
Workshopmoment – steg för steg
Här följer workshoppen med instruktioner och talmanus. Du får också förslag på tre övningar som du kan välja mellan för dialogerna i mindre grupper.
I början finns också information om möblering och vilket material som behövs för workshoppens olika delmoment och övningar.
Talmanus är markerat med en pratbubbla.
Ungefärlig tidsättning
Tiderna anpassas utifrån hur lång tid ni har, deltagarnas behov och verksamhetens förutsättningar och vilka övningar du väljer.
- Introduktion och incheckning: 25 min
- Dialoger i mindre grupper: 30–45 min (beroende på övning och antal grupper)
- Fika: 15 minuter
- Delning från dialogerna: 10–15 min
- Gemensamt samtal: 20–30 min
- Vägen framåt: 12 min
- Avslutning och utcheckning: 12 min
- Eventuell utvärdering: 0–10 min

Möblering
Se till att möbleringen är färdig från början med både stolar vid en whiteboard och cafémöblering. Behåll denna möblering under hela workshoppen.
Introduktion: Halvcirkel med stolar för alla som deltar i workshoppen framför en projektorduk/whitebord – glöm inte att räkna in er själva! Cirkeln sluts vid incheckningen.
Dialoger i mindre grupper: Cafémöblering samt utrymme för att gå runt och läsa de olika beskrivningarna (vid övningen Utställning).
Delning från gruppdialogerna och gemensamt samtal: Halvcirkel med stolar för alla deltagare framför en whiteboard.
Vägen framåt: Cafémöblering så att deltagarna har underlag att skriva på.
Avslutning: Halvcirkel med stolar för alla som deltar i workshoppen framför en whiteboard. Cirkeln sluts vid utcheckningen.
Utvärdering: Cafémöblering så att deltagarna har underlag att skriva på.

Material
Här listas det material som behövs till workshoppens olika delar.
Introduktion
- Presentationen
- Dator
- Whiteboard/smartboard/blädderblock för Parkering
- Whiteboardpennor
- Blädderblock med spelregler
Om sådana redan finns:
- Blädderblock 1: Tidigare spelregler
- Blädderblock 2: Spelregler för workshoppen:
- Lyssna generöst och nyfiket.
- Bidra med reflektioner, tankar och frågor.
- Tala ansvarsfullt – för dialogen framåt.
- Var öppen för nya perspektiv.
- Tänk ”vi” snarare än ”jag”.
Dialoger i mindre grupper
- Gruppindelning på whiteboard/blädderblock
- Lapp med gruppnamn på borden: Grupp 1, Grupp 2, Grupp 3 och så vidare
- Blädderblocksblad för anteckningar
- Färgpennor
- Whiteboardpennor
- För Dialogcafé och Dialogcafé med fokus på aktiv lyssning och spegling: A3 med deltagarnas inskickade svar på den fråga du valt, grupperade utifrån gruppindelningen
- För Utställning: Utskrifter av alla inskickade definitioner uppsatta runt om i rummet
- För Utställning: A3 med deltagarnas samlade definitioner (samt utskrivna enskilt om gruppförändringar)
- Utskrifter på A4 av enskilda svar (om gruppförändringar behövs)
- A3 med instruktioner, frågor och stöd i samtalen: Välj instruktioner utifrån övning!
Delning från gruppdialogerna
- Blädderblockspapper som grupperna skrivit på (sätt upp så att alla kan se)
- Whiteboard
- Whiteboardpennor
Gemensamt samtal i helgrupp
- Whiteboardpennor
- Whiteboard
Frågor att skriva upp:
- Vilka tankar får ni av det ni nu har tagit del av?
- Vad ger det för bild av vårt/ert läsfrämjande uppdrag?
- Vad ger det för bild av samsyn kring vårt/ert läsfrämjande uppdrag?
Vägen framåt
- Blädderblock
- Utskrivna mallar för vägen framåt
- Pennor och sudd
Frågor att skriva upp och förbered i en mall
- Vad kan ett nästa steg vara för att definiera och formulera det läsfrämjande uppdraget?
- Vad kan ett nästa steg vara för att nå samsyn kring det läsfrämjande uppdraget?
- Om det finns samsyn och tydlig definition av uppdraget: Hur kopplar vi/ni det till konkret handling?
Avslutning
- Dator
- Material från workshoppen
- Whiteboardpennor
Utvärdering
- Utskriven enkät
- Länk till utvärderingen skickas till deltagarna per mejl
- QR-kod till presentationen eller i utskrivet format
- Dator
- Pennor och sudd

