Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Läsa och skapa

Den läsande och skapande delen går att variera på många olika sätt utifrån vad som passar ens egen verksamhet och syfte. Vi har arbetat både med enskilda titlar och tematiskt med läsande och skapande, såväl i kortare workshops som i längre fördjupande läsprojekt.

Vi har tidigare i vår verksamhet arbetat mycket med kombinationen läsande och skapande, dels då det fördjupar läsningen och ger tid och möjlighet till reflektion, och dels då pyssel är väldigt populärt. Att ge utrymme för skapande i anslutning till en läsupplevelse blir en utgångspunkt för att fortsätta prata om och fundera kring läsningen. För oss var det därför ett kort steg att börja arbeta med miniatyrvärldarna och vi utgick till viss del från vår tidigare verksamhet. Ni lägger upp den läsande och skapande delen utifrån vad som passar er verksamhet och syfte. Vi kommer i denna lektion fokusera på praktiska tips vad gäller världsbygget. Kursen som helhet avslutas dock med ett par inspirationsexempel där vi närmare beskriver och reflekterar kring några av våra upplägg.

Skapande tips

För att få igång skapande-aktiviteten kan det vara bra att ha förberett lådan och skapandet lite, i synnerhet vid kortare workshops eller om man har en stående låda i biblioteket.

Vi har oftast förberett lådan genom att skapa en grundmiljö på botten och väggar. Ett sätt att få en levande struktur i lådan är att arbeta med cellplast. Vi har i de flesta världar vi arbetat med lagt en cellplastskiva i botten. På denna har vi byggt upp ett landskap med hjälp av mer cellplast, sand, gips, färg och liknande. Bland annat har vi byggt berg, månkratrar, vulkaner och vattenfall för att få något annat än enbart ett platt landskap. Vi har även målat eller klätt in väggarna i lådan. Ju högre sargen är, desto mer omsluten i världen känner du dig när du sedan tittar på filmen. Å andra sidan är A3-papper en praktisk storlek att arbeta med. Ett enkelt sätt är att skriva ut fotobilder med djup i för att få en fin bakgrund, eller att måla på A3-papper eller ritrulle som limmas upp i lådan. Att sätta in en välgjord första detalj i lådan har också ökat barnens inspiration och kreativitet.

Det är viktigt att ha filmningen i åtanke när ni sätter igång att bygga världen. Vill ni som vi filma med järnväg behöver den planeras in och sedan finnas i lådan redan när barnen kommer för att de ska kunna bygga runt den. Det är roligt om den kan gå lite snirkligt mellan olika höjder och strukturer. Genom att bygga en korsande bana, exempelvis en åtta, upplever man inte på samma sätt att man åker runt runt, som om man bygger en oval. Loket kommer inte orka dra kameran i backar och du behöver också utrymme uppåt för kameran, så använd X-korsning istället för broar.

Vi har även ofta förberett någon form av inspiration till pyssel. Vi har märkt att många barn vill ha något förberett pysselprojekt att börja med innan deras egen fantasi kan ta över och de kan skapa fritt. Detta beror naturligtvis också på grupp och upplägg. Ofta har vi arbetat så att vi börjar med ett mer styrt pysselprojekt eller ger förslag på vad man kan göra för att få barnen att komma igång både med pyssel och med att bearbeta och prata om läsningen. Därefter får barnen skapa mer fritt. Vi arbetar ofta i mjuk lera i olika färger som inte torkar (Plastilina) och med annat pysselmaterial. Lera är ett jättebra material då det ger en ram för pysslet samtidigt som det möjliggör eget skapande och fritt formande. Det är också roligt att experimentera med riktiga vardagliga föremål som äpplen, pennor, knappar, naturmaterial och annat då det blir en häftig pysslingupplevelse. Att bygga med lego är också kul, eller att använda sig av barnens egna leksaker. Det är spännande att fundera över dimensioner tillsammans med barnen och jobba med storlekar, exempelvis att ha en stor detalj eller ett bygge som tornar upp sig och något annat väldigt litet. Det bidrar till djupet och upplevelsen om man försöker göra det så levande som möjligt och att utgå från att man sedan med hjälp av VR-glasögonen kommer åka med  i tåget och den höjd man då upplever att man själv har.

Vi har sökt inspiration till världarna bland annat i litteraturen, som exempelvis i böckerna om Lånarna eller Nils Karlsson Pyssling, där man kan hitta många roliga idéer även om man inte arbetar med just de böckerna. Det finns även många spännande och innovativa miniatyrvärldar att upptäcka på internet. Dockskåp, lego och andra leksaksvärldar är också tacksamma inspirationskällor.

Bilden visar en giraff skapad av lera samt en sophög skapad av riktigt skräp, bland annat godispapper, flasklock och en läskburk.

Giraffen på sophögen utifrån boken "Loranga" av Barbro Lindgren, skapad av elever i årskurs 2. Foto: Hanna Agejbörn ©

Reflektion

Fundera över en värld du skulle vilja bygga på biblioteket. Vilken eller vilka böcker vill du utgå ifrån? Vilken ålder på barnen skulle passa? Fundera över hur världen skulle kunna gestaltas, exempelvis vilken grundmiljö du vill skapa i lådan, vilka material som kan vara lämpliga att använda och vilket första pyssel som skulle kunna passa att göra tillsammans med barnen.