Gå direkt till innehållet
Grafikaa. Seisund IX, Kompositsioon punase kuubikuga och Muutuvad seosed II av Avo Keerende. Licens: CC0

Snabbvariant på 90 minuter 

Observera att ni inte kommer att komma särskilt långt eller djupt i samtalen på så här kort tid. Ni kommer heller inte att kunna hinna med workshoppens alla delar. Det kan ses som en uppvärmning inför ett mer djupgående arbete. 

En snabbvariant kräver mer förarbete för att skapa rätt förutsättningar och förväntningar.

Snabbvarianten passar bäst för verksamheter med max 12 medarbetare, som har vana att arbeta i grupp, är vana att delta i workshoppar och dialoger och att anta övergripande perspektiv.

Workshoppen består av följande delar:

  1. Förberedande uppgift
  2. Introduktion och incheckning
  3. Utforskande av var verksamheten är idag
    • Dialoger i mindre grupper
    • Delning från gruppdialogerna – grupperna lyfter tankar, insikter eller frågor från sina gruppdialoger till hela gruppen
    • Gemensamt samtal i helgrupp – samsyn och vägen framåt 
  4. Avslutning: Vad är nästa steg eller utcheckning

Inför workshoppen: Förberedande uppgift och utskick

Förslag på utskick

Varmt välkommen till en workshop om bibliotekets läsfrämjande uppdrag! 

Här kommer information om workshoppen och den uppgift som du ska göra i förväg.

Information om workshoppen

När? [Fyll i datum och tid]

Var? [Fyll i plats]

Förberedelser: Inför workshoppen ska du göra en förberedande uppgift. Uppgiften består av att läsa en text, reflektera och skicka in svar på tillhörande reflektionsfrågor.

Om ni gör en utvärdering: ta med mobiltelefon eller dator. Den ska endast användas för att fylla i ett utvärderingsformulär. Du får länk till formuläret i slutet av workshoppen. 

Förberedande uppgift
1. Läs texten av Julia Pennlert. [Länk till texten]
2. Reflektera, svara på frågor och skicka in dina svar (ca 15–30 min).
Här svarar du på frågorna: [Länk till frågeformulär]

Vi behöver dina svar senast [fyll i datum]

Om du vill fördjupa dig ytterligare kan du läsa rapporten Läsfrämjande som professionellt objekt

Den förberedande uppgiften är en viktig del av arbetet. Dina tankar och insikter är värdefulla och kommer också att användas i workshoppen. Det är därför viktigt att du gör uppgiften och skickar in dina svar till oss.

Du ska göra uppgiften enskilt. En av tankarna med workshoppen är att få syn på och ta del av sina egna och varandras tolkningar och perspektiv genom både egen reflektion och gemensamma samtal. 

Du svarar med namn, men vi kommer inte att använda ditt namn i workshoppen. Det är för att vi ska veta vem som skrivit vad och för att kunna följa upp.

Tack för att du tar dig tid att göra uppgiften och för dina svar!

Mer om workshoppen

Övergripande dagordning

  • Introduktion och incheckning
  • Reflektion och samtal om vårt/ert läsfrämjande uppdrag
  • Fika
  • Fortsatt reflektion och samtal om vårt/ert läsfrämjande uppdrag
  • Avslutning och utcheckning
  • Utvärdering av workshoppen (om aktuellt)

Syfte och mål

Workshoppens syfte är att reflektera, utforska och samtala gemensamt om verksamhetens läsfrämjande uppdrag. 

Mål 1: Initiera samtal i hela arbetsgruppen om vad verksamhetens läsfrämjande uppdrag är.

Mål 2: Påbörjat ett arbete för att skapa samsyn om verksamhetens läsfrämjande uppdrag.

Om du har några frågor eller funderingar – hör gärna av dig.

Vi ser fram emot att träffa dig i workshoppen!

Tips! Beskriv förväntningar: Till exempel kan det vara bra att lyfta vad ni som håller i workshoppen ska göra och vad som förväntas av deltagarna.

Här finns frågor till den förberedande uppgiften: Förberedande uppgift med frågor till formulär.

Workshopmoment – steg för steg

Möblering

Ha möbleringen klar med både stolar och cafémöblering – och behåll den under hela workshoppen. 

Introduktion: Halvcirkel med stolar för alla som deltar i workshoppen framför en projektorduk/whiteboard – glöm inte att räkna in er själva! Cirkeln sluts vid incheckningen.