Instruktioner för dialoger i mindre grupper (A3)
Här följer instruktioner till tre olika övningar som passar för dialoger i mindre grupper. Välj instruktioner utifrån den övning du ska göra.
Faktaruta
Instruktioner
- Ta del av varandras beskrivningar.
- Utse en person som dokumenterar.
- Samtala utifrån reflektionsfrågorna.
- Skriv ner de tre viktigaste reflektionerna, insikterna eller frågorna från ert samtal.
Frågor som ni ska reflektera kring och samtala utifrån
Första bordet: Vilka reflektioner, insikter och frågor har ni fått efter att ha tagit del av varandras perspektiv på det läsfrämjande uppdraget?
Andra bordet: Vilka nya reflektioner, insikter och frågor har ni efter att ha tagit del av den andra gruppens perspektiv?
Tredje bordet och så vidare: Vilka nya reflektioner, insikter och frågor har ni efter att ha tagit del av den föregående gruppens perspektiv?
Samtalsstöd
Lyssna aktivt: Vad innebär det som personen säger? Lyssna efter mönster, insikter och djupare frågor.
Fördjupande frågor:
- När du säger X, vad menar du då?
- Vad innebär det?
- Kan du utveckla hur du menar?
- Är det här samma sak? Vad skiljer dem åt?
- Hur kan vi konkretisera det vi menar?
- Finns det fler perspektiv?
- Hur förklarar vi detta för någon utan förförståelse?
Faktaruta
Instruktioner
Ta del av varandras beskrivningar.
- Berättarrunda 15–20 minuter (Beroende på om grupperna består av tre eller fyra personer.)
- Utse vem som är A, B och C.
- A börjar med att dela sin inskickade beskrivning.
- B och C lyssnar aktivt utan att ställa frågor eller kommentera tills A är klar
- C håller koll på tiden: 5 minuter.
- Nu är det B:s tur att dela sin inskickade beskrivning.
- A och C lyssnar aktivt utan att avbryta.
- A håller koll på tiden: 5 minuter.
- Nu är det C:s tur att dela sin beskrivning.
- A och B lyssnar aktivt utan att avbryta.
- B håller koll på tiden: 5 minuter.
- Dialogrunda: 20 min
Samtala utifrån frågorna: Vilka reflektioner, insikter och frågor har vi fått efter att ha tagit del av varandras perspektiv på vårt läsfrämjande uppdrag? Var är vi lika? Var är vi olika? Saknas något?
I slutet av ert samtal skriver ni ner de tre viktigaste reflektionerna, frågorna eller insikterna. Dessa ska ni använda när ni återsamlas i helgrupp. Kom ihåg att avsätta tid för detta!
Samtalsstöd
Lyssna aktivt: Vad innebär det som personen säger? Lyssna efter mönster, insikter och djupare frågor.
Så här speglar ni: Återge vad ni uppfattade av berättarens beskrivning. ”Jag förstår/uppfattar det som …” Ställ frågor som: Fick jag med det centrala? Är det något du saknar? Något mer du vill lägga till?
Fördjupande frågor
- När du säger X, vad menar du då?
- Vad innebär det?
- Kan du utveckla vad du menar?
- Är det här samma sak? Vad skiljer dem åt?
- Hur kan vi konkretisera det vi menar?
- Finns det fler perspektiv?
- Hur förklarar vi detta för någon utan förförståelse?
Faktaruta
Instruktioner
- Utse en person som dokumenterar.
- Samtala utifrån reflektionsfrågorna.
- Skriv ner de tre viktigaste reflektionerna, insikterna eller frågorna från ert samtal.
Frågor att reflektera kring och samtala utifrån
Alternativ 1: Vilka reflektioner, insikter och frågor har vi efter att ha tagit del av varandras perspektiv på vårt läsfrämjande uppdrag? Var är vi lika? Var är vi olika? Saknas något?
Alternativ 2:
- Vad är ert läsfrämjande uppdrag utifrån era olika tolkningar?
- Vad visar tolkningarna att ni tänker lika om? Vad visar tolkningarna att ni inte tänker lika om? (Samsyn)
- Är tolkningarna heltäckande för ert läsfrämjande uppdrag? Om inte, vilka perspektiv saknas? (Tänka bredare)
Samtalsstöd
Lyssna aktivt: Vad innebär det som personen säger? Lyssna efter mönster, insikter och djupare frågor.
Fördjupande frågor
- När du säger X, vad menar du då?
- Vad innebär det?
- Kan du utveckla hur du menar?
- Är det här samma sak? Vad skiljer dem åt?
- Hur kan vi konkretisera det vi menar?
- Finns det fler perspektiv?
- Hur förklarar vi detta för någon utan förförståelse?

Workshoppens introduktion
Välkommen, presentation och allmän information (25 minuter)

Instruktion till dig som leder: I introduktionen presenterar du vilka ni är som leder workshoppen och era respektive roller.

