
Lust att läsa sprids från stora till små i Strövelstorp
I Ängelholms kommun satsar man på en egen variant av Läsa äger för att engagera ungdomar att bli läsande förebilder för barn under sommaren. I den här artikeln delar de med sig av den första delen i projektet, att hitta ungdomar och utbilda dem inför sommarens uppdrag.
Kan man från folkbibliotekets håll locka högstadieungdomar att engagera sig för högläsning och på så sätt arbeta med att väcka läslusten hos yngre barn?
Det var de tankarna som snurrade i huvudet på oss, Thomas Olsson och Therése Åström, när vi startade högläsningsprojektet Strövelstorp läser. Under sommaren 2024 fick vi i uppdrag av vår chef att starta en aktivitet riktad mot ungdomar i Strövelstorp, ett mindre samhälle i Ängelholms kommun. Att uppdraget riktades mot just Strövelstorp beror till stor del på att en av oss arbetar en dag i veckan på närbiblioteket i Strövelstorp, som ligger i direkt anslutning till skolans lokaler. Närheten till ungdomarna underlättar den för folkbiblioteket annars så svåra uppgiften att fånga in just denna åldersgrupp. Vi hade med oss ett erbjudande till ungdomarna om en ferieanställning med till synes lättförtjänta pengar! Så föddes Strövelstorp läser.
Högläsningsprojekt med en twist
Strövelstorp läser har tagit stor inspiration av Läsa äger, som ibland arbetar enligt metoden att gymnasieelever anställs av kommunen för att under sommaren högläsa för yngre barn. Detta med syftet att motverka det stora lästapp som ofta sker under sommarlovet. I Läsa ägers koncept blandas ofta högläsning med rörelseaktiviteter, och skolor och förskolor samarbetar också för att stärka barns lust till läsning genom fokuserad intensivläsning innan loven.
På Läsa ägers webbplats går det att se en intervju som författaren Pascal Engman gör med fyra gymnasiekillar som haft högläsning som sommarjobb. De pratar om glädjen kring att bli läsande förebilder för yngre barn och det fick oss att förstå hur fantastiskt Läsa äger är.
Läsa äger är dock en mycket större satsning än vad vi kunde genomföra på bara två personer. Vi ville göra något liknande men valde att sätta vår egen twist på högläsningsverksamheten. En av dessa twistar var att anställa ungdomarna redan under vårterminen så att de fick vara delaktiga i förberedelsearbetet.
En annan twist var att vi enbart vände oss till elever i årskurs åtta på Strövelstorps skola. Möjligheten för ungdomar som går i åttonde klass att få ett sommarjobb är generellt inte så stor eftersom de flesta kommunala ferietjänster kräver att ungdomarna ska ha fyllt 16 år.
Via Region Skåne sökte vi projektmedel som vi beviljades i två omgångar. Vi började under hösten kartlägga möjligheten att starta upp verksamheten. Fanns det ett intresse från förskolor och fritidshem att vara med under sommaren? Kunde vi köra igång och boka in våra aktiviteter redan under våren? Svaret från alla inblandade blev ett rungande, entusiastiskt JA!
“En gåva till alla som inte själva kan läsa”
I mars 2025 välkomnade högläsningsgurun Anne-Marie Körling fyra blivande sommarjobbare från Strövelstorps skola till en workshop på Ängelholms stadsbibliotek. Tanken med workshoppen var att ge ungdomarna en förståelse för varför det är viktigt att högläsa för barn och att de skulle få möjlighet att öva högläsning med varandra.
Aliasghar Husseini, Roza Jaskiewicz, Saga Sörensson och Wilma Haji berättade att de inte riktigt visste vad de kunde förvänta sig av workshoppen. De var till en början alla lite avvaktande och tysta, men när Anne-Marie glatt uppmanade inte bara ungdomarna utan även oss från biblioteket att välja en bok som väckte vår nyfikenhet från det bokbord hon dukat upp, släppte nervositeten lite.
Det visade sig att alla valde böcker som de hade en relation till, en saga som någon läst högt för oss, eller en bok med ett tilltalande omslag. När vi inledningsvis läste högt ur våra böcker var det nog bara Anne-Marie som kände sig bekväm, men när hon påpekat att högläsning är till för alla och att vi som läsare ger en gåva till barnen när vi läser de ord som de inte själva kan läsa, förstod vi allihop att våra lyssnare inte dömer oss för hur vi läser.
Det gick nästan att ta på hur ungdomarnas självförtroende växte ju längre in i berättelsen de kom. När boken var slut konstaterade de med hjälp av Anne-Marie, att i vanliga fall var de högst medvetna om hur de själva lät, då de läste högt. De tänkte också på att man ibland hakar upp sig på ord, eller att det kan kännas obehagligt att tala inför andra. Detta glömdes bort då alla bara ville veta vad som skulle hända i sagan.
