Filmens syfte
Fördelen med att filma med mobiltelefon är den praktiska aspekten, en mobil är relativt billig och är lätt ta med överallt till skillnad från större kameror. Filminspelning med mobil innebär heller ingen större kostnad då många redan har mobiltelefoner med kameror. En annan fördel är att många människor kan bli lite stela av att ha en stor kamera framför ansiktet, en telefon är mer diskret och gör därför folk mindre nervösa.
Innan du sätter igång och filmar måste du ha funderat igenom filmens syfte för att kunna planera. Filmens karaktär kommer att ändras beroende på om du ska filma ett längre författarsamtal, ett inslag till Instagram stories eller ett kortare arrangemang för barn på Facebook. Känner du till filmens syfte kommer du att kunna ta ställning till vissa produktionsaspekter i din planering såsom till exempel på vilket håll du ska filma, liggandes eller ståendes? Du kommer också veta om du kommer att behöva ett stativ eller om du klarar dig med att hålla telefonen i handen.
Ställ dig följande frågor innan du sätter igång:
- Vad är syftet med filmen?
- Vilken är målgruppen?
- Vad är budskapet?
- Vilken plattform kommer filmen att visas på, ska jag filma liggandes eller ståendes?
- Hur lång kommer filmen att vara?
- Hur många kommer att medverka?
Svaret på dessa frågor kommer att guida dig kring filmens karaktär och hjälpa dig i att fatta beslut kring ditt val av utrustning och inspelningsplats.
Du kommer utifrån svaret på dessa frågor kunna göra en synopsis och storyboard för att planera din inspelning. En synopsis är en kort sammanfattning av filmens idé, innehåll och struktur. En storyboard är ett bildmanus med tecknade bilder av de olika scener som visar bildkomposition och kameravinklar. Dessa kommer att fungera som en skiss där du i förväg funderar kring vad som ska berättas och hur det ska berättas för att budskapet ska nå tittaren.