Välkommen till en workshop om vårt läsfrämjande uppdrag! Vi kommer att dokumentera det som blir någon form av beslut. Vi träffas i dag under [ange hur lång tiden är] för att borra i det läsfrämjande uppdraget tillsammans.
Jag vill börja med att säga tack för att ni tog er tid att göra den förberedande uppgiften! Uppgiften är en del i workshoppen för att förbereda er och för att ni ska komma igång med tankar kring ert läsfrämjande uppdrag.
Upplägg
- Introduktion och incheckning
- Reflektion och samtal om ert läsfrämjande uppdrag
- Fika
- Fortsatta samtal om ert läsfrämjande uppdrag och samsyn
- Avslutning och utcheckning
- Utvärdering (om aktuellt)
Vi är klara omkring [ange tidpunkt] med själva workshoppen.
Varför ni gör workshoppen

Instruktion till dig som leder: Berätta varför ni samlas i dag.

Att prata om folkbibliotekets uppdrag är en strategisk insats. Vi vill alla göra rätt saker, nå rätt målgrupper och använda vår tid klokt. Men om vi inte har en gemensam bild av vad uppdraget faktiskt innebär, riskerar vi att gå åt olika håll.
Att prata om uppdraget är därför ett sätt att skapa bättre riktning, förståelse och genomslag. Det vi inte sätter ord på är svårt att förankra. Och det vi inte är överens om, är svårt att prioritera.
Att skapa samsyn är inte detsamma som att alla ska tycka lika. Det handlar om att bygga ett gemensamt språk kring uppdraget, så att vi kan fatta medvetna beslut, prioritera rätt och förstå hur varje insats hänger ihop i ett större sammanhang.
Samsyn handlar också om att se varandras perspektiv. När vi delar våra bilder av uppdraget växer förståelsen. Det blir tydligare vad vi gör, varför vi gör det och för vem.

Instruktion till dig som leder: Beskriv varför det är viktigt med strategiskt arbete.

Att arbeta strategiskt med sitt uppdrag innebär att göra medvetna val. Det handlar om medvetna prioriteringar baserade på en förankrad förståelse av uppdraget, omvärlden och användarnas behov. Det handlar också om att kunna anpassa sig när förutsättningarna förändras.
Ett strategiskt arbetssätt är avgörande för att den verksamhet vi planerar och genomför ska bli relevant och ge önskad effekt. Det handlar om att:
- använda resurserna där de gör störst nytta
- nå rätt målgrupper med rätt insatser
- förstå varför vissa satsningar görs – och andra inte
- kunna justera riktningen när omvärlden förändras.
Det är inte alltid lätt – men det är värt det. När vi delar en målbild blir det lättare att hålla i, följa upp och göra val som håller över tid.
Syfte och mål

Workshoppens syfte är att reflektera, utforska och samtala gemensamt om verksamhetens läsfrämjande uppdrag.
I dag fokuserar ni på att ta ett helikopterperspektiv tillsammans för att få syn på vad ni egentligen menar när ni pratar om läsfrämjande. Ni tittar på verksamheten ovanifrån och ur ett helhetsperspektiv för att inte fastna i det konkreta och praktiska.
Fokuset är att börja nysta i vad det läsfrämjande uppdraget innebär övergripande och hur ni tillsammans kan forma en samsyn.
Målen med workshoppen är
- Mål 1: Initierat samtal i hela arbetsgruppen om vad verksamhetens läsfrämjande uppdrag är.
- Mål 2: Påbörjat ett arbete för att skapa samsyn om verksamhetens läsfrämjande uppdrag.
Några frågor så här långt?
Dialogen i fokus

I dag är samtalen och dialogerna det viktiga. Det handlar inte om att ha rätt eller fel, utan att föra dialoger som tar oss framåt.
En dialog är inte en debatt. Den handlar inte om att övertyga – utan om att utforska. Målet är inte att vinna, utan att förstå. I en dialog möts vi för att dela erfarenheter och idéer, lyssna på varandra och skapa ny förståelse tillsammans.
I en dialog handlar det om att vara öppen för olika perspektiv. Det handlar om att fördjupa och förändra – snarare än att övertyga varandra.
Alla röster behövs för att det ska bli en dialog. Dialog kräver att man både talar, lyssnar och förhåller sig till andras perspektiv. Det handlar om att lyssna aktivt och öppet, inte bara planera sitt svar.
Dialog kräver bland annat
- att man är transparent med sina åsikter och antaganden
- att man ser varandra som jämlikar
- att man släpper taget om sina åsikter och tar in någon annans.
Då skapas verklig kreativitet och innovation.
Incheckning

Instruktion till dig som leder: Anpassa frågan och hur pass kortfattade alla behöver vara utifrån den tid ni har.
Exempel på incheckningsfrågor:
- Vad dyker upp i ditt huvud när du hör ordet läsfrämjande? Beskriv med ett eller två ord.
- Vad tar du med dig in i workshoppen – i kroppen eller huvudet?
- Hur känns det just nu, beskriv med en vädermetafor?
- Nämn en sak du sett eller hört den här veckan som inspirerat dig.
- Om den här workshoppen vore ett djur – vilket skulle det vara i dag?
- Hur är din energinivå i dag?
- Vad hoppas du få ut av det här samtalet?
- Vilka förväntningar har du för dagen?
- Tänk tillbaka på din sommar – vilken upplevelse skulle du vilja att vi andra också fick uppleva? Stort som smått.

