Gå direkt till innehållet
Grafikaa. Seisund IX, Kompositsioon punase kuubikuga och Muutuvad seosed II av Avo Keerende. Licens: CC0

Lightvariant på 45 minuter 

Observera att ni inte kommer att komma särskilt långt eller djupt i samtalen på så här kort tid. Ni kommer heller inte att kunna ha med alla workshoppens delar. Det kan ses som en uppvärmning för mer djupgående arbete. 

En lightvariant kräver mer förarbete för att skapa rätt förutsättningar och förväntningar och för att ni ska få ut något av den. Innan workshoppen behöver du ha gått igenom förväntningar, förutsättningar, upplägg, spelregler, dialog vs diskussion.

Denna variant passar för verksamheter med max 12 medarbetare, som har vana att mötas, vana att delta i workshoppar och dialoger och att anta ett övergripande perspektiv.

Inför workshoppen: Förberedande uppgift och utskick

Förslag på utskick

Varmt välkommen till workshop om bibliotekets läsfrämjande uppdrag! 

Här kommer information om workshoppen och den uppgift som du ska göra inför workshoppen.

Inför workshoppen ska du göra en förberedande uppgift. Uppgiften består av att läsa en text, reflektera och svara på reflektionsfrågor.

Om ni gör en utvärdering: ta med mobiltelefon eller dator. Den ska endast användas för att fylla i ett utvärderingsformulär. Du får länk till formuläret i slutet av workshoppen. 

Förberedande uppgift

  1. Läs texten x av Julia Pennlert. [Länk till texten]
  2. Reflektera, svara på frågor och skicka in dina svar (ca 15–30 min).

Här svarar du på frågorna: [Länk till frågeformulär]

Vi behöver dina svar senast [fyll i datum].

Om du vill fördjupa dig ytterligare kan du läsa rapporten Läsfrämjande som professionellt objekt.

Den förberedande uppgiften är en del av arbetet. Dina tankar och insikter är värdefulla och kommer att användas i workshoppen. Det är därför viktigt att du gör uppgiften och skickar in dina svar.

Du ska göra uppgiften individuellt. En del av tanken med workshoppen är att få syn på och ta del av sina egna och varandras tolkningar och perspektiv genom egen reflektion och gemensamma samtal. 

Du svarar med namn, men vi kommer inte att använda ditt namn i workshoppen. Det är för att vi ska veta vem som skrivit vad och för att kunna följa upp.

Tack för att du tar dig tid att göra uppgiften!

Syfte och mål

Workshoppens syfte är att reflektera, utforska och samtala gemensamt om verksamhetens läsfrämjande uppdrag. 

Mål 1: Initierat samtal i hela arbetsgruppen om vad verksamhetens läsfrämjande uppdrag är.

Mål 2: Påbörjat ett arbete för att skapa samsyn om verksamhetens läsfrämjande uppdrag.

Om du har några frågor eller funderingar, hör gärna av dig.

Vi ser fram emot att träffa dig på workshoppen!

Tips! Beskriv förväntningar och eventuellt andra möten som hör till processen: Till exempel kan det vara bra att lyfta vad du/ni som håller i workshoppen kommer att göra och vad som förväntas av deltagarna.

Här finns frågor till den förberedande uppgiften: Förberedande uppgift med frågor till formulär

Workshopmoment – steg för steg

Möblering

Ha möbleringen klar med både stolar och cafémöblering – och behåll den under hela workshoppen. 

Introduktion: Halvcirkel med stolar för alla som deltar i workshoppen framför projektorduk/whiteboard – glöm inte att räkna in er själva! Cirkeln sluts vid incheckningen.

Dialoger i mindre grupper: Cafémöblering.

Delning och gemensamt samtal: Halvcirkel med stolar för alla deltagare framför en whiteboard. 

Vägen framåt: Cafémöblering så att deltagarna har underlag att skriva på.

Avslutning: Halvcirkel med stolar för alla som deltar i workshoppen framför en whiteboard. Cirkeln sluts vid utcheckningen.

