Gå direkt till innehållet
Två kvinnor hjälps åt att ställa en grön påse på ett golv. I bakgrunden syns böcker och stora glasfönster.
Foto: Liva ©

Överraskningspåsar ger ökad lovläsning

På biblioteken i Vallentuna finns sedan några år tillbaka en tjänst där barn och unga kan få skräddarsydd läsning inför sommar- och jullov genom överraskningspåsar. Bibliotekarien Anna Fogelberg med kollegor plockar noggrant ihop innehållet baserat på läsarens egna önskemål. För många barn är hämtningen av påsen ett spännande ögonblick, och vissa kan knappt vänta med att utforska innehållet!

Till sommarlovet och jullovet kan barn och ungdomar i Vallentuna beställa en överraskningspåse med utvald läsning just för dem. Våra fyra barn- och ungdomsbibliotekarier tar emot beställningar cirka tre veckor innan lovet och plockar sedan ihop böcker utifrån beställarens önskemål. Vi är nu inne på femte året och verksamheten är mycket uppskattad av både barn och föräldrar. Att besöka biblioteket för att hämta sin påse är en stor händelse för många, och en del barn lämnar inte ens huset innan de sprider innehållet runt omkring sig och påbörjar läsandet.

Idén med överraskningspåsar uppkom under pandemin när vi hade svårt att nå skolklasser samt de barn och ungdomar som brukade komma till oss på sin fritid. Genom att be barn eller föräldrar att önska läsning plockade vi ihop böcker till alla mellan 0 och 18 år. I början kunde man önska böcker via e-post eller vid vår informationsdisk. Men efter hand insåg vi att vi behövde utveckla sättet vi tog emot beställningarna på samt att vi behövde mer och tydligare information för att hitta böcker som passade barnens önskemål. Vi satte ihop ett formulär på vår webbsida där beställarna önskar vad de vill läsa genom att svara på flera frågor.

Formuläret består av följande frågor. En del av alternativen har kryssrutor. Några är obligatoriska att svara på. 

Namn

Ålder

E-postadress
Om du är under 13 år ska det vara en förälder eller annan vuxen som godkänner att du skickar dina uppgifter till oss. Vi sparar uppgifterna tills du fått din överraskningspåse.

Vilka böcker gillar du att läsa?

Pekböcker/småbarnsböcker (till exempel Knacka på och Bebbe)
Bilderböcker (till exempel Alfons och Mamma Mu)
Böcker med mycket bilder och lite text
Böcker med text och några bilder
Böcker med mycket text

Vad gillar du att läsa om? Välj max 5 alternativ.

Kompisar
Deckare och mysterier
Spöken och skräck
Hästar
Sport och idrott
Äventyr
Fantasy och magi
Böcker som får dig att skratta
Sorgliga böcker
Kärlek
Förr i tiden
Husdjur
Vilda djur
Kända eller okända personer och händelser

Skriv någon eller några böcker som du gillar

Vad är du intresserad av?

Vad gör du på fritiden?

Här kan du skriva om det är något annat vi behöver veta

Under den sista frågan kan det stå saker som rör lånekontot, var man vill hämta sin påse, att man har någon funktionsnedsättning eller annat som påverkar läsningen och urvalet av böcker. Det kan också stå: ”Jag älskar hundar”, ”Jag vill inte ha nån påse, men jag måste fylla i ändå” eller ”Bibblan är bäst!!!”

Från beställning till färdig påse

När vi tagit emot en beställning börjar arbetet med att hitta rätt böcker till beställaren. Förhoppningsvis har vi fått tillräckligt med information för att veta något om både intressen, tidigare lästa böcker och nivån på barnets läsning. Vi plockar förstås även bokpåsar till dem som uppgett knapphändigt med information, men det är mycket lättare ju mer vi vet om beställaren.

Här finns en stor möjlighet att överraska med böcker som låntagaren kanske inte själv skulle ha upptäckt. Kanske finns det en skönlitterär bok om barnets intresse? Någon som hellre vill spela datorspel än läsa får Luckan till level 23 av Jenny Bicho eller Warcross av Marie Lu i sin påse. Den som skrivit att den älskar godis får Fakta om godis av Tine Kirkegaard Jensen. Eller kanske finns det en faktabok med kopplingar till den fiktiva bokvärld som barnet redan läst? Till exempel någon som läst hela bokserien om Vår trädkoja av Andy Griffiths och Terry Denton får boken Vår jättestora bok om allting. Någon annan som älskar böckerna om Percy Jackson av Rick Riordan och dessutom vill ha böcker på engelska får serieboken The lightning thief eller kanske en faktabok om grekisk mytologi.