Nu ska vi checka in för att sedan prata om förväntningar, roller och spelregler som ni vill ha i workshoppen.
Syftet med att checka in är att skapa närvaro och fokus i gruppen och att öka öppenheten och tilliten till varandra.
I dag checkar vi in genom att berätta vad vi heter (och var vi jobbar, om flera enheter medverkar) och svara på en fråga. Vi går varvet runt. Vem vill börja?
Tack så mycket för att ni delade med er!
Förväntningar och roller

Instruktion till dig som leder: Berätta om vilka roller ni har i rummet. Adressera om exempelvis en chef eller verksamhetsledare är med och vilken roll hen har.

Nu ska vi gå vidare till att prata om förväntningar, roller och spelregler.
Vad innebär facilitering?
Facilitering innebär att jag/vi stöttar och skapar ramar för processen och guidar er i samtalen genom olika övningar och metoder.
Vi hjälper exempelvis gruppen att hålla fokus, skapa delaktighet och tydlighet i samtalen och att nå workshoppens mål.
Som facilitatorer ger vi er inte lösningar eller föreslår åtgärder. Lösningar, idéer, förslag och beslut kommer från er – ni påverkar därför workshoppen och fyller den med innehåll.
Alla deltagare är lika viktiga för workshoppen och för vad som händer under den och vad den leder fram till.
Poängen är att ni ska bidra med era perspektiv – och det är bra att det finns olika perspektiv. Alla deltagares perspektiv är lika viktiga.
Jag/vi vet också att det finns enormt mycket kunskap och kompetens i rummet, så var inte rädda för att dela med er av den till varandra.
Så ta vara på tillfället och hjälp varandra om det behövs. Det hänger på ert eget engagemang vad som kommer ut av workshoppen. Men det innebär inte att ni nu ska känna press på er att prestera. Istället handlar det om att ni ska känna att det är ni som äger samtalen och vad ni kommer fram till. För det är viktigt för processen och ert fortsatta arbete.
Det här kan vara utmanande.
Jag har därför samlat lite att tänka på här.
- Det är utmanande och kan också kännas frustrerande att inte få eller ha svaren eller lösningarna direkt. Men ni sitter på dem.
- Det kan vara utmanande att ta plats i samtal eller att ge plats åt andra. Här vill jag trycka på att allas röster och tankar är viktiga. Se det som ett tillfälle för er som kanske är vana att ta plats, att ge plats åt andra. Och ni som inte gärna vill ta plats får en chans att öva på det.
- Det är utmanande att prata om uppdraget på ett övergripande plan utan att hamna i konkret verksamhet.
- Det är utmanande att komma åt vad vi faktiskt menar med olika termer eller ord som vi använder.
Mitt medskick är att se det här som ett tillfälle att lyfta blicken och fokusera på helheten.
Det kan kännas svårt och det är okej, men vi vet att det går och att ni kan. Är ni osäkra och inte vet hur ni ska göra – testprata, hjälp och stötta varandra.
Nu har jag delat en del saker till er som är viktiga när vi nu ska sätta spelregler för workshoppen.

Tips! Om tid finns är det bra att lyfta följande: Vad känner ni för det här – vad dyker upp i er? Vad är viktigt att ni tar med er in i samtalen? Prata med grannen i ett par minuter. Är det någon som vill dela med sig? Tack för att ni delar med er! Ta med er det ni tänkte så pratar vi om de spelregler som vi vill ha i workshoppen.
Spelregler

Instruktion till dig som leder: Om det finns spelregler för möten i verksamheten, utgå från dem, men anpassa dem så att de passar workshoppen. Finns det inte, så ge förslag. Låt alltid spelreglerna vara synliga i rummet. Att ha dem på ett blädderblock gör att de kan flyttas runt beroende på var i rummet ni befinner er.

Tanken är att vi sätter upp spelregler för workshoppen för att alla ska kunna delta och bidra på ett bra och inkluderande sätt.
Det ska vara ett tryggt rum där alla får komma till tals, respekteras och blir lyssnade till och där ni tillsammans skapar resultatet i workshoppen.
Blädderblock 1: Nuvarande spelregler