Innan vi avslutade workshoppen med Anne-Marie frågade hon om det var någonting ungdomarna hade funderat på inför sitt kommande uppdrag som högläsare. Ungdomarna lyfte att de var oroliga över att barnen inte ska orka koncentrera sig och sitta still under läsningen. Anne-Marie lugnade dem med att om det är så att barnen inte sitter still så handlar det inte om att ungdomarna är dåliga på att läsa högt eller att barnen är ointresserade av boken, utan om att de helt enkelt inte är vana vid att bli lästa för. Barnen kommer att vilja lyssna för att få veta hur berättelsen slutar.
Rörelsepauser för inlärning och koncentration
Genom att röra på oss blir det lättare att koncentrera sig när man väl sitter still. Detta var någonting vi ville att deltagarna skulle förstå både för barnens skull, men också för sin egen skull inför sina framtida studier. Vi tog därför kontakt med Erkin Hamidovic och Nicole Månsson från Aktivitet Förebygger, en verksamhet i Ängelholms kommun som erbjuder idrottsliga och kulturella aktiviteter för att förbättra barns psykiska och fysiska hälsa.
I slutet av april träffade vi återigen eleverna. Med oss hade vi Erkin och Nicole som pratade om hur rörelseaktiviteter kan anpassas efter barns ålder. Eftersom de fyra ungdomarna skulle träffa och läsa för barn både i förskola och på fritidshem var åldersspannet stort.
Erkin berättade bland annat att en treåring inte har samma förutsättningar att förstå en leks regler som ett barn som går i tvåan. Alla barn kan dock röra på sig. Att ta en rörelsepaus efter att man har läst en bok gör att både barnen och ungdomarna kan ladda om för en ny lässtund.

Ungdomarna fick sedan ta en första titt på de böcker och det material de varit med och önskat till verksamheten, till exempel handdockor som kan uttrycka olika känslor. Dessa blev snabbt en favorit. Ali konstaterade att en docka såg arg ut för att den hade dragit ihop ögonbrynen. En annan funderade på hur det skulle vara att läsa en bok om känslor. Kanske kunde man prata om hur man rör sig när man är arg, kanske klampa runt? Och om man läser en faktabok om insekter kan man ju krypa och leta efter olika insekter, eller röra sig som insekter! Idéerna var många och när vi satte oss ner för att fika var energin högre igen, vilket bekräftade idén om att rörelsepauser höjer koncentrationsförmågan.
“Det känns som lättförtjänta pengar”
Under tiden vi fikade frågade vi eleverna vad det var som fick dem att söka jobbet som högläsare under sommaren. De svarade alla att det framförallt var pengarna som lockade. ”Det känns som lättförtjänta pengar”, säger Saga, som är van vid att läsa högt för sin femårige systerson. Roza menar att hon ändå inte gör någonting på sommaren så hon tycker att det är roligt att ha en sysselsättning.
“Att ses några gånger under våren har också varit bra”, tyckte Wilma, och de andra höll med. Att ses flera gånger för att få information om jobbet, genomföra workshoppar och välja böcker och aktiviteter tillsammans var bra förberedelser. De tror att det hade varit mycket jobbigare att komma till förskolorna första arbetsdagen utan att ha med sig den erfarenheten i ryggsäcken.
För oss på biblioteket var det skönt att höra att de tyckte att upplägget varit bra eftersom det var en en farhåga från vårt håll att de kanske skulle tycka att det var jobbigt att träffas så många gånger.
När vi hade vinkat av deltagarna och Aktivitet Förebygger var det med en känsla av att alla inblandade var nöjda! Nästa gång vi ses blir för att lämna ut schemat för sommaren och sedan är det dags för de fyra att börja arbeta på riktigt. Från bibliotekets håll känns det som att vi redan är på god väg att nå vårt mål med att få ungdomarna att engagera sig för högläsning och att stärka deras självförtroende kring sina förmågor. Det ska bli roligt att få höra vilka vinster de själva kan se när det är dags att summera och utvärdera initiativet i början av juli.
Läs mer om projektet på Region Skåne: Vill väcka engagemang för läsning bland barn och unga i Strövelstorp och Sommar med läsning och rörelse i Ängelholm

Thomas Olsson arbetar som biblioteksassistent på Ängelholms stadsbibliotek sedan 2015 och arbetar i huvudsak med ungdomar som målgrupp.
Therése Åström har tidigare arbetat 15 år som lärare i svenska och engelska på högstadiet men är numera utbildad bibliotekarie.
Foto: Privat ©
Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida
Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.
Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Detta innebär att du:
- får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
- får remixa, återanvända och bygga på materialet
- får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
- inte behöver fråga om lov.
Om du bearbetar, delar eller använder texten:
- Ge ett korrekt Erkännande
- ange verkets namn,
- ange vem som skapat verket,
- ange länk till verkets ursprungsplats,
- ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
- ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
- länka till licensen.
Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:
Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