Material

Introduktion

  • Presentationen
  • Dator
  • Whiteboard eller blädderblock för Parkering
  • Whiteboardpennor
  • Blädderblock med spelreglerna uppsatta på flera platser i rummet

Spelregler för workshoppen

  • Lyssna generöst och med nyfikenhet.
  • Bidra med reflektioner, tankar och frågor.
  • Tala ansvarsfullt – för dialogen framåt.
  • Var öppen för nya perspektiv.
  • Tänk ”vi” snarare än ”jag”.

Dialoger i mindre grupper

  • Gruppindelning på whiteboard eller blädderblock
  • Lapp med gruppnamn: Grupp 1, Grupp 2, Grupp 3 osv
  • Blädderblocksblad med plats för anteckningar
  • Färgpennor
  • Whiteboardpennor
  • A3 med deltagarnas samlade definitioner (samt utskrivna enskilt på A4 om gruppförändringar). Grupperade utifrån gruppindelningen. 
  • A3 med instruktioner, frågor och stöd i samtalen

Dialogcafé (instruktion på A3)

Det här ska ni göra

Berättarrunda (3–6 minuter): Varje deltagare delar sin förberedda beskrivning av det läsfrämjande uppdraget under 2 minuter. En person håller koll på tiden.

Dialogrunda (8–11 minuter): Samtala om reflektioner, insikter och frågor utifrån det som delats. Avsluta samtalet med att skriva ner den viktigaste reflektionen, insikten eller frågan. Den ska delas i helgrupp.

Delning från gruppdialogerna

  • Använd blädderblockspappren som de skrivit på och sätt dem så att alla ser
  • Whiteboard eller smartboard
  • Whiteboardpennor

Gemensamt samtal i helgrupp

  • Whiteboard
  • Whiteboardpennor

Frågor att skriva upp:

  • Vilka tankar får ni av det ni nu har tagit del av?
  • Vad ger det för bild av vårt/ert läsfrämjande uppdrag?
  • Vad ger det för bild av samsyn kring vårt/ert läsfrämjande uppdrag?

Introduktion och incheckning (5 minuter)

Kom ihåg!

Instruktion till dig som leder: Beskriv rollerna som ni har i workshoppen och vem som gör vad.

Välkomna till workshop Uppdrag Läsfrämjande! Vi kommer att hålla hårt på tiderna för att vi ska hinna med.

Upplägget är så här:

  • Introduktion och incheckning
  • Reflektion och samtal om vårt läsfrämjande uppdrag
  • Samtal om vårt läsfrämjande uppdrag och samsyn
  • Avslutning och utcheckning

Vi är klara: [Nämn klockslaget]

Workshoppens syfte är att reflektera, utforska och samtala gemensamt om verksamhetens läsfrämjande uppdrag. 

Fokuset är att börja nysta i vad det läsfrämjande uppdraget innebär för oss och hur vi tillsammans formar en samsyn. 

Målen med workshoppen är:

Mål 1: Initiera samtal i hela arbetsgruppen om vad verksamhetens läsfrämjande uppdrag är.

Mål 2: Påbörjat ett arbete för att skapa samsyn om verksamhetens läsfrämjande uppdrag.

Varför ni gör workshoppen

💡 Instruktion till dig som leder: Beskriv varför ni samlas i dag.

Att prata om folkbibliotekets uppdrag är en strategisk insats. Vi vill alla göra rätt saker, nå rätt målgrupper och använda vår tid klokt. Men om vi inte har en gemensam bild av vad uppdraget faktiskt innebär, riskerar vi att gå åt olika håll. Att prata om uppdraget är därför ett sätt att skapa bättre riktning, förståelse och genomslag. Det vi inte sätter ord på är svårt att förankra. Det vi inte är överens om är svårt att prioritera.

Dialogen i fokus

Kom ihåg!

Instruktion till dig som leder: Beskriv dialog i förhållande till diskussion och debatt.

I dag är samtalen och dialogerna det viktiga. Det handlar inte om att ha rätt eller fel, utan om att föra dialoger som tar oss framåt. En dialog är inte en debatt. Den handlar inte om att övertyga – utan om att utforska. Målet är inte att vinna, utan att förstå. I en dialog möts vi för att dela erfarenheter och idéer, lyssna på varandra och skapa ny förståelse tillsammans. I en dialog handlar det om att vara öppen för olika perspektiv. Det handlar om att fördjupa och förändra – snarare än att övertyga varandra.

