Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Sammanfattning och reflektioner

Nu har ni förhoppningsvis all kunskap ni behöver för att kunna bli pysslingar i er egenskapade sagovärld med hjälp av 360-filmning och VR-glasögon! Vi repeterar:

  1. Skapa en miniatyrvärld i en låda utifrån litteratur eller teman.
  2. Filma världen med en 360-kamera, med kameraögat så långt ner i lådan som möjligt.
  3. Redigera och överför filmen till VR-glasögon. Upplev!

Vi har provat flera olika upplägg med metoden, både i öppen verksamhet och med grupper. Barnen har varit alltifrån femåringar upp till tonåringar. Här delar vi med oss av ett par exempel med reflektioner, som inspiration till er egen verksamhet.

Läsprojekt på biblioteket

Vi arbetade med bilderboken ”Lilla Sticka i Landet Lycka” av Martin Widmark med de äldsta barnen på förskolan. Både läsning och skapande ägde rum på biblioteket, och de arbetade även med boken på förskolan. Inför första träffen på biblioteket hade vi förberett en låda där halva delen gestaltade skogen och den andra halvan vattnet med ett vattenfall byggt av frigolit. Järnvägen ringlade sig mellan de två delarna. Vi hade också skapat en jättestor krabba i lera utifrån boken, lika hög som höjden på lådan. Denna placerade vi i vattnet tittande ner på järnvägen, tillsammans med ett par fina glaskulor som föreställde pärlor. Vi hade förberett den första skapande-aktiviteten, och   bestämde oss för att den skulle vara lite mer styrd för att få gruppen att komma igång. De skulle få göra musslor av lera där musselskalen var gjorda av bitar av papptallrikar. Vi förberedde musselskal och gjorde en inspirationsmussla.

Den första träffen inleddes med en kort presentation av vad som skulle hända. Sedan hade vi sagostund med bilderna på storbild och efter läsningen pratade vi om boken tillsammans.  Sedan fick barnen i smågrupper se den förberedda världen och pyssla en egen mussla. De valde färg på lera till musslan som de satte in i musselskalet, formade ansiktsuttryck och satte på ögon på musslan samt målade och dekorerade musselskalet. Slutligen fick de skriva sitt namn på undersidan av musslan och placera den i vattnet i lådan. Vi avslutade med att berätta att nästa gång skulle de få skapa en insekt som skulle kunna tänkas leva i landet Lycka. Inför nästa besök arbetade de med boken på förskolan genom att läsa och prata om den. De funderade över vilka som lever i landet Lycka, hur olika insekter ser ut, vilka insekter de ville skapa samt samlade naturmaterial. Under andra besöket två veckor senare läste vi sagan igen, och sedan skapades det sniglar, nyckelpigor, spindlar, skalbaggar och annat av både natur- och pysselmaterial med inspiration från boken. Sedan var det dags för filmning där barnen i grupper fick vara med och vinka ner till tåget. Vid det sista besöket samlades vi och pratade om boken igen och slutligen fick barnen kliva in i landet Lycka via VR-glasögon. De fick sitta på en stol under VR-upplevelsen, och en vuxen var hela tiden bredvid och aktivt närvarande. Eftersom vi speglade bilden i glasögonen på storbild kunde vi kommentera och prata med barnet om vad barnet såg. Vi delade upp barnen i mindre grupper, och de barn som inte tittade i VR-glasögonen fick pyssla armband med en musselpärla. Veckan därpå var barnens familjer inbjudna på kvällstid att titta på världen, både den skapade i lådan och genom VR-glasögonen. Slutligen fick barnen ta med sina musslor hem som minne.

Vi hade funderingar över hur det skulle gå med att använda VR i arbetet med så små barn, men vi tyckte det fungerade väldigt väl. Att upprepade gånger läsa, prata och pyssla kring boken gjorde att barnen bearbetade den, hade djupa diskussioner och lekte med orden. Vi såg en tydlig utveckling mellan de olika tillfällena, där vi upplevde att alla barnen under sista tillfället hade förstått och var med i läsningen och handlingen. De lekte och citerade Herr Jacobis knasiga felsägningar – exempelvis ”Jag lyfter på katten för denna lilla Sticka” istället för ”Jag lyfter på hatten för denna lilla Flicka” – och hittade på egna liknande ordbytesmeningar. Under skapandet hade de diskussioner såväl kring vad som hände med krabban efteråt som kring hur många ben olika insekter egentligen har. VR-upplevelsen var spännande och något nytt för dem och flera reagerade på den stora krabban där pysslingupplevelsen verkligen blev tydlig. Om något barn ville ta av glasögonen fick de göra det direkt. Vissa av barnen var pratsamma kring vad de såg, andra mer tystlåtna. Vid tillfället med föräldrarna märkte vi att flera av barnen hade bearbetat upplevelsen och var modigare och tryggare i att gå in i VR igen och stolta över att visa familjen. Nu, drygt ett år senare, kommenterar flera av barnen fortfarande projektet när de besöker biblioteket.