Dialoger i mindre grupper: Cafémöblering.

Delning och gemensamt samtal: Halvcirkel med stolar för alla deltagare framför en whiteboard. 

Vägen framåt: Cafémöblering så att deltagarna har underlag att skriva på.

Avslutning: Halvcirkel med stolar för alla som deltar i workshoppen framför en whiteboard. Cirkeln sluts vid utcheckningen.

Material

Introduktion

  • Powerpointpresentation
  • Dator
  • Whiteboard eller blädderblock för Parkering
  • Whiteboardpennor
  • Blädderblock med spelregler 

Spelregler för workshoppen

  • Lyssna generöst och med nyfikenhet.
  • Bidra med reflektioner, tankar och frågor.
  • Tala ansvarsfullt – för dialogen framåt.
  • Var öppen för nya perspektiv.
  • Tänk ”vi” snarare än ”jag”.

Dialoger i mindre grupper

  • Gruppindelning på whiteboard eller blädderblock
  • Lapp med gruppnamn på borden: Grupp 1, Grupp 2, Grupp 3 osv
  • Blädderblocksblad för anteckningar
  • Färgpennor
  • Whiteboardpennor
  • A3 med deltagarnas samlade definitioner, grupperade efter gruppindelningen 
  • A4 med enskilda svar (om gruppförändringar behövs)
  • A3 med instruktioner, frågor och stöd i samtalen.

Dialogcafé instruktioner (A3)

Det här ska ni göra
  • Ta del av varandras beskrivningar.
  • Utse en person som dokumenterar.
  • Samtala utifrån reflektionsfrågorna.
  • Skriv ner de tre viktigaste reflektionerna, insikterna eller frågorna från ert samtal. 
Frågor som ni ska reflektera kring och samtala utifrån

Första bordet: Vilka reflektioner, insikter och frågor har ni efter att ha tagit del av varandras perspektiv på det läsfrämjande uppdraget?

Andra bordet: Vilka nya reflektioner, insikter och frågor har ni efter att ha tagit del av den andra gruppens perspektiv? 

Tredje bordet och framåt: Vilka nya reflektioner, insikter och frågor har ni efter att ha tagit del av den föregående gruppens perspektiv? 

Samtalsstöd

Lyssna aktivt: Vad innebär det som personen säger? Lyssna efter mönster, insikter och djupare frågor.

Fördjupande frågor:

  • När du säger X, vad menar du då? 
  • Vad innebär det?
  • Kan du utveckla vad du menar?
  • Är det här samma sak? Vad skiljer dem åt?
  • Hur kan vi konkretisera det vi menar?
  • Finns det fler perspektiv? 
  • Hur förklarar vi detta för någon utan förförståelse?

Delning från gruppdialogerna

  • Blädderblockspapper som grupperna skrivit på (sätt upp så att alla kan se)
  • Whiteboard
  • Whiteboardpennor

Gemensamt samtal i helgrupp

  • Whiteboard
  • Whiteboardpennor

Frågor att skriva upp:

  • Vilka tankar får ni av det ni nu har tagit del av?
  • Vad ger det för bild av ert läsfrämjande uppdrag?
  • Vad ger det för bild av samsyn kring ert läsfrämjande uppdrag?

Vägen framåt

  • Blädderblock
  • Utskrivna mallar, se frågor nedan
  • Pennor och sudd

Frågor att skriva upp:

  • Vad kan ett nästa steg vara för att definiera och formulera det läsfrämjande uppdraget?
  • Vad kan ett nästa steg vara för att nå samsyn kring det läsfrämjande uppdraget?
  • Om det finns samsyn och tydlig definition av uppdraget: Hur kopplar vi/ni det till konkret handling?

Avslutning

  • Dator
  • Material från workshoppen
  • Whiteboardpennor

Introduktion (5 min)

Kom ihåg!

Instruktion till dig som leder: Beskriv rollerna som ni har i workshoppen och vem som gör vad.

Välkomna till workshop Uppdrag Läsfrämjande! Vi kommer att hålla hårt på tiderna för att vi ska hinna med.

Upplägget är så här:

  • Introduktion och incheckning
  • Reflektion och samtal om vårt/ert läsfrämjande uppdrag
  • Samtal om vårt/ert läsfrämjande uppdrag och samsyn
  • Avslutning och utcheckning

Vi är klara: [Nämn klockslaget]

Workshoppens syfte är att reflektera, utforska och samtala gemensamt om verksamhetens läsfrämjande uppdrag. 