Vill ni utgå från dem i dag? Får jag komma med ett förslag? Mitt förslag är att vi gör det, men anpassar dem något och fokuserar på de viktigaste för workshoppen så att det blir lättare att komma ihåg och förhålla sig till.
Blädderblock 2: Spelregler för workshoppen
Kursiverad text är förklaringar.
- Lyssna generöst och nyfiket.
Var nyfiken och lyssna aktivt – lyssna inte bara på vad som sägs, utan på vad som menas. - Bidra med reflektioner, tankar och frågor.
Alla är lika viktiga och alla röster är lika mycket värda. - Tala ansvarsfullt – för dialogen framåt.
Fundera över om dina inspel för dialogen framåt eller om det redan är sagt. - Var öppen för nya perspektiv.
Var öppen för att gå härifrån med nya och fler perspektiv än du kom hit med. - Tänk ”vi” snarare än ”jag”.
Vad tänker ni – kan vi utgå från den här listan? Vill ni ändra något? Är alla med på det här?
Om någon bryter det ni kommit överens om – vad känns okej att ni säger till varandra?
Tack! Ett par avslutande saker innan vi går in i samtalen.
Enligt min erfarenhet blir effektiviteten betydligt högre om alla kan vara närvarande i rummet och inte har sin dator eller mobil framme under workshoppen. Vi tar ansvar för att det finns tid i pausen för att ringa telefonsamtal eller svara på mejl. Är det okej för er?
Vi kommer att hålla hårt på tiderna för att ni ska hinna med att prata tillsammans.
Jag kan också behöva stämma av med er och ni kanske behöver fatta beslut om hur ni vill gå vidare i övningarna i dag. Till exempel om ni vill ha mer tid till något så behöver ni fatta beslut om det och vi justerar då resterande program.
Parkering och Tysta handen

Parkering på tavla: Här skriver vi upp frågor eller ämnen som kommer upp, men som inte hör till den här workshoppen. Dessa kan ni sedan ta med er för vidare arbete.
Tysta handen: När jag vill ha er uppmärksamhet kommer jag att i tystnad hålla upp handflatan. När ni ser mig ska ni också hålla upp handen, vara tysta och titta på mig. Syftet med att göra det och inte ropa är att det skapar tystnad effektivt utan att man tappar fokus.
Utforskande av var verksamheten är idag
Tre övningar genomförs för att kartlägga nuläget och främja aktivt lyssnande.
Övning 1: Dialoger i mindre grupper (30–45 min)
Här följer tre olika övningar med instruktioner som du kan välja mellan.
Dialogcafé

Instruktion till dig som leder: Berätta hur lång övningen är. Anpassa efter hur många grupper det är och behoven hos gruppen. Lägg in en paus.

Ni har i en förberedande uppgift läst en text och reflekterat kring det läsfrämjande uppdraget och vad det innebär ur några olika perspektiv och vad ni som individer tänker kring det.
Nu ska ni ta del av varandras reflektioner och beskrivningar.
Ni gör det här för att vidga era perspektiv och få syn på gruppens olika tankar kring vårt/ert läsfrämjande uppdrag.
Vi kommer att börja med att ni får ta del av och samtala kring era svar på frågan “Vad är syftet med ert biblioteks läsfrämjande uppdrag?” (eller den fråga som ni tycker ger mest för samtalen), genom att prata i mindre grupper.
Övningen pågår i cirka [fyll i] minuter och ni kommer att byta bord efter [fyll i] minuter.
Vid varje bord samtalar ni utifrån de beskrivningar som finns just på ert bord med stöd av en övergripande fråga. I slutet av ert samtal skriver ni ner de tre viktigaste reflektionerna, frågorna eller insikterna från ert samtal. Detta för att nästa grupp ska kunna ta del av era reflektioner in i sina samtal. Vi använder också det ni skriver ner när vi sedan samtalar i helgrupp.
Frågorna ni ska samtala kring
- Första bordet: Vilka reflektioner, insikter och frågor har ni efter att ha tagit del av varandras perspektiv på ert läsfrämjande uppdrag?
- Andra bordet: Vilka nya reflektioner, insikter och frågor har ni efter att ha tagit del av den andra gruppens perspektiv?
- Tredje bordet och så vidare: Vilka nya reflektioner, insikter och frågor har ni efter att ha tagit del av den andra gruppens perspektiv?
Första bordet är det bord ni först sitter vid. Vid första bordet möter ni er grupps beskrivningar. Det för att ni ska kunna börja samtalen med att prata utifrån era egna perspektiv.
Andra bordet är det bord ni sedan byter till. Vid andra bordet möter ni resten av era kollegors beskrivningar och kan bygga vidare på eller utveckla det ni pratat om och vad den förra gruppen lämnat efter sig till er.
Jag säger till när det är 5 minuter kvar innan ni ska byta bord. Om ni inte har börjat skriva ner era tre viktigaste reflektioner, insikter eller frågor, så är det dags att börja göra det.
Ni bestämmer själva hur ni vill ta del av tolkningarna på bordet och i andra rundan också vad förra gruppen lämnar till er. Det viktiga är att ni gör det, inte hur.
På borden finns
- Era beskrivningar av syftet med ert biblioteks läsfrämjande uppdrag [Anpassa efter den fråga som används]
- Instruktioner till övningen
- Frågan ni ska samtala kring
- Exempel på fördjupande frågor
- Ett större blad där ni skriver ner de tre viktigaste reflektionerna, frågorna eller insikterna från ert samtal
Var nyfikna och ställ fördjupande frågor till varandra och kring era tankar. Det handlar inte om att ha de rätta svaren, utan om att samtala och fördjupa era perspektiv.
Försök att konkretisera vad olika termer och ord som ni använder innebär för att fördjupa er gemensamma förståelse och för att utforska innebörden av ert läsfrämjande uppdrag.
Efter att ni samtalat vid borden tar vi en fikapaus.
Efter pausen återsamlas ni och kommer då att ta del av varandras insikter och tankar för att sedan samtala tillsammans i hela gruppen.
Ni ska därför bestämma hur eller vem som ska presentera det ni pratat om för era kollegor när vi ses i helgrupp.
Har ni några frågor eller är det något som jag behöver förtydliga?

