
Minibladets reporterskola – anordna en MIK-aktivitet för barn
Hur inspirerar vi barn att bli bättre på medie- och informationskunnighet? Jo, genom att göra dem delaktiga! I den här kursen får du tips på hur du som arbetar på bibliotek kan genomföra en rolig MIK-aktivitet, där barn bildar en redaktion och skapar artiklar till ett nyhetsblad eller en tidning. Med sina nyvunna verktyg ges de möjlighet att lyfta sina röster och ta plats.
Vi som utformat kursen är journalister och skrivpedagoger från Minibladet som kontinuerligt leder redaktioner som består av barn. Genom övningar och aktiviteter kan ni med hjälp av denna kurs ge er ut på en spännande resa tillsammans där barnen blir reportrar. Barnens artiklar kan sedan publiceras på Minibladets sajt och i de dagstidningar som Minibladet samarbetar med. I nuläget publicerar Minibladet ett uppslag varje helg i Sydsvenskan, Blekinge Läns Tidning, Sydöstran, Södermanlands Nyheter, Katrineholms-Kuriren, Eskilstuna-Kuriren och Strengnäs Tidning.
Syfte
Syftet med kursen är att kunna genomföra en MIK-aktivitet för barn. Genom att arbeta med journalistik som ett MIK-verktyg kan aktiviteten hjälpa barn att förstå journalistikens vikt och roll i vårt demokratiska samhälle och vikten av att vara källkritisk, samtidigt som de själva ges möjlighet att uttrycka sig.
Kunskapsmål
Efter genomgången kurs kommer du att kunna:
- planera och genomföra en MIK-aktivitet där barn agerar reportrar
- visa barn hur man arbetar källkritiskt
- berätta för barn om journalister och medias roll i samhället
- inspirera barn till nyhetsläsning
- berätta för barn vad man ska tänka på när man publicerar material på nätet
- stötta barn i att komma på intervjufrågor och genomföra enkäter
- visa barn hur de skriver en enkät med rubrik, ingress och citat
- visa barn hur de tar en bra porträttbild.
Om kursen
Förhoppningen är att alla som kommer i kontakt med barn på landets bibliotek ska känna sig redo att hålla i en reporterskola som MIK-aktivitet. För att det ska kännas lätthanterligt och överskådligt har en kortare MIK-aktivitet, där barnen hinner prova på att vara reportrar, valts ut. Aktiviteten riktar sig främst till barn i lågstadie- och mellanstadieåldern. Hur lång tid aktiviteten tar beror lite på dina egna förutsättningar och ambitionsnivå men räkna med cirka två till fyra timmar. Är du ensam handledare brukar det vara lagom med cirka åtta deltagare. Aktiviteten kan självklart göras flera gånger under en längre period, exempelvis med olika teman på innehållet.
Om oss som gjort kursen
Maria McShane är grundare av och chefredaktör för Minibladet, lärare i svenska som andraspråk samt läromedelsförfattare. Hon ser ständigt nya behov av läs- och skrivutveckling och det var just därför hon grundade Minibladet för över tio år sedan.
Foto: Gustav Sigala Haggren ©

Gustav Sigala Haggren är journalist, skrivpedagog, och barnrättsstrateg. På Minibladet jobbar Gustav som redaktionschef vilket betyder att han har koll på vilka nyheter vi publicerar. Han jobbar också med Reporterskolan där han lär ut journalistik till barn.
Foto: Gustav Sigala Haggren ©

Anna Hultberg är journalist och har arbetat både på dagstidningar och magasin. De senaste 14 åren har hon arbetat som frilansjournalist. På Minibladet arbetar hon med Reporterskolan och utbildar barn till minireportrar.
Foto: Gustav Sigala Haggren ©

Elias Annby är examinerad språkkonsult i svenska och ansvarig för Minibladets digitala produkter. Han arbetar med språket för att göra det tydligt och lättläst. Enligt Elias ska texterna på Minibladet vara informativa och inspirera till mer läsning.
Foto: Gustav Sigala Haggren ©