Fokuset är att börja nysta i vad det läsfrämjande uppdraget innebär för oss/er och hur vi/ni tillsammans formar en samsyn. 

Målen med workshoppen är:

Mål 1: Initiera samtal i hela arbetsgruppen om vad verksamhetens läsfrämjande uppdrag är.

Mål 2: Påbörjat ett arbete för att skapa samsyn om verksamhetens läsfrämjande uppdrag.

Varför ni gör workshoppen

Kom ihåg!

Instruktion till dig som leder: Beskriv varför ni samlas i dag.

Att prata om folkbibliotekets uppdrag är en strategisk insats. Vi vill alla göra rätt saker, nå rätt målgrupper och använda vår tid klokt. Men om vi inte har en gemensam bild av vad uppdraget faktiskt innebär, riskerar vi att gå åt olika håll. Att prata om uppdraget är därför ett sätt att skapa bättre riktning, förståelse och genomslag. Det vi inte sätter ord på är svårt att förankra. Det vi inte är överens om är svårt att prioritera.

Dialogen i fokus

Kom ihåg!

Instruktion till dig som leder: Beskriv dialog i förhållande till diskussion och debatt.

pratbubbla/pratmanus.

I dag är samtalen och dialogerna det viktiga. Det handlar inte om att ha rätt eller fel, utan om att föra dialoger som tar oss framåt. En dialog är inte en debatt. Den handlar inte om att övertyga – utan om att utforska. Målet är inte att vinna, utan att förstå. I en dialog möts vi för att dela erfarenheter och idéer, lyssna på varandra och skapa ny förståelse tillsammans. I en dialog handlar det om att vara öppen för olika perspektiv. Det handlar om att fördjupa och förändra – snarare än att övertyga varandra.

Alla röster behövs för att det ska bli en dialog. Dialog kräver att man både talar, lyssnar och förhåller sig till andras perspektiv. Det handlar om att lyssna aktivt och öppet, inte bara planera sitt svar.

Spelregler

Kursiverad text är förklaringar.

  • Lyssna generöst och nyfiket
    Var nyfiken och lyssna aktivt – lyssna inte bara på vad som sägs, utan på vad som menas.
  • Bidra med reflektioner, tankar och frågor.
    Alla är lika viktiga och alla röster är lika mycket värda.
  • Tala ansvarsfullt – för dialogen framåt.
    Fundera över om dina inspel för dialogen framåt eller om det redan är sagt.
  • Var öppen för nya perspektiv.
    Var öppen för att gå härifrån med nya och fler perspektiv än du kom hit med.
  • Tänk ”vi” snarare än ”jag”.

Några andra spelregler som ni vill att det ska vara i rummet? Kan vi utgå från den här listan? [Gör tillägg om det behövs.]

Parkering på tavlan

Här skriver vi upp frågor eller ämnen som kommer upp, men som inte hör till den här workshoppen. Dessa kan vi sedan ta med oss för vidare arbete.

 Incheckning (5 min)

Kom ihåg!

Instruktion till dig som leder: Anpassa fråga och hur pass kortfattad alla behöver vara utifrån den tid ni har.

Exempel på incheckningsfrågor: 

  • Vad dyker upp i ditt huvud när du hör ordet läsfrämjande? Beskriv med ett eller två ord.
  • Vad tar du med dig in i workshoppen – i kroppen eller huvudet?
  • Hur känns det just nu, beskriv med en vädermetafor?
  • Nämn en sak du sett eller hört den här veckan som inspirerat dig.
  • Om den här workshoppen vore ett djur – vilket skulle det vara i dag?
  • Hur är din energinivå i dag?
  • Vad hoppas du få ut av det här samtalet?
  • Vilka förväntningar har du för dagen?
  • Tänk tillbaka på din sommar – vilken upplevelse skulle du vilja att vi andra också fick uppleva? Stort som smått.
pratbubbla/pratmanus.

Nu ska vi checka in. I dag checkar vi in genom att svara kortfattat på en fråga. Vi går varvet runt. Vem väljer att börja?

Tack så mycket för att ni delade med er!

Dialog i mindre grupper (35 min)

Kom ihåg!

