Gå direkt till innehållet
Pojke i blå tröja sitter vid ett bord och ritar.
Foto: Rickard Grönkvist. Licens: CC BY-NC-SA 4.0.

Nordisk utblick över statliga satsningar på barns och ungas läsning

Det genomförs en rad av statliga satsningar för att stärka och främja läsning både inom skolan och på fritiden i de nordiska länderna. Nu har Kulturanalys Norden, på uppdrag av Nordiska ministerrådet, publicerat en kortfattad sammanställning av dessa läsfrämjande insatser. 

Kulturanalys Norden är ett nordiskt kunskapscentrum för kulturpolitik som sedan 2016 ligger som uppdrag hos Myndigheten för kulturanalys. Det startade som ett initiativ från Nordiska ministerrådet och har som uppdrag att analysera kulturfrågor och kulturpolitiska tendenser i de nordiska länderna, det vill säga Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige samt de självstyrande områdena Färöarna, Grönland och Åland.  

På uppdrag av Nordiska ministerrådet, det officiella samarbetsorganet för de nordiska regeringarna, publicerar Kulturanalys Norden nu en sammanställning av aktuella statliga satsningar på barns och ungas läsning i respektive land.  

Sammanställningen fokuserar framför allt på insatser som syftar till att stärka barns och ungas läskultur samt ge en ökad läslust. Barns och ungas läsning är ett omfattande område som bland annat inkluderar språkutveckling, läskunnighet, tillgänglighet, läsfrämjande och litteraturförmedling. Insatser som är specifikt inriktade på läsförmåga, tillgänglighet för personer med lässvårigheter eller satsningar på exempelvis nationella minoritetsspråk, urfolket samer eller de nationella majoritetsspråken som andraspråk ingår inte i sammanställningen. 

Att stärka samarbeten mellan skola, skolbibliotek och folkbibliotek är ett tydligt tema som framkommer i sammanställningen likväl som satsningar på små barns språkutveckling.

Några av satsningarna som nämns i sammanställningen är:

Alle ord tæller – är ett samarbetsprojekt mellan de danska centralbiblioteken, Danmarks Radio med flera, som pågår 2023–2026. Målsättningen är att undersöka hur man kan stärka barnkultur och öka läslusten hos danska barn i åldern 0–14 år. Materialet som projektet tar fram kommer att rikta sig till förskola, skola och föräldrar.

Føroyar lesa – är en kampanj på Färöarna som har för avsikt att sprida läsglädje och öka läsandet, särskilt på det egna modersmålet. Kampanjen syftar till att ge inspiration och sprida information om läsning både till barn och unga, privatpersoner och anställda inom olika områden. 

Sammen om lesing – Leselyststrategien 2024-2030 är en ny norsk strategi för att öka läslusten hos barn och unga. Tillsammans med den nationella biblioteksstrategin är denna tänkt att stärka läskulturen hos barn och unga genom en rad insatser. Bland annat genom att se till att barn och unga har god tillgång till varierande litteratur, genom satsningar på skolbibliotek, genom att stärka litteraturförmedlingen och prioritera tryckta böcker i skolan. 

Kommentarer

Hjälpte detta dig?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt resursen.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.