Alla röster behövs för att det ska bli en dialog. Dialog kräver att man både talar, lyssnar och förhåller sig till andras perspektiv. Det handlar om att lyssna aktivt och öppet, inte bara planera sitt svar.

Spelregler

Kursiverad text är förklaringar.

  • Lyssna generöst och nyfiket.
    Var nyfiken och lyssna aktivt – lyssna inte bara på vad som sägs, utan på vad som menas.
  • Bidra med reflektioner, tankar och frågor.
    Alla är lika viktiga och alla röster är lika mycket värda
  • Tala ansvarsfullt – för dialogen framåt.
    Fundera över om dina inspel för dialogen framåt eller om det redan är sagt.
  • Var öppen för nya perspektiv.
    Var öppen för att gå härifrån med nya och fler perspektiv än du kom hit med.
  • Tänk ”vi” snarare än ”jag”.

Några andra spelregler som ni vill att det ska vara i rummet? Kan vi utgå från den här listan? [Gör tillägg om det behövs.]

Parkering på tavlan

Här skriver vi upp frågor eller ämnen som kommer upp, men som inte hör till den här workshoppen. Dessa kan vi sedan ta med oss för vidare arbete.

Dialoger i mindre grupper (15 minuter)

Kom ihåg!

Instruktion till dig som leder: Dela upp deltagarna i grupper med tre personer i varje grupp. Ge tydliga och kortfattade instruktioner till övningen. Du cirkulerar vid borden och hjälper deltagarna att hålla fokus.

Så här går det till: Berättarrunda (3–6 minuter): Varje deltagare delar sin förberedda beskrivning av det läsfrämjande uppdraget under 1–2 minuter. En person håller koll på tiden.

Dialogrunda (8–11 minuter): Samtala om reflektioner, insikter och frågor utifrån det som delats. Avsluta samtalet med att skriva ner den viktigaste reflektionen, insikten eller frågan. Den ska delas i helgrupp.

Delning från gruppdialogerna och samtal i helgrupp (20 minuter)

Kom ihåg!

Instruktion till dig som leder: 

  • Här är det viktigt att fördela ordet – alla ska komma till tals.
    Tryck på vikten av att delta i samtalen men också att ge plats för varandra i samtalen. Påminn om spelreglerna om det behövs. 
  • Använd samtalsguiden.
  • Du fångar insikter och nästa steg visuellt på whiteboard/blädderblock/smartboard.

Nu ska vi samtala gemensamt om det vi tagit del av. Utgångspunkten är här att samtala om de reflektioner, insikter och frågor som kommit fram i era samtal kring vårt läsfrämjande uppdrag och vad det innebär för oss och att synliggöra om vi har en samsyn eller inte.

Vi har 20 minuter för den här delen. För att sedan avsluta med att se vägen framåt.

Så här går det till:

  • Varje grupp delar sin reflektion (2 minuter/grupp).
  • Vi samtalar om gemensamma insikter och eventuella skillnader i perspektiv. 
  • Vi samtalar om nästa steg för att definiera och formulera det läsfrämjande uppdraget: Vad känns viktigt att ta vidare?
Kom ihåg!

Instruktion till dig som leder: Ställ frågor om nästa steg.

Vilka förflyttningar ser ni att vi behöver göra för att komma vidare?

  • Är det något ni har fångat upp i samtalen som kan vara ett möjligt steg framåt?
  • Är det någon som hör vad ett steg framåt kan vara?
  • Vad behöver vi/ni göra för att komma vidare i vårt arbete med att definiera och formulera vårt/ert läsfrämjande uppdrag? 
  • Vad behöver vi/ni göra för att komma vidare i vårt arbete med att nå samsyn kring vårt/ert läsfrämjande uppdrag? 

Avslutning och utcheckning (10 minuter)

  • Kort sammanfattning och avslutning (5 minuter): Sammanfatta workshoppen. Vad händer nu? Vem tar detta vidare?
  • Utcheckning genom runda eller popcorn-stil (5 minuter): Vad tar jag med mig som jag kommer att fortsätta prata om eller fundera på? (30 sekunder–1 minut/person beroende på gruppens storlek)