Läsfrämjande för barn
Hur kan du som arbetar med barn använda produktioner på Biblioteket Play för att inspirera målgruppen till läsning? Ibland har du ont om tid för planering och förberedelser, ibland kanske du vill slå på stort!
Med lite förarbete
På Biblioteket Play finns korta klipp med boktips där bibliotekarier tipsar om bilderböcker utifrån olika teman, till exempel HBTQI+, naturen eller känslor.
Formatet är framtaget med förskolepedagoger i åtanke, men funkar även fint som inspiration för besökare eller för dig som arbetar med barnverksamhet på bibliotek. Dessa boktips kan du dela med förskolor, exempelvis via nyhetsbrev, för att inspirera pedagoger till läsning med barnen på förskolan.
Programserien Boktipset på Biblioteket Play
Ett annat sätt är att använda “Levande sagor”. Det är sagostunder där bilderböcker kommer till liv genom rörliga illustrationer och bibliotekariernas inlevelsefulla läsning. Formatet vänder sig till barn i förskoleåldern; vissa sagor passar bättre för yngre barn och vissa för de lite äldre. Låt sagorna rulla på en skärm i biblioteket som en aktivitet när det är högt tryck på barnavdelningen. Du kan kontakta Biblioteket Play-redaktionen för att få hjälp att ladda ner filmerna och lägga dem som en loop i en spellista, på så sätt får du en sagostund på cirka 20 minuter. Barn och föräldrar får en välproducerad sagostund och du får ett verktyg för att lugna ner de besökande barnen.
Du kan även plocka fram böckerna som visas i ”Levande sagor” och skylta med dessa i anslutning till skärmen för att besökarna ska kunna låna med sig dem hem. Då kan bokupplevelsen fortsätta hemma!
Med måttlig planering
Levande sagor är ett programformat som passar utmärkt till att visa för förskoleklasser som besöker biblioteket. Om du vill förbereda en aktivitet för barnen kan du använda programmet som utgångspunkt för samtal och reflektion.
Det finns fyra olika sagostunder, under 2024 kommer fler. Förbered diskussioner utifrån bokens tema och beställ in några exemplar av den fysiska boken för att visa för gruppen och möjliggöra att de kan låna med den hem. Filmer och böcker engagerar olika sinnen. Genom att erbjuda både film och bok möjliggör du en mångsidig upplevelse. Låt barnen reflektera över berättelsens budskap och innebörd. Detta ger dem inte bara en förståelse för bokens innehåll utan även en möjlighet att dela sina egna tankar och upplevelser.
Programserien ”Levande sagor” på Biblioteket Play
Slå på stort
Planera en familjedag på biblioteket utifrån ett tema i något av programmen på Biblioteket Play. Till exempel kan du anordna en regnbågsdag och låta en av programpunkterna vara ”Bibliotekets stora bokkryss” med avsnittet Kärlek. Detta är en glittrande gameshow för barn 9–12 år som handlar om böcker med frågor skrivna av barnbibliotekarier.
Även om frågorna är anpassade för mellanåldern kan programmet vara både roligt och lärorikt för alla åldrar och ge en möjlighet att kombinera underhållning med läsfrämjande. En regnbågsdag är en möjlighet att skapa en inkluderande och glädjefylld atmosfär där alla känner sig välkomna och representerade på biblioteket. Utöver att visa Bokkrysset för mellanåldern kan det finnas en pysselhörna där besökarna kan skapa allt ifrån egna regnbågsflaggor till färgglada regnbågssmycken. Pysslandet blir inte bara kreativt utan också en möjlighet att prata om mångfald och acceptans. Du kan även skylta med boktips som handlar om HBTQI-familjer och samkönad kärlek. Det är ett bra tillfälle att introducera barn och föräldrar i olika berättelser och perspektiv.
Avsnittet ”Bibliotekets stora bokkryss – kärlek” på Biblioteket Play
Hur har andra gjort?
För att ge dig lite extra inspiration till hur man kan använda produktioner från Biblioteket Play har vi frågat personal på Stockholms stadsbibliotek hur de har gått till väga. På Skarpnäcks bibliotek arbetar Frida Zetterberg, och det var hon som kom på idén att arrangera en regnbågslördag och använda Bibliotekets stora bokkryss.
Frida Zetterberg tipsar om hur hon arbetat, i en film framtagen av Biblioteket Play.
_______________________________________________________________________________
Diskussionsfrågor
- Prata med dina kollegor om hur ni kan använda dessa tre program i ett läsfrämjande syfte på olika nivåer. Finns det möjlighet att ”slå på stort” genom att använda ”Levande sagor” och planera en hel temadag utifrån den produktionen? Eller använda Bibliotekets stora bokkryss med lite förarbete?
- Titta på ”Levande sagor” och fundera på vilka diskussionsfrågor som skulle kunna vara lämpliga att diskutera med förskolebarn efter visningen. Bolla tillsammans med dina kollegor.
- Välj ytterligare ett program från Biblioteket Play och diskutera med dina kollegor hur ni kan använda den produktionen för att inspirera till läsning.