
Bevaka virala trender smidigt utan krångliga registreringar
Att jobba på bibliotek och samtidigt hålla koll på de senaste virala trenderna på nätet kan vara både svårt och omständligt för den som inte är insatt. I denna artikel ger bibliotekariestudenten Elin Karlsson några enkla tips på hur man kan bevaka trender på nätet utan att behöva registrera ett konto.
Våra sociala liv sker idag till stor del på nätet. Jag skulle vilja jämföra onlinesfären med en oändlig uppsättning grindsamhällen (till exempel sociala medier-plattformar) som kräver att man registrerar ett konto, anger personliga uppgifter och skriver över sin själ innan man får tillgång till dess innehåll. Detta kan göra det svårt för någon utan ett konto att hänga med i vad som är populärt och vad som “trendar” på nätet. En del bibliotek avråds från att använda plattformar likt Tiktok, just på grund av säkerhetsrisken med att lämna över känslig data till en plattform som ägs av diktaturen Kina. Vad händer då? Jo, jag skulle vilja påstå att biblioteken på något sätt missar en del av samhället där många befinner sig och tillbringar sina sociala liv.
Tyvärr går det inte att undkomma faktumet att en stor del av befolkningen, i synnerhet barn och unga, en av bibliotekens prioriterade målgrupper, i stor utsträckning använder sig av Tiktok. Visst kan man stöta på Tiktok-trender även utanför plattformen, men det sker sällan inom tidsramen för trendens faktiska aktualitet på Tiktok (eftersom virala trender har en relativt kort livslängd). Många möter dessa först när trenderna och fenomenen migrerat över till andra plattformars videofunktioner, likt Instagram Reels eller YouTube Shorts, vilket ibland skämtsamt beskrivs som en fördröjd kopiering av Tiktok eftersom trenderna vid det laget har hunnit bli “gårdagens nyhet” enligt många Tiktok-användare. För den som vill vara aktuell för en målgrupp som i stor utsträckning använder Tiktok regelbundet så är det alltså av stort intresse att bevaka vad som faktiskt sker där i realtid.
Frågan om det är värt för biblioteken att lägga ner det arbete som krävs för att hänga med i dessa trender överlämnar jag till någon annan, men för den som är intresserad kommer här några enkla tips för att bevaka virala trender i realtid, utan att behöva krångla med att registrera ett konto.
Tiktok Creative Center: Trend Discovery
Det går visserligen att utforska innehåll på Tiktok på ett begränsat vis – utan att behöva logga in – via webbläsaren på en dator, men där har man inte kontroll över hur aktuellt innehållet är. Det finns till exempel inget sätt att filtrera eller ordna upp sitt sökresultat. Ett bättre verktyg för den som vill hålla sig uppdaterad på Tiktok-trender är därför deras egen webbsida TikTok Creative Center, där det finns något som kallas för Trend Discovery (Creative Center riktar sig mot kreatörer och företagskonton, vilket innebär att man kan logga in om man vill, men den funktionen påverkar inte ens möjligheter att bevaka trender i Trend Discovery).
På webbsidan Trend Discovery kan man se aktuell statistik från Tiktok på populära hashtaggar, låtar, kreatörer och videor. Det går bland annat att filtrera topplistan utifrån om det ska vara från de senaste sju, 30 eller 120 dagarna. När det kommer till just hashtaggar kan man även avgränsa listan till ett specifikt ämnesområde, som exempelvis inom News & Entertainment, och välja om listan endast ska lyfta sådant som är nytt i toppen.

Klickar man på till exempel en hashtagg i listan så tas man till en statistiksida för just den hashtaggen, där det bland annat finns en graf för dess popularitet över tid, vilka åldersgrupper som intresserar sig för den och även en överblick över de mest populära videorna under det valda tidsspannet.

Ibland är den svenska statistiken för begränsad för att generera någon information och då får man utöka sökningen till ett bredare område för att få upp mer data. Detta kan göras högst upp till höger genom att till exempel utöka tidsspannet eller ändra till All regions istället för Sweden.
Bevaka specifika #hashtaggar
Det finns tyvärr ingen sökfunktion i Trend Discovery för att kolla upp specifika hashtaggar och statistik kring dessa (det finns däremot för låtar och kreatörer), men det går att komma runt detta för den som har en vilja stark nog. Det gör man genom att klicka in på vilken hashtagg som helst och sedan modifiera länken i webbläsarens URL-fält:

Jag har förberett några exempel på länkar till hashtaggar som är relevanta för biblioteksverksamhet: #booktok, #library, #bookreview och #bookrecs.
Det är värt att notera att det inte går att ta fram vad som helst genom att modifiera länken, utan det måste vara en hashtagg som haft viss popularitet (alltså använts ett visst antal gånger). Med det sagt så kan dessa förskapade länkar ovan eventuellt komma att bli inaktiva med tiden, eller i perioder, om Tiktoks algoritmer inte längre skulle anse dem vara tillräckligt relevanta.
Ett annat sätt att hitta önskvärda hashtaggar är att skrolla längst ner på statistiksidan för en specifik hashtagg och få upp rekommendationer på relaterade hashtaggar och sedan klicka vidare på dem.