När jag plockar ihop böcker brukar jag alltid se till att bunten innehåller både kapitelböcker, faktaböcker och någon bok från hyllan med serier. Ibland vet man precis vilka böcker som kommer fungera bra och ibland får man be både en och två kollegor om hjälp med att få ihop den ultimata påsen.

Två kvinnor står mellan två bokhyllor och plockar böcker som de lägger i gröna påsar.
Martina och Emma packar påsar på biblioteket i Vallentuna. Foto: Anna Fogelberg CC BY 4.0

Vi lånar ut böckerna på låntagarens konto med extra lång lånetid när vi har plockat ihop dem. Det händer att barn eller föräldrar hör av sig och säger att de har böcker på sitt konto som de inte känner igen. Ofta är det för att de har en överraskningspåse hemma som de inte tänker på eller som de ännu inte har hämtat ut. De flesta påsar lånar vi ut på barnens egna konton, men i vissa fall när konto saknas har vi gjort ett specialkonto som heter ”överraskningspåsar” och dessa påsar samlar vi för sig tills vi fått rätt uppgifter kring utlån. 

Påsarna har vi sedan numrerat allt eftersom beställningarna ramlat in. Vi har märkt upp nummerlapparna med olika färger för att enkelt kunna se vilken åldersgrupp beställaren av påsen tillhör. Just nu använder vi en färg för 0–5 år, en för 6–12 och en för 13+. Då kan vi enkelt lägga åldersriktad information i påsarna när alla påsar är packade och klara. De yngsta barnen får till exempel vår läsutmaning, mellanåldersbarnen får information om våra aktiviteter och kanske ett läsbingo eller vårt sommarklubbshäfte, de äldsta får aktuell information om bokklubbar och skrivargrupper.

Färgkodning och hämtnummer

En utmaning har varit att vi har fått väldigt många beställningar. De har under de senaste loven legat på över 300 stycken. Eftersom vi är fyra personer som plockar böcker till påsarna har vi utarbetat ett färgkodat system i ett worddokument där vi håller ordning på vem som plockar vilka påsar, om det är krångligheter (som om det till exempel saknas lånekort eller finns räkningar på kontot) och om påsen ska hämtas på huvudbiblioteket eller på någon av våra två filialer.

Mängder av gröna påsar står uppradade längst med fönster i ett stort rum. I mitten av rummet ett runt bord med gula stolar.
När överraskningspåsarna är packade ställs de ut i bibliotekets foajé för upphämtning. Det kan vara flera hundra påsar som beställs inför lovet. Foto: Anna Fogelberg CC BY 4.0

Efter hand förändras dokumentet och när det är dags för utlämning av påsarna återstår endast namn, ID-nr i Book-IT, kontaktuppgifter till den som beställt påsen och ett hämtnummer. Till en början skrev vi barnens förnamn på påsarna, men det blev förvirrat när det fanns många barn med samma förnamn och besökare själva plockade sina påsar. Därför införde vi ett hämtnummer som man bara kan få från personalen. Då får vi också någon minuts samtal med varje beställare och kan ge ytterligare information om det behövs.

En annan utmaning har varit att vissa av bokhyllorna på biblioteket börjat gapa tomma inför loven när vi har plockat beställningarna. Speciellt första delen i alla serier är oftast redan utlånade och detta har vi i viss mån försökt lösa genom att köpa in fler exemplar. 

För två år sedan beställde vi 500 stycken gröna påsar med ett upptryckt motiv och hittills har det fungerat bra att få påsarna tillbaka. Några påsar har gått sönder men överlag har de hållit bra och ser ut att kunna hänga med ett tag till. 

Fem skäl för att arbeta med överraskningspåsar

  • Överraskningspåsarna väcker läslust och nyfikenhet för att de är fulla av personliga boktips och för att man inte vet vad som finns i dem. De gör också att barnen och ungdomarna håller igång sin läsning över loven.
  • Det är ett relativt enkelt sätt för biblioteket att nå väldigt många barn och ungdomar med en läsfrämjande aktivitet.
  • Biblioteket får möjlighet att tipsa om och nå ut med litteratur som kanske inte skulle ha hittats av låntagarna på egen hand.
  • Det är utvecklande för personalen, vi lär känna vårt bokbestånd bättre och får också en inblick i vad barnen har för olika typer av intressen och vilken läsning som passar dem.
  • Barn och föräldrar får upp ögonen för att de kan använda barn- och ungdomsbibliotekariernas kompetens genom att be om boktips även vid andra tillfällen.