Instruktion till dig som leder: Berätta hur lång övningen är. Anpassa tiden för redovisning beroende på hur många grupper det är.

Introduktion (5 min)

pratbubbla/pratmanus.

Ni har i en förberedande uppgift läst en text och reflekterat kring det läsfrämjande uppdraget och vad det innebär och vad ni som individer tänker kring det. 

Nu ska ni ta del av varandras reflektioner och beskrivningar. 

Ni gör det här för att vidga era perspektiv och få syn på gruppens olika tankar kring vårt/ert läsfrämjande uppdrag.

Vi kommer att börja med att ni får ta del av och samtala kring era svar på frågan “Vad är syftet med ert biblioteks läsfrämjande uppdrag?” (eller den fråga som ni tycker ger mest för samtalen), genom att prata i mindre grupper. 

Syftet med övningen är att lyssna aktivt, ställa nyfikna och fördjupande frågor för att utforska läsfrämjande som begrepp och syfte för att skapa en gemensam förståelse av uppdraget.

  1. Berättarrunda: 15–20 minuter (Beroende på om man är tre eller fyra personer i varje grupp.)
    • Utse vem som är A, B och C. 
    • A börjar med att dela sin inskickade beskrivning.
    • B och C lyssnar aktivt utan att ställa frågor eller kommentera tills A har delat klart. 
    • C håller koll på tiden: 5 minuter.
    • Nu är det B:s tur att dela sin inskickade beskrivning. 
    • A och C lyssnar aktivt utan att ställa frågor eller kommentera tills B har delat klart. 
    • A håller koll på tiden: 5 minuter.
    • Nu är det C:s tur att dela sin inskickade beskrivning. 
    • A och B lyssnar aktivt utan att ställa frågor eller kommentera tills C har delat klart. 
    • B håller koll på tiden: 5 minuter. 
  2. Dialogrunda: 20 min
    Samtala utifrån frågan: Vilka reflektioner, insikter och frågor har vi efter att ha tagit del av varandras perspektiv på vårt läsfrämjande uppdrag? Var är vi lika? Var är vi olika? Saknas något?

I slutet av ert samtal skriver ni ner de tre viktigaste reflektionerna, frågorna eller insikterna från ert samtal. Dessa ska vi använda när vi återsamlas i helgrupp. Kom ihåg att avsätta tid för denna punkt!

Så här speglar ni: Återge det ni uppfattade med berättarens beskrivning ”Jag förstår/uppfattar det som …” Ställ frågor som Fick jag med det centrala? Är det något du saknar?

Var nyfikna och ställ fördjupande frågor till varandra och kring era tankar. Det handlar inte om att ha de rätta svaren, utan om att samtala och fördjupa era perspektiv. 

Försök att konkretisera vad olika termer och ord som ni använder innebär för att fördjupa er gemensamma förståelse och för att utforska innebörden av det läsfrämjande uppdraget.

När det är fem minuter kvar förvarnar vi att det är dags att börja avsluta. Har ni inte börjat skriva ner era reflektioner, så är det hög tid då.

Efter att ni har samtalat i mindre grupper återsamlas vi och kommer då att ta del av varandras insikter och tankar för att sedan samtala tillsammans. 

Ni ska därför bestämma hur eller vem som ska presentera det ni pratat om för era kollegor när vi ses i helgrupp. Ni kommer att ha [ange tid] till att dela.

På borden finns

  • Era beskrivningar av syftet med ert biblioteks läsfrämjande uppdrag [Anpassa efter den fråga som används]
  • Instruktioner till övningen
  • Samtalsstöd
  • Ett större blad där ni skriver ner de tre viktigaste reflektionerna, frågorna eller insikterna från ert samtal

Klockan [nämn klockslag] återsamlas vi och kommer då att ta del av varandras insikter och tankar för att sedan samtala tillsammans. 

Ni ska därför bestämma hur ni ska och vem som ska presentera det ni pratat om för era kollegor när vi ses i helgrupp. Ni kommer att ha [x] minuter att dela.

Har ni några frågor eller är det något som jag behöver förtydliga?

Delning från gruppdialogerna (15 min)

Instruktioner

Kom ihåg!

Instruktion till dig som leder: En grupp i taget berättar om vilka reflektioner, insikter och frågor de fick i sina samtal. Anpassa antal minuter utifrån antal grupper.

pratbubbla/pratmanus.

