Hur lyckas vi med ungdomsverksamhet?
Söderköpings stadsbibliotek har under en treårsperiod utforskat hur biblioteket kan bli till en rolig och meningsfull plats för ungdomar. Med projektmedel från Stärkta bibliotek har de lyckats skapa en verksamhet som lockar och engagerar. I projektrapporten skriver Ingrid Bäckström, bibliotekarie och projektledare, om de utmaningar, lärdomar och framgångsfaktorer som kantat arbetet.
Ungdomar beskrivs ibland i biblioteksvärlden som den svåraste målgruppen att nå. Men hur svårt kan det vara? Vi på Söderköpings stadsbibliotek tog oss an uppgiften att göra biblioteket till en plats som upplevs både rolig och meningsfull för ungdomar i åldern 13–19 år. Med hjälp av projektmedel från Stärkta bibliotek har vi i ett treårigt projekt utforskat och hittat lösningar på några av de utmaningar biblioteket stod inför: minskat läsande bland unga, lokaler som behövde förnyas och avsaknad av programverksamhet för unga.
Projektets fokus har legat på att väcka läs- och skrivlust genom samtal och aktiviteter, samtidigt som vi velat få fler unga att bli delaktiga i det som händer på biblioteket. Exempel på verksamhet som vi startat är bokklubbar, robotprogrammering, konstutställning, samarbete med skolbibliotek och att anställa ungdomar som sommarjobbande läsambassadörer. Vi har även påbörjat arbetet med att skapa en ny ungdomsavdelning och anpassat bibliotekets lokaler efter ungdomarnas önskemål.
Slutsatserna, som beskrivs i rapporten, är att man genom att utgå ifrån de lokala premisserna, samarbeta med relevanta aktörer samt arbeta systematiskt med delaktighet, kan skapa goda förutsättningar att lyckas få unga att hitta till, ta del av och tillsammans med bibliotekets personal skapa bibliotekets verksamhet. På så sätt kan både ungdomar och biblioteket dra nytta av varandras resurser och bidra till att göra biblioteket till en meningsfull plats.
Jag hoppas du vill läsa hela rapporten om ett mycket spännande och givande arbete! Där får du, mer fördjupat, ta del av framgångsfaktorer och lärdomar samt hur arbetsprocessen i projektet sett ut.
Ingrid Bäckström är bibliotekarie och var tidigare projektledare på Söderköpings stadsbibliotek. Numera arbetar hon som fokusbibliotekarie på Himnaskolan i Linköpings kommun.
Foto: Ingrid Bäckström ©