarna beskriver hur kursen har gett dem en ökad medvetenhet om läsfrämjande och om den egna chefsrollen i relation till det läsfrämjande arbetet. I vissa fall har det lett till konkreta förändringar i styrdokument och verksamhet. Enligt forskarna Pennlert, Ringo och Nowé Hedvall är det en lovande utveckling. De reserverar sig samtidigt för att det inte går att fastslå vilka förändringar som är en följd av den här kursen och att det är för tidigt för att se vad dessa kan leda till på sikt.

Tips! På Digiteket finns en poddserie om strategisk utveckling av läsfrämjande på folkbibliotek som också utgjort en del av kursinnehållet. Poddarna är producerade av Bibliotekshögskolan vid Högskolan i Borås. 

Tema

Strategisk utveckling av läsfrämjande på folkbibliotek – poddar

Tema

Innehållet i poddarna är intressant för dig som vill utveckla dina kunskaper kring strategiska perspektiv på läsfrämjande verksamhet.

Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida

Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.

Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Detta innebär att du:

  • får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
  • får remixa, återanvända och bygga på materialet
  • får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
  • inte behöver fråga om lov.

Om du bearbetar, delar eller använder texten:

  • Ge ett korrekt Erkännande
    • ange verkets namn,
    • ange vem som skapat verket,
    • ange länk till verkets ursprungsplats,
    • ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
    • ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
    • länka till licensen.

Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:

Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Kommentarer

Hjälpte detta dig?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt resursen.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.