Granska avsändaren
Det blir allt svårare att avgöra om den information du får kommer från en trovärdig avsändare. Vad har du för strategier för att undvika att råka ut för bedrägerier på nätet?
Transkription
Det har blivit allt vanligare med it-relaterade brott. Det ställer högre krav på oss att vi granskar avsändaren. Social manipulering, eller social engineering som är den engelska termen, utnyttjar sociala relationer och öppen information om dig i syfte att få tillgång till hemlig eller känslig information. Genom e-post, telefon eller via sms kan du luras att uppge information eftersom du uppfattar avsändaren som trovärdig. En persons röst och ansikte kan till och med manipuleras och användas för att få dig att lämna ut information om din organisation och om dig själv. Det är vanligt att it-relaterade brott vill påskina att det är bråttom och att du måste åtgärda något på en gång. Bedöm först relevansen i meddelandet. Varför har just du fått det? Är det trovärdigt? Vem är avsändaren? Skicka aldrig finansiell eller personlig information utan att först ha verifierat avsändaren.
Om du är osäker, kontakta avsändaren personligen eller via ett listat telefonnummer. Om du har råkat uppge känslig information om din organisation, rapportera det genast.
På biblioteket
Finns det någon typ av biblioteksspecifik information som skulle kunna betraktas som känslig? Vad reglerar egentligen bibliotekssekretessen?
Hur gör din organisation?
Ta reda på vad som gäller i din organisation. Var hittar du din organisations riktlinjer för informationssäkerhet? Hur gör din organisation?
Fyll i checklistan!