Elins bästa tips för att fånga upp trenderna
Tiktok-trender är oftast huvudsakligen knutna till en låt eller ett specifikt “Tiktok-ljud” (det vill säga ljudet från en användares video som andra användare kan ljudsätta sina egna videor med). För den som vill hitta populära Tiktok-trender är därför ett bra tips att kolla topplistan med låtar. Här går det att specificera om man vill se på statistiken just från Sverige eller från något annat land. Klicka på See Analytics för att få upp de mest populära klippen med respektive låt. Där går det troligtvis att se ett mönster i hur låten används, vilket är centralt för att förstå vad trenden faktiskt går ut på. Ofta handlar det om ett uttalande knutet till vad som sägs i låten eller ett sätt att formulera sig i texten, antingen skrivet i eller under videon.
![Skärmklipp från TikTok Trend Discovery:
Text:
Related videos(?)
Popular in the Last 7 days, Sweden
Följt av fyra stillbilder av pausade videor. Personerna i bilderna är blurrade. Det står en text på respektive pausad video som lyder:
1. "snus is so u feminin" God forbid a woman having hobbies
2. "why are you watching movies all the time?" god forbid someone has a hobby
3. "you never stop talking about formu[la 1]" god forbid a woman has a hobby
4. "You're on tiktok too much"
God forbid a girl has a hobby](https://digiteket.se/app/uploads/2025/04/04_25_25_2d537d9b3ca14080a985421ca29044cc.png)
Varför verktyget är användbart för alla
Även den som redan har ett Tiktok-konto kan ha användning av verktyget Trend Discovery, eftersom det visar ett helhetsperspektiv utanför den egna algoritmens flöde. För den som inte vet så har Tiktok en algoritm som skräddarsyr användarens flöde, något som kallas “För dig” eller även “fyp” (förkortningen för engelskans “For You Page”). Det innebär att ju mer en användare skrollar i sitt Tiktok-flöde, desto mer skräddarsytt kommer innehållet att bli. Om ett bibliotek därför skulle ha ett Tiktok-konto så innehåller troligtvis det kontots flöde ganska annorlunda innehåll jämfört med deras målgrupps flöde. Detta gör att det är klurigt att se på det egna kontot vad som faktiskt är en trend och inte. Om man använder Trend Discovery så sparar man dessutom in tid som annars hade gått till att skrolla genom appens flöde, speciellt för någon som inte redan använder appen på sin fritid och därav har möjlighet att stöta på trender på ett mer organiskt vis.

Google Trends
Googles sökmotor är fortfarande en av de mest använda sökmotorerna (trots att många yngre vänder sig till alternativa metoder för att få information, såsom sociala medier och AI) så därför bör de kunna dela med sig av användbar information kring vad människor intresserar sig för på nätet. Google Trends är deras officiella verktyg för att kunna ta del av statistik kring vilka ämnen som trendar i Google Search, Google News och på Youtube. Det funkar även bra för att smidigt hålla sig ajour kring nyheter runtom i världen, eftersom dessa tenderar att reflekteras i vad människor söker information kring. För den som är intresserad av att spara statistik från Google Trends så är det enkelt att exportera det mesta i filformatet CSV (som kan öppnas i Microsoft Excel eller Google Kalkylark).
Populärt just nu
På Google Trends finns funktionen Populärt just nu, som visar precis vad det låter som. I den går det att filtrera om man vill se vad som är populärt på en internationell skala, i ett specifikt land eller en mer lokal skala hela vägen ner till Sveriges olika regioner. Tidsspannet i denna funktion sträcker sig mellan de senaste fyra timmarna och upp till en vecka bakåt (trender online är, som sagt, kortlivade). Det finns även avgränsningar för ämneskategorier och vilken typ av relevans listan ska sorteras på. Klickar man på någon av termerna så får man också upp länkar till aktuella sökresultat, exempelvis artiklar, som kan ge kontext till varför en viss term är populär just nu.

Utforska specifika termer
Google Trends har också en funktion som gör att man kan utforska statistik kring en specifik utvald term. En bibliotekarie som till exempel är intresserad av trendande böcker skulle kunna utforska exempelvis “bokserie” och då se i vilka delar av landet det är av intresse samt intresset för den termen över tid. I den här funktionen går det dessutom att gå flera år tillbaka i tiden, efter ett egenanpassat tidsintervall. Längre ned finns även information om relaterade ämnen som är populära, vilket kan indikera vad som är omtalat just nu. Givetvis går det sen att klicka vidare på varje term och utforska statistik kring olika ämnen på det viset. Dessa går att filtrera antingen på det som “Ökar i popularitet” eller de som är “Mest populära”.