Instruktion till dig som leder: Visa gruppindelningen och be dem sätta sig vid sina bord.
Dialogcafé med fokus på aktivt lyssnande och spegling

Instruktion till dig som leder: Berätta hur lång övningen är. Lägg in en paus.

Ni har i en förberedande uppgift läst en text och reflekterat kring det läsfrämjande uppdraget och vad det innebär och vad ni som individer tänker kring det.
Nu ska ni ta del av varandras reflektioner och beskrivningar.
Ni gör det här för att vidga era perspektiv och få syn på gruppens olika tankar kring vårt/ert läsfrämjande uppdrag.
Vi kommer att börja med att ni får ta del av och samtala kring era svar på frågan “Vad är syftet med ert biblioteks läsfrämjande uppdrag?” (eller den fråga som ni tycker ger mest för samtalen), genom att prata i mindre grupper.
Syftet med övningen är att lyssna aktivt, ställa nyfikna och fördjupande frågor för att utforska läsfrämjande som begrepp och syfte för att skapa en gemensam förståelse av uppdraget.
- Berättarrunda 15–20 minuter (Beroende på om man är tre eller fyra personer i varje grupp.)
- Utse vem som är A, B och C.
- A börjar med att dela sin inskickade beskrivning.
- B och C lyssnar aktivt utan att ställa frågor eller kommentera tills A har delat klart.
- C håller koll på tiden: 5 minuter.
- Nu är det B:s tur att dela sin inskickade beskrivning.
- A och C lyssnar aktivt utan att ställa frågor eller kommentera tills B har delat klart.
- A håller koll på tiden: 5 minuter.
- Nu är det C:s tur att dela sin inskickade beskrivning.
- A och B lyssnar aktivt utan att ställa frågor eller kommentera tills C har delat klart.
- B håller koll på tiden: 5 minuter.
- Dialogrunda 20 min
Samtala utifrån frågorna: Vilka reflektioner, insikter och frågor har vi efter att ha tagit del av varandras perspektiv på vårt läsfrämjande uppdrag? Var är vi lika? Var är vi olika? Saknas något?
I slutet av ert samtal skriver ni ner de tre viktigaste reflektionerna, frågorna eller insikterna från ert samtal. Dessa ska vi använda när vi återsamlas i helgrupp. Kom ihåg att avsätta tid för denna punkt!
Lyssna tillsammans efter mönster, insikter och djupare frågor.
Så här speglar ni: Återge det ni uppfattade med berättarens beskrivning ”Jag förstår/uppfattar det som …” Ställ frågor som: Fick jag med det centrala? Är det något du saknar?
Var nyfikna och ställ fördjupande frågor till varandra och kring era tankar. Det handlar inte om att ha de rätta svaren, utan om att samtala och fördjupa era perspektiv.
Försök att konkretisera vad olika termer och ord som ni använder innebär för att fördjupa er gemensamma förståelse och för att utforska innebörden av det läsfrämjande uppdraget.
När det är fem minuter kvar förvarnar vi att det är dags att börja avsluta. Har ni inte börjat skriva ner era reflektioner, så är det hög tid då.
Efter att ni har samtalat i mindre grupper återsamlas vi och kommer då att ta del av varandras insikter och tankar för att sedan samtala tillsammans.
Ni ska därför bestämma hur ni ska eller vem som ska presentera det ni pratat om för era kollegor när vi ses i helgrupp. Ni kommer att ha [ange tid] att dela.
På borden finns
- Era beskrivningar av syftet med ert biblioteks läsfrämjande uppdrag [Anpassa efter den fråga som används]
- Instruktioner till övningen
- Samtalsstöd
- Ett större blad där ni skriver ner de tre viktigaste reflektionerna, frågorna eller insikterna från ert samtal
Har ni några frågor eller är det något som jag behöver förtydliga?
Utställning

Instruktion till dig som leder: Berätta hur lång övningen är, både i sin helhet och de olika delmomenten. Lägg in en paus.

