
Fritt, tryggt och kravlöst när unga får välja
I en forskningscirkel, arrangerad av Biblioteksutveckling Region Skåne, har bibliotekarier fått arbeta med skrivande för att dela med sig av olika läsfrämjande insatser för unga. Metoden Shared Reading har bland annat provats, en annan är bokcirklar utifrån ungdomars egna idéer. Nu finns tre av texterna att läsa här på Digiteket.
I Region Skåne har bibliotekspersonal på folk- och skolbibliotek fått möjlighet att delta i en forskningscirkel för att gemensamt undersöka och utveckla bibliotekens läsfrämjande arbete med ungdomar. Utöver att deltagarna i cirkeln fått läsa och diskutera aktuell forskning om läsfrämjande insatser och litteraturdidaktik har de även testat olika läsfrämjande aktiviteter i sina respektive verksamheter.
Cirkeln har letts av Catarina Economou som är legitimerad lärare och lektor i svenska och svenska som andraspråk med didaktisk inriktning på Malmö universitet. Projektet har initierats och finansierats av Biblioteksutveckling Region Skåne.
Under träffarna har deltagarna bland annat fått genomföra olika workshoppar, dialogföreläsningar, gruppdiskussioner, skrivande och textsamtal. Utöver att ta del av forskning har kollegialt lärande varit i fokus. Därför arbetade deltagarna med att skriva artiklar om sina respektive projekt för att dela med sig av sina reflektioner och erfarenheter, tre av dessa texter finns nu att läsa här på Digiteket.
Läsning i grupp inspirerar till viktiga samtal
På Ängelholms bibliotek har bibliotekarierna Ingela Klein och Ewa Tiselius haft återkommande Shared Reading-träffar för elever på en närliggande anpassad gymnasieskola. Syftet var att väcka intresse för läsning och litteratur genom högläsning och samtal.

Läs artikeln Läsning i grupp inspirerar till viktiga samtal
Välj din egen bokcirkel – Läsfrämjande för unga på Lindängen
Bibliotekarierna Sofie Herner och Adam Andersson har experimenterat med ett nytt koncept för att arrangera bokcirklar som ger ungdomar större möjlighet att påverka innehåll och upplägg. Något som visat sig ge flera fördelar.
Gymnasieelever får ro och energi av Shared Reading
Emelie Ljungberg är skolbibliotekarie på Carl Engströmgymnasiet i Eslöv och har skrivit en artikel om hur hon tillsammans med en kollega använt Shared Reading som metod för att öka intresset för läsning bland elever på skolans praktiska program.

Läs artikeln Gymnasieelever får ro och energi av Shared Reading
Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida
Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.
Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Detta innebär att du:
- får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
- får remixa, återanvända och bygga på materialet
- får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
- inte behöver fråga om lov.
Om du bearbetar, delar eller använder texten:
- Ge ett korrekt Erkännande
- ange verkets namn,
- ange vem som skapat verket,
- ange länk till verkets ursprungsplats,
- ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
- ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
- länka till licensen.
Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:
Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