Nu ska vi börja med att samlas allihop för att ni ska få möjlighet att dela med er av och lyssna till vad era kollegor pratat om vid borden.

Ni kan utgå från era anteckningar och lägga till om det är något ni tänkt på i efterhand.

När alla grupper har delat med sig, så går vi över till att samtala alla tillsammans. 

Ni har ungefär 3–4 minuter [Anpassa tiden utifrån antal grupper] till ert förfogande per grupp. [Namn] håller koll på klockan.

Jag kan ställa någon förtydligande fråga.

Är det någon grupp som vill börja?

Tusen tack för att ni delar med er!

Samtalsstöd

  • Vilka tankar, insikter och frågor fick ni under era samtal?
  • Vad har ni kommit fram till?
  • Vad innebär det här?
  • Pratar ni om samma sak?
  • Kan ni utveckla vad ni menar?

Gemensamt samtal – samsyn och vägen framåt (20 min)

Kom ihåg!

Instruktion till dig som leder:

  • Anpassa längden på samtalet utifrån förutsättningarna. 
  • Här är det viktigt att fördela ordet – alla ska komma till tals.
    Tryck på vikten av att delta i samtalen men också att ge plats för varandra i samtalen. Påminn om spelreglerna om det behövs. 
  • Använd samtalsguiden.
  • Beroende på hur samtalen går – stäm av med gruppen om de vill fortsätta samtalet eller om de vill gå vidare till den sista övningen. Informera vad den sista övningen är. Gruppen beslutar om de vill fortsätta prata eller formulera en väg framåt. Om ni väljer att parkera diskussionen behöver den fortsätta i ett annat sammanhang – vem ansvarar för det?

Du kan i den här delen också prata om förflyttningar.

Då använder du följande frågor:

  • Vilka förflyttningar ser ni att vi/ni behöver göra för att komma vidare?
  • Är det något ni har fångat upp i samtalen som kan vara ett möjligt steg framåt?
  • Vad behöver vi/ni göra för att komma vidare i vårt arbete med att definiera och formulera vår/ert läsfrämjande uppdrag? 
  • Vad behöver vi/ni göra för att komma vidare i vårt arbete med att nå samsyn kring vårt läsfrämjande uppdrag? 

Nu ska vi samtala gemensamt om det vi tagit del av. Utgångspunkten är här att samtala om de reflektioner, insikter och frågor som kommit fram i era samtal kring vårt läsfrämjande uppdrag och vad det innebär för oss/er och att synliggöra om det finns samsyn eller inte.

Vi har 20 minuter för den här delen. För att sedan avsluta med att se vägen framåt.

Vi kan börja med att ni får reflektera enskilt i ett par minuter, så samtalar vi gemensamt sen. 

Ni kan utgå från de här tre frågorna:

  • Vilka tankar får ni av det ni nu har tagit del av? 
  • Vad ger det för bild av vårt/ert läsfrämjande uppdrag?
  • Vad ger det för bild av samsynen kring vårt/ert läsfrämjande uppdrag?

Är det någon som vill börja?

Avslutning: Vad är nästa steg eller utcheckning (10 min)

Kom ihåg!

Instruktion till dig som leder: Här får du välja vad som är viktigast att göra just i den här workshoppen, beroende på vad som hänt innan i samtalen. Har ni kommit fram till nästa steg redan? Ni kan då fokusera på avslutning och utcheckning. 

Kort sammanfattning och avslutning (3 minuter): Sammanfatta workshoppen. Vad händer nu? Vem tar detta vidare?

För att runda av och knyta ihop den här workshoppen, så avslutar vi med att sätta nästa steg, göra en utcheckning och sammanfatta vad vi kommit fram till i dag.

Om du väljer: Nästa steg

Använd frågorna till Vägen framåt och lämna in.

Frågor

  • Vad kan ett nästa steg vara för att definiera och formulera det läsfrämjande uppdraget?
  • Vad kan ett nästa steg vara för att nå samsyn kring det läsfrämjande uppdraget?
  • Om det finns samsyn och tydlig definition av uppdraget: Hur kopplar vi/ni det till konkret handling?

Om du väljer: Utcheckning

Vi gör som i början och sätter oss tillsammans och går varvet runt. Den här gången svarar vi kort på frågan: 

Vad tar jag med mig som jag kommer att fortsätta prata om eller fundera på?

Vem vill börja?
Tack så mycket för att ni delade med er och för era tankar!