Ni har i en förberedande uppgift fått läsa en text och reflekterat kring det läsfrämjande uppdraget och vad det innebär ur några olika perspektiv och vad ni som individer tänker kring det.
Ni ska nu ta del av varandras reflektioner och beskrivningar.
Ni gör det här för att vidga era perspektiv och få syn på gruppens olika tankar kring ert läsfrämjande uppdrag.
Övningen består av två delar. Den första delen handlar om att ta del av alla deltagares tolkningar enskilt. Den andra delen handlar om att genomföra dialoger i mindre grupper.
Del 1. Individuell reflektion (10 minuter)
Under 10 minuter ska ni få ta del av era tolkningar av vad verksamhetens läsfrämjande uppdrag är och vilket syfte det har. [Här kan du anpassa och välja den fråga som passar bäst.]
Ni får samtidigt tid för egen reflektion.
Runt om i rummet finns utskrifter med era svar på reflektionsfrågorna:
- Hur definierar du ditt biblioteks läsfrämjande uppdrag?
- Vad är syftet med ditt biblioteks läsfrämjande uppdrag?
Gå runt i rummet och läs och reflektera kring hur dessa tolkningar stämmer överens med din egen tolkning.
Jag säger till när det är dags att samlas igen.
Så varsågoda!
Del 2. Gruppdialog

Instruktion till dig som leder: Visa gruppindelning på blädderblock.
- Nu ska ni få samtala i mindre grupper om ert läsfrämjande uppdrag och det ni nyss gjort.
- Ni sätter er vid era bord utifrån gruppindelningen.
- Ni ska först få reflektera enskilt en kort stund.
- Ni ska utifrån det ni tagit del av reflektera och samtala kring följande frågor.

Instruktion till dig som leder: Skriv på blädderblock eller whiteboard.
Huvudfråga
- Vilka reflektioner, insikter och frågor har vi efter att ha tagit del av varandras perspektiv på vårt läsfrämjande uppdrag? Var är vi lika? Var är vi olika? Saknas något?
Alternativa frågor
- Vad är ert läsfrämjande uppdrag, utifrån era olika tolkningar?
- Vad visar tolkningarna att ni tänker lika om? Vad visar tolkningarna att ni inte tänker lika om? (Samsyn)
- Är tolkningarna heltäckande för ert läsfrämjande uppdrag? Om inte, vilka perspektiv saknas? (Tänka bredare)
Så här går det till:
- Börja med att reflektera enskilt i två minuter. Jag säger till när tiden är slut för det.
- Ni kan sedan börja samtala i [ange tid].
- Avsluta med att skriva ner era tre viktigaste reflektioner, insikter eller frågor från ert samtal.
- Välj också en person från gruppen som ska berätta om era tankar för hela gruppen. Ni kommer att ha [x minuter] på er att dela era tankar. Det gör vi efter pausen.
Jag säger till när det är två minuter kvar av er samtalstid.
Efter det så bryter vi för en fikapaus innan vi samlas för att prata tillsammans i helgrupp.
På borden finns:
- Era beskrivningar av syftet med ert biblioteks läsfrämjande uppdrag [Anpassa efter den fråga som används]
- Instruktioner till övningen
- Samtalsstöd
- Ett större blad där ni skriver ner de tre viktigaste reflektionerna, insikterna eller frågorna från ert samtal
Har ni några frågor eller är det något som jag behöver förtydliga?
Övning 2: Delning från gruppdialogerna (10–15 min)
Instruktioner

Instruktion till dig som leder: En grupp i taget får berätta om vilka reflektioner, insikter och frågor som de fick i sina samtal. Anpassa antal minuter utifrån antal grupper.

Nu ska vi börja med att samlas allihop för att ni ska få möjlighet att dela med er av och lyssna till vad era kollegor pratat om vid borden.
Ni kan utgå från era anteckningar och lägga till om det är något ni tänkt på i efterhand. När alla grupper har delat med sig går vi över till att samtala alla tillsammans.
Ni har ungefär 3–4 minuter [Anpassa tiden utifrån antal grupper] att berätta per grupp. [Namnet] håller koll på klockan.
Jag kan ställa någon förtydligande fråga.
Är det någon grupp som vill börja?
Tusen tack för att ni delar med er!
Samtalsstöd
- Vilka tankar, insikter och frågor fick ni under era samtal?
- Vad har ni kommit fram till?
- Vad innebär det här?
- Pratar ni om samma sak?
- Kan ni utveckla vad ni menar?
Övning 3: Gemensamt samtal i helgrupp (20–30 min)

Instruktion till dig som leder:
- Anpassa längden på samtalet utifrån förutsättningarna.
- Här är det viktigt att fördela ordet – alla ska komma till tals. Tryck på vikten av att delta men också att ge plats för varandra i samtalen. Påminn om spelreglerna om det behövs.
- Använd samtalsguiden.
- Beroende på hur samtalen går – stäm av med gruppen om de vill fortsätta samtalet eller om de vill gå vidare till den sista övningen. Informera vad den sista övningen är. Gruppen beslutar om de vill fortsätta samtalen eller formulera en väg framåt.
Om ni väljer att parkera diskussionen behöver den fortsätta i ett annat sammanhang – vem ansvarar för det?

