Senior-MIK: Medveten på nätet del 7 – Skapa, nå ut och påverka!
Vi vill alla vara välinformerade och uppdaterade om vår omvärld – men hur ska vi navigera och sortera i det överflöd av medieinnehåll som sköljer över oss på nätet? Hur kan vi undvika att bli lurade eller till och med ge spridning åt falsk information så att fler blir lurade? Den här kursen är en del av kurspaketet Medveten på nätet och riktar sig till seniorer och andra som vill bli smartare nyhetskonsumenter, vill lära sig att känna igen ”fejk” och som vill bli mer delaktiga i olika medier på nätet. Kursen går utmärkt att göra i mobilen – på bussen, i väntrummet eller varför inte inta en stärkande dos kritiskt tänkande till morgonkaffet? Varje kurs presenteras av journalisten Karin Hübinette. Medverkar gör också Medieombudsmannen Caspar Opitz samt Lisa Mobrand från Myndigheten för psykologiskt försvar.
Syfte
Syftet med denna lektion är att ge dig verktyg för att kunna göra din röst hörd i det offentliga samtalet – på sociala medier och i nyhetsmedia.
Kunskapsmål
När du har gått denna kurs kommer du att:
- känna till några vanliga tekniker för att ge dina inlägg större spridning i sociala medier
- veta hur du skriver en bra insändare och ökar chansen att få den publicerad i din lokaltidning (eller annan nyhetskanal)
- känna till några enkla tekniker för att ta bilder som väcker intresse.
Om utbildningsmaterialet
Den här kursen är framtagen av företaget Mobile Stories som en del av ett digitalt kurspaket i medie- och informationskunnighet för seniorer i syfte att stärka demokratin, öka delaktigheten och få fler att delta i det demokratiska samtalet. Projektet är delvis finansierat av Google.org. Detta är den sjunde och sista kursen i kurspaketet. Den kan genomföras individuellt eller i grupp och är framförallt tänkt att användas av målgruppen seniorer som besöker folkbibliotek. Läs en intervju med skaparna av kurserna här:
Nya MIK-kurser för seniorer – intervju med Mobile Stories
Lotta Bergseth och Jenny Sköld har skapat Medveten på nätet ett kurspaket på sammanlagt sju kurser om medie- och informationskunnighet riktat till seniorer. I samband med publiceringen av kurserna så ställde vi några frågor till dem. De har tidigare främst arbetat med unga som målgrupp så att ta fram material för seniorer var något som kändes både roligt och utmanande.