Digitala kanaler är nyckeln för att nå ungdomar

Förutom att vi har affischerat på biblioteket, använt våra sociala medier samt kommunens Kulturkalender, har vi vid några tillfällen under åren fått chansen att nå ut till alla skolelever och vårdnadshavare via skolornas informationssystem Schoolsoft. De gånger vi har fått den möjligheten har beställningarna ökat stort. Vi märker också att elever på gymnasiet har beställt i större utsträckning på det viset. De tar då själva emot informationen om överraskningspåsarna direkt i sina telefoner och via vår länk gör de sin beställning på en gång.

Vi tror att påsarna har blivit så populära av flera anledningar. Barnen och ungdomarna gillar dem för att de känner sig lite speciella av att få personligt utvalda böcker.

Vi vill ju gärna ha in beställningarna några veckor innan påsarna ska vara klara för hämtning och därför måste informationen ut väldigt tidigt innan lovet. Vi har också satt ett sista datum för beställningar så att vi kan ha alla klara för utlämning samma dag. Inför sommarlovet ser vi till att den dagen sammanfaller med vår uppstart för det vi kallar Sommarklubben (vår egen variant av Sommarboken). Vi brukar låta det sammanfalla med skolavslutningsdagen, då kön till vår granne Stenugnsbageriet ringlar lång av barn och föräldrar som ska fira att sommarlovet börjar. Resultatet blir många biblioteksbesök, många deltagare i vår Sommarklubb och många som får upp ögonen för alla de gröna överraskningspåsarna som väntar på att bli upphämtade. 

Positiva effekter

Vi har genom åren fått ta emot många tack och glada kommentarer för alla påsar vi plockat. Här är några som vi särskilt minns:

En förälder med en autistisk son, som aldrig klarar av att välja böcker själv under ett biblioteksbesök, berättar hur fantastiskt det var att komma hem med en påse böcker där sonen direkt kunde välja bland boktips som alla passade honom. En annan förälder kom tillbaka till biblioteket efter barnets utvecklingssamtal och var mycket glad över att barnet äntligen kommit igång med sin läsning tack vare sommarlovets överraskningspåse. 

Andra föräldrar skriver:

Tack för att ni förtrollar böckernas värld och får biblioteket att vara mer pirrigt än ett tivoli. Elis älskar sin överraskningspåse!

I en värld full av skärmar och ständiga intryck så känns det extra vackert det ni ger och skapar.

Ytterligare en positiv effekt är att föräldrar och barn fått upp ögonen för att de ska fråga oss som arbetar på biblioteket om boktips när de kommer hit. Vi tipsar ofta om böcker de inte skulle ha hittat annars och det medför i sin tur att böcker som tidigare stått mycket på hyllan nu lånas ut i större utsträckning. Ofta kommer barn tillbaka och frågar efter fortsättningen på en bok som de fått i sin påse. 

Vi tror att påsarna har blivit så populära av flera anledningar. Barnen och ungdomarna gillar dem för att de känner sig lite speciella av att få personligt utvalda böcker. Föräldrarna gillar dem för att det är ett enkelt sätt att få tag på bra böcker åt sina barn. Lärarna, som ofta uppmuntrar eleverna att beställa påsar, gillar dem för att barnen fortsätter att läsa under loven. Och vi på biblioteket gillar dem för att det är en väldigt rolig arbetsuppgift att få klura och fundera över vilka böcker vi erbjuder vid de olika önskemålen. 

Anna Fogelberg är författare och bibliotekarie på Vallentuna bibliotek. Hennes senaste bok Solmörkret är en fantasyberättelse för barn som utkom 2020.

Foto: Privat ©

Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida

Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.

Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Detta innebär att du:

  • får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
  • får remixa, återanvända och bygga på materialet
  • får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
  • inte behöver fråga om lov.

Om du bearbetar, delar eller använder texten:

  • Ge ett korrekt Erkännande
    • ange verkets namn,
    • ange vem som skapat verket,
    • ange länk till verkets ursprungsplats,
    • ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
    • ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
    • länka till licensen.

Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:

Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).

Kommentarer

Hjälpte detta dig?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt artikeln.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.