Läsprojekt i skolan

Elever i årskurs två arbetade med boken ”Loranga” av Barbro Lindgren under en termin. I detta upplägg ledde pedagogerna arbetet med läsandet, bearbetandet av boken samt skapandet i klassrummet tillsammans med eleverna i form av ett fördjupande läsprojekt.

Vi inledde med ett besök i klasserna där vi presenterade boken samt vad som skulle hända framöver. Barnen fick även se hur 360-kameran fungerade genom en live-demonstration på storbild, något de tyckte var väldigt spännande och roligt. Under ett par veckor läste de högt ur boken i klassrummet, pratade om den och tittade på Loranga-filmen. Därefter kom vi på besök igen, denna gång med lådor, järnväg och pysselmaterial. Vi hade inte förberett lådorna alls till detta projekt utan de byggde hela världen från grunden. Även bildläraren var involverad i projektet. Under vårt besök pratade vi om boken tillsammans och vad man skulle kunna bygga, och barnen fick börja pyssla utifrån boken. Barnen fick utifrån egen förmåga välja svårighet på pysslet, med hjälp av oss och pedagogerna. Ett populärt tema var tigrarna som barnen skapade av lera. Efter vårt besök arbetade klasserna vidare med byggandet av världarna. I samarbete och under diskussion byggde de klassvis upp Loranga-världar med bakgrund, de olika rummen, garaget, soptippen, giraffen och mängder av tigrar. När de var nöjda med världarna besökte vi dem för filmning. Slutligen fick eleverna kliva in i sin värld i VR vid klassbesök på biblioteket. Vi speglade upplevelsen på storbild och kompisarna var med och kommenterade.

Även här upplevde vi en generell utveckling hos barnen under projektets gång. Elever som vid första skapandet kändes lite vilsna både i vad man kunde göra och kring innehållet i böckerna upplevdes som mer säkra och delaktiga senare i projektet. Genom att prata om böckerna tillsammans i klassrummet inspirerade de varandra och funderade över hur det såg ut hemma hos Loranga och Masarin, uttryck i deras ansikten, färger i de olika rummen och över vilka detaljer som skulle vara med och var. Vad som började som individuella pyssel utvecklades efter hand till ett samarbete med gemensam diskussion kring böckerna och struktur och skapande av världarna. På grund av pandemin blev det ett längre uppehåll än planerat mellan skapandet av världarna och tillfället då barnen fick uppleva dem i VR. När de besökte biblioteket för VR-upplevelsen inledde vi med att visa böckerna och prata lite om dem med eleverna. Här var det lite olika hur mycket de mindes av dem. Men när de sedan fick se världarna i VR märkte vi att de kom ihåg mer och mer och återupplevde delar i böckerna. Spontana kommentarer kring vad de såg, som: “Just det, där är alla varmkorvar ju!”, “Och där är morfarn i trädet!”, visar på att VR-upplevelsen även blev ett sätt att minnas och återuppleva läsningen en tid efter att den ägt rum.

Öppen workshop på biblioteket

Under höstlovet hade vi en öppen workshop på biblioteket där hela metoden genomfördes under en dag. Temat var halloween och rysligheter. Vi hade förberett en sparsmakad låda i svart med järnväg där vi placerat en gigantisk spindel som tunnel. Under hela dagen fanns pysselmaterial framme så att man skulle kunna skapa rysliga monster, spöken och detaljer till lådan. Under förmiddagen hade vi en mysryslig sagostund för de yngre barnen och en spökhistorieberättarstund för de äldre. Vi hade bestämt en tid för filmning framåt seneftermiddagen. Därefter snabb-bearbetade vi filmen och förberedde VR. Kvällen avslutades med VR-upplevelse-drop-in under drygt en timme.