Nu ska ni få samtala gemensamt om det ni tagit del av. Ni har ungefär 20 minuter [anpassa tiden] till ert förfogande.
Utgångspunkten är här att samtala om de reflektioner, insikter och frågor som framkommit i era samtal kring ert läsfrämjande uppdrag och vad det innebär för er.
Vi kan börja med att ni får reflektera enskilt i ett par minuter, så samtalar vi gemensamt sen.
Ni kan utgå från de här tre frågorna:
- Vilka tankar får ni av det ni nu har tagit del av?
- Vad ger det för bild av vårt/ert läsfrämjande uppdrag?
- Vad ger det för bild av samsynen kring vårt/ert läsfrämjande uppdrag?
Vägen framåt (12 min)

Instruktion till dig som leder: Berätta hur lång övningen är. Förbered mall med frågorna:
- Vad kan ett nästa steg vara för att definiera och formulera det läsfrämjande uppdraget?
- Vad kan ett nästa steg vara för att nå samsyn kring det läsfrämjande uppdraget?
- Om det finns samsyn och tydlig definition av uppdraget: Hur kopplar vi/ni det till konkret handling?

Som en sista övning ska ni få fundera på vägen framåt och vad nästa steg kan vara.
Fundera enskilt i två minuter över dessa frågor:
- Vad kan ett nästa steg vara för att definiera och formulera det läsfrämjande uppdraget?
- Vad kan ett nästa steg vara för att nå samsyn kring det läsfrämjande uppdraget?
- Om det finns samsyn och tydlig definition av uppdraget: Hur kopplar vi/ni det till konkret handling?
Sedan skriver ni förslag på första steg i en förberedd mall. Ni har fem minuter till det, så totalt 7 minuter. [Anpassa efter tid]
Vi säger till när det är dags att börja avsluta.
Chefen får de ifyllda mallarna och ansvarar för att ta detta vidare.
Gemensamt samtal
Vi har tid för en kort runda. Är det någon som vill dela med sig?
- Vad kan ett nästa steg framåt vara för er?
- Hur tar chefen det här vidare?
Avslutning och utcheckning (12 min)

Tack för ert engagemang och era insatser i dag! Nu ska vi avsluta och checka ut från workshoppen.
Sammanfatta workshoppen och samtalen

Instruktion till dig som leder: Beskriv de olika momenten och vad som diskuterats. Använd workshoppens dagordning och dokumentation.

Ni har tagit del av varandras tolkningar av ert uppdrag för att samtala om det i mindre grupper och sedan i helgrupp.
Det här har ni pratat om: [Fyll i vad som sagts i stora drag]
Syfte och mål

Workshoppens syfte: Reflektera, utforska och samtala gemensamt om verksamhetens läsfrämjande uppdrag.
Mål 1: Initierat samtal i hela arbetsgruppen om vad verksamhetens läsfrämjande uppdrag är.
Mål 2: Påbörjat ett arbete för att skapa samsyn om verksamhetens läsfrämjande uppdrag.
- Vad tänker ni – har vi nått syftet och målen?
- Om ni inte upplever det: Vad åstadkom ni? Vad åstadkom ni inte? Vad hindrade er? Vad behöver ni göra mer av? När ska ni göra det?
Det här har beslutats

Instruktion till dig som leder: Använd dokumentationen. Repetera och gå igenom vem som ska göra vad.

Håller ni med? Vad är nästa steg? Har ni missat något?
Dokumentationen

Ni får ta med er det material som ni producerat här. Vi sammanställer kortfattade anteckningar och skickar till er tillsammans med presentationen.
Parkerade diskussioner

Hur och när ska ni hantera dessa frågor?
Nu har vi bara två saker kvar för dagen och det är att checka ut från workshoppen och göra en utvärdering (om aktuellt).
Utcheckning

För att runda av och knyta ihop den här workshoppen, så avslutar vi med en utcheckning.
Vi gör som i början och sätter oss tillsammans och går varvet runt.
Den här gången svarar vi på frågan:
Vad tar jag med mig som jag kommer att fortsätta prata om eller fundera på?
Vem vill börja?
Tack så mycket för att ni delade med er och för era tankar!
Utvärdering (om aktuellt) (10 min)
Nu är själva workshoppen slut. Tusen tack för ert deltagande!
Vi vill gärna höra hur ni upplevde workshoppen och vad ni tar med er från den. Ni får därför en enkät att fylla i.