Klickåterhållsamhet
Du har säkert lagt märke till att Google börjat med en liten ruta högst upp, eller nästan högst upp. vid vissa sökningar där sökjätten försöker lämna tydliga svar på vanliga frågor. Funktionen kallas för utvalda utdrag, eller featured snippets.
I exemplet nedan har Googles algoritmer valt ut ett svar från 1177 på sökfrågan om hur man får barn att sluta med napp vilket i sammanhanget får betraktas som en auktoritet och här fungerar funktionen som det är tänkt. Du får ett “bra” svar från en auktoritativ källa och du behöver i princip inte söka dig längre ner bland sökresultaten.
Alla frågor får dock inte lika underbyggda och definitiva svar. Även på en svårare och mer subjektivt formulerad fråga som “vilken pizza är godast” så försöker algoritmerna hitta ett svar. I detta fallet i form av ett utdrag från en Aftonbladetartikel från 2016. Ett svar som troligtvis ingen har någon direkt nytta av.
Google har också en frågefunktion där svar på frågor presenteras i en ruta. Här nedan har algoritmerna uppenbarligen valt att lyfta fram ett skämtsvar på frågan om det är bra att slänga bilbatterier i havet.
Många som söker information nöjer sig med något av de två översta resultaten och överblickar inte hela sidan med sökträffar. Nästan ingen söker sig vidare till nästa sida av sökträffar.
Vi gör en ny sökning och ser om vi kan identifiera problematiken som uppstår när Googles utvalda utdrag kombineras med vår oförmåga att leta svar bortom Googles överst presenterade sökträffar.
Vi ställer frågan “finns det en klimatkris” till Google. En fråga vars svar hela världens forskare är eniga om och som sökjätten inte borde ha några problem att besvara. Vad väljer då Google ut för källa som då blir presenterad som auktoritet i detta fall?
Jo, sökjättens algoritmer väljer ut en insändare från Gefle Dagblad skriven av en anonym så kallad skeptiker som menar att alla klimatförändringar är naturliga och att det inte finns någon som helst anledning till oro.
Det här är såklart problematiskt då vi är dåliga på att söka oss längre ner bland sökträffarna där korrekt information presenteras av Naturskyddsföreningen. I detta fall så presenteras rena felaktigheter som fakta av Google och det krävs förkunskaper i frågan eller ännu mer sökningar för att få ett korrekt svar.