Snabbspola er in i framtiden – Utveckla din verksamhet med tjänstedesign och innovationssprintar
Under 2019 och 2020 har den digitala transformationsbyrån Hello Future samarbetat med Regionbibliotek Västerbotten och folkbiblioteken i Västerbotten inom ramen för kompetenslyftet Digitalt Först. Arbetet har framförallt byggt på de användardrivna metoderna tjänstedesign och innovationssprintar.
Tjänstedesign är ett sätt att arbeta för dig som vill skapa en ny tjänst eller förbättra en befintlig tjänst, fast med användaren i fokus. Ett av verktygen Regionbibliotek Västerbotten har använt sig av är så kallade innovationssprintar. En innovationssprint är ett komprimerat format där man utgår från diffus idé som utvecklas till en färdig prototyp under en kort tidsperiod och som sedan testas med användare.
Se och inspireras av processen i filmen som beskriver arbetet.!
Om du är nyfiken på tjänstedesign så finns det en hel del material på Digiteket att förkovra sig i:
Verksamhetsutveckling med användaren i fokus
Här är en kurs för dig som vill anlägga ett användarorienterat perspektiv i ditt utvecklingsarbete. Kursen kombinerar teori med praktik och genom kursens olika uppdrag, som har fokus på ditt biblioteks publika datorer, guidas du genom en hel utvecklingsprocess.
Nu är det du som ska ställa frågorna – Verksamhetsutveckling med användaren i fokus
En inledande och översiktlig artikel om användarupplevelser/UX (user experience) och design thinking.
Teknikjakten – en spelifierad metod för att stärka personers digitala självkänsla
Teknikjakten, ett digitalt så kallat escape room, utvecklades med hjälp av tjänstedesignmetoder. Läs mer om denna process i artikeln.