Alla delar var öppna och utan anmälan, och man behövde inte vara med i alla moment. Flera barn deltog både under läsning, pyssel, filmning och VR-upplevelse medan andra var med i ett eller två av momenten. Även de barn som bara deltog i något av momenten tyckte det var spännande.

Temavärldar under längre tid

Vi upptäckte snabbt att världarna i sig blev väldigt populära bland barnen. VR-upplevelsen ger en extra dimension och en wow-upplevelse, men att upptäcka de små miniatyrvärldarna fysiskt och få bidra med egna skapelser har varit värdefullt i sig självt. Vi har därför parallellt med våra mer fördjupande läsprojekt haft miniatyrvärldar på olika teman stående i biblioteket under längre perioder som barn i alla åldrar kunnat upptäcka och skapa till.

Varje temalåda har varit stående i biblioteket mellan två månader och en termin. Vi har ofta valt större teman som rymden, dinosaurier, undervattensvärld och liknande, där både skönlitterära böcker som faktaböcker kan inspirera. Vi har även skyltat och tipsat om böcker i anslutning till lådan. Ibland har vi också haft sagostunder för förskolan på temat, vilket har lockat barnen att sedan komma tillbaka med föräldrarna och pyssla. Barnen har kunnat pyssla närhelst under våra öppettider då vi har ett öppet pysselskåp i biblioteket, och vi har också haft pysselkvällar då mer material och personal funnits på plats. Lådorna har snabbt fyllts på och vi har ofta lyft ut en del av materialet till en hylla bredvid samt filmat vid ett par olika tillfällen. Innan temalådan plockats ner har vi bjudit in till VR-upplevelse-drop-in.

Vårt senaste tema var en undervattensvärld. Vi hade skyltat med böcker på temat för såväl förskole- som skolåldern, satt upp affischer och plockat fram mjukdjur, leksaker och pussel på temat. Vi hade även sagostund för förskolorna utifrån bilderboken ”Sagotjuven” under samma period. Flera av de barnen kom på eget initiativ tillbaka till biblioteket med sina föräldrar och plötsligt fanns det ett flertal sagotjuv-bläckfiskar i lådan. Barnen kom fram till oss och pratade om boken, berättade vad de skapat utifrån den och ville låna med sig boken hem. På fritiden satt barn i skolåldern och skapade undervattensdjur både fritt och utifrån olika faktaböcker. De skyltade böckerna i anslutning till världen lånades även ut i stor omfattning.

De stående världarna har levandegjort barnavdelningen och gett utrymme för alla barn att sätta ett avtryck i biblioteket, och de har varit väldigt populära oavsett om barnen sedan upplevt dem i VR eller ej. VR-upplevelsen blir här ett extra wow-moment som både barn och vuxna gärna pratar om efteråt, och något som kan locka framför allt lite äldre barn som är nyfikna på VR, men sagovärldarna har ett stort egenvärde i sig. Många barn vill gärna visa vad de skapat och satt ner i lådan, och flera kommenterar världarna vid senare besök på biblioteket. Det blir ett fint sätt till spontan kontakt med barn som besöker biblioteket, där man får tillfälle att skapa relationer och prata om böcker, läsning och tipsa om anslutande skyltade böcker. För de mindre barnen är det spännande bara att titta ner i lådan och se vad andra barn har skapat. Vi har även fått många positiva kommentarer från föräldrar och pedagoger kring temalådorna.

Bilden visar ett barn och en vuxen som tittar ner i en låda på temat rymden. I och på lådan finns ett flertal pysslade utomjordingar och planeter, skapade av olika pysselmaterial.

Under Rymdåret 2019 hade vi en rymdlåda stående i biblioteket som barnen befolkade med utomjordingar skapade av diverse pysselmaterial. I lådan hade vi skapat en planetstruktur med kratrar med hjälp av cellplast, sand och gips. Väggarna hade vi klätt in med fotoutskrifter av stjärnhimmel med planeter. Foto: Martin Emond ©

Avslutning

Denna kurs är skapad inom ramen för projektet VR-labbet, finansierat av Kulturrådet Stärkta bibliotek.

Vi hoppas att du nu känner att du fått praktisk kunskap om hur ni kan använda er av 360-filmning och VR på ert bibliotek, och vi önskar er inspirerande och roliga pysslingupplevelser. Om ni undrar över något eller vill ha fler tips och trix är ni välkomna att höra av er till mig på hanna.a.agebjorn@vellinge.se så hjälper vi gärna till!