Tredjepartsbevakning av sociala medier
Andra sociala medier-plattformar är svårare att få tillgång till utan att skaffa ett eget konto. Precis som med Tiktok så går det dock via en dator att ta del av innehåll på Instagram utan att logga in, men det är mer begränsat och man har fortfarande ingen bra överblick eller kontroll över vad man ser. För att ta del av innehåll på X (tidigare Twitter) så måste man skaffa ett eget konto. Däremot går det att ta del av visst innehåll på både Bluesky och Threads utan att registrera sig.
Eftersom dessa plattformar saknar officiella verktyg för att få en överblick kring trender utan ett konto så tänkte jag tipsa om några sätt att hitta denna information från tredjepart, alltså där andra har sammanställt informationen på en separat webbplats. På grund av att de inte är officiella verktyg så tenderar dessa dock att ge en något sämre översikt och mindre kontroll över filtrering än vad Tiktoks Trend Discovery och Google Trends har, men de kan ändå bidra med någon form av indikation på vad som är på gång på de olika plattformarna.
Automatiserad #hashtaggspaning
För plattformar där hashtaggar historiskt sett har spelat en stor roll, likt Twitter/X eller Instagram, finns det många webbplatser skapade av tredjepart som automatiskt hämtar och delar information om vad som trendar. Informationen finns nämligen ofta att ta del av, den är bara dold för den som inte är inloggad. Ett exempel på en webbplats som sammanställer vad som trendar på Twitter/X är Getdaytrends. Vill man se vad som är aktuellt på Bluesky så finns Bskyinfo eller, om man vill bevaka specifika hashtaggar, TrendSpotter.
Det finns många som säljer tjänster i form av bevakning av hashtaggar och trender på Instagram, vilket troligtvis bidrar till varför det är så svår information att få fram (även med ett konto), då det finns mycket pengar att tjäna på de som vill hålla sig relevanta på plattformen och få uppmärksamhet av sin målgrupp. Som tur är finns det dock några fungerande gratissidor som exempelvis gratisversionen av Inflact eller Starngage, som påstår sig söka igenom hela internet för att ta fram sin statistik.
Viktigt att komma ihåg med automatiserade topplistor på hashtaggar är att dessa ibland inte skiljer så tydligt på vad som är en trend just nu och vad som möjligen bara är en välanvänd hashtagg genom åren. I skrivande stund så ligger till exempel hashtaggen #love högst upp på Inflacts lista, vilket är väldigt generiskt. Då förstår man att det förmodligen inte är en trend utan mera en hashtagg som många lägger till på sina inlägg i förhoppning att nå ut till flera.
Encyklopedi och sammanställningar av trender
Utöver automatisk inhämtning av information så finns det även vissa webbplatser som regelbundet sammanställer information kring virala trender i form av artiklar eller dylikt. Det bästa exemplet på detta skulle vara KnowYourMeme, en encyklopedi av internetkultur som också publicerar förklarande artiklar kring vad som är aktuellt. Det bästa med den sidan är just att den även är en encyklopedi där man kan söka fram specifika fenomen och få veta allt från förklaringar om dess användning till information om ursprungskällan. Sen finns även mindre sidor med fokus på just sociala medier, som exempelvis Slaying Social. Socialinsider försöker också månadsvis lyfta virala trender. Fördelen med dessa sammanställande sidor är att de ofta visar exempel och förklarar vad trenden går ut på, så man inte måste lista ut det själv, men nackdelen är att de inte uppdateras i realtid, så det finns alltid en risk att trenden redan är döende när den väl omnämns i en sådan artikel.
Tips för att lyckas med trendbevakning
- Virala trender är allt mer kortlivade i sin aktualitet, så agera snabbt för bästa resultat när det kommer till att delta.
- Lista ut mönstret. En lyckad trend följer ofta ett visst mönster och kan även vara starten på andra trender som bygger på förståelsen av den första. Förstår man mönstret för en trend så ligger man steget före med kommande trender. Mönstret kan även bero en del på vilken typ av plattform trenden publiceras på, till exempel om det handlar om inlägg med videor, bilder eller text.
- Störst är inte alltid bäst. Det finns alltid trender som är väldigt populära inom nischade gemenskaper, som kanske inte dyker upp högst upp på topplistorna. Ibland kan just dessa vara rätt nyckel för att nå en specifik målgrupp.
- Ta allt med en nypa salt. Detta gäller särskilt när det kommer till officiella verktyg som ägs av stora företag. Precis som på plattformarna i sig så kan det hända att ämnen som faktiskt är populära inte representeras i statistiken.
Är du redo?
Med dessa tips till hands så är min förhoppning att det känns mindre överväldigande att ge sig in i att bevaka virala trender, framförallt när det kommer till Tiktok och andra sociala medier. Kunskapen om dessa kan fungera som en god isbrytare och en nyckel till att nå ut till och bygga en relation med någon som tillbringar en stor del av sitt sociala liv på nätet. Nästa gång du möter en Tiktok-användare kanske det är du som ligger steget före och kan briljera med att förstå vad den senaste trenden går ut på.
Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida
Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.
Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Detta innebär att du:
- får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
- får remixa, återanvända och bygga på materialet
- får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
- inte behöver fråga om lov.
Om du bearbetar, delar eller använder texten:
- Ge ett korrekt Erkännande
- ange verkets namn,
- ange vem som skapat verket,
- ange länk till verkets ursprungsplats,
- ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
- ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
- länka till licensen.
Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:
Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Bilder är licenserade enligt angiven licens.
