
Språkleka
Många barn med språkliga svårigheter behöver mer stöd än det allmänna språkbadet. Då behöver du presentera träningen som på ett silverfat och vara väldigt tydlig med vad ni ska träna. Framför allt behöver barnet träna ofta och i många olika situationer för att kunna ta till sig och förstå kommunikationen. Barnets hjärna lär sig av att skapa mönster. För att hitta bra mönster behöver barnet dels utsättas för många olika exempel, dels få höra när det är rätt.
Den här texten är skriven av Catarina Sjöberg och är en del av fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen.
Vara i samma flow och härma varandra
När du träffar ett barn som inte börjat kommunicera, inte tittar på dig och inte utforskar vad det har omkring sig behöver du hjälpa barnet att leka genom att låta det få härma och titta på dig. Ingen kan tvinga ett barn att kommunicera, men du kan följa barnet och härma vad barnet gör samt lägga till ljudeffekter för att uppmärksamma barnet på att du är där. Härma barnets rörelser och ljud, tolka vad barnet gör och sätt ord på det. När barnet sitter i sandlådan med spaden så ta en egen spade och sitt bredvid. Sätt ord på vad barnet gör och härma vad barnet håller på med. Då blir det lättare för barnet att uppmärksamma dig, lyssna på dig och bjuda in dig i leken.
Joint attention
En av grunderna till att lära av varandra är att barnet klarar av att dela uppmärksamhet med dig, så kallad joint attention. Barnet och du tittar på samma sak, men ni tittar även på varandra. Det blir lättare om det ni tittar på är nära ditt ansikte. Eftersom barnet gärna tittar på ditt ansikte och framför allt på din mun när du pratar blir det lättare att upptäcka vad du pratar om när du har föremålet nära ansiktet.
Turtagning
Att lära sig att turas om är avgörande för att vi ska kunna samspela. Först pratar jag och du lyssnar och sen pratar du och jag lyssnar. Att leka med turtagning kan vara svårt för barn som inte vill dela med sig. Steget från att upptäcka och utforska själv till att båda ska leka med samma sak kan vara stort. Ett tips är att du alltid börjar och sen snabbt lämnar över till barnet. Var tydlig med gester och ord som visar att nu är det min tur och sen blir det din tur. Som med alla lekar måste du ha tålamod i början och leka på samma sätt flera gånger. Efterhand kan du utgå från samma grundlek, men utveckla den med annat material eller i en annan situation.
Utveckla ordförrådet – ju fler ord jag kan desto lättare lär jag mig nya
Att lära sig många ord är grunden till att kunna prata och förstå vad andra säger. De flesta barn frågar vad saker heter, men det gör inte alla barn. Oavsett så behöver du alltid tänka att du ska ge barnet fler ord genom att förklara vad orden betyder och ge exempel på hur man kan använda dem.
Ge barnet fler ord genom att
- presentera och berätta vad saker heter när ni tittar på dem “Här tar du gaffeln, så tar jag kniven”.
- korrigera och använda rätt ord om barnet uttrycker sig tokigt. Förklara skillnaden så att barnet kan lära sig det nya ordet “Den stora är en apelsin och den lilla heter clementin”.
- säga det nya ordet långsamt och tydligt så att alla bokstäver blir lätta att höra.
Hemliga väskan
Den hemliga väskan kan man leka överallt och med precis vad som helst. Det enklaste är att bara plocka fram olika saker och låta barnet benämna dem. Du kan också göra det till en förståelseövning genom att du beskriver och barnet gissar. När alla saker är framme kan ni se om de går att dela upp i kategorier. Hur hör de ihop och varför hör något inte till samma kategori? Det är en fantastisk ordförrådslek för det finns ju egentligen bara en massa rätt svar.
Upptäckarpromenad eller Se och Säg
Se och Säg kan man leka när man är ute eller inne. Titta riktigt noga på allt du ser och berätta vad allt heter. Glöm inte att sätta ord på det ni gör, som till exempel att ni sitter, hoppar och snurrar. Med äldre barn kan ni också prata om hur det känns. Gå en upptäckarpromenad och sätt ord på allt ni ser eller ta en bok och gå på en bildpromenad genom att benämna det ni ser på bilderna i boken.
Skapa ett rikt ordförråd
När man samlat på sig en mängd ord behöver man sortera ordförrådet så det blir lätt att använda. Orden sätts ihop i mer och mer differentierade grupper. I vårt ordförråd har vi överordnade ord och underordnade ord. Djur är ett överordnat begrepp till husdjur och husdjur är ett överordnat begrepp till hund och katt. Sen finns pudel och schäfer och mormors pudel som heter Fiffi. På samma nivå som hund hittar du katt och kanin. De är alla husdjur. Till barn som har svårt med språket tenderar vi att prata enkelt, men för att barnet ska förstå hur orden hör ihop behöver vi använda alla sorters ord. Även om barnet du har framför dig inte förstår, till exempel vad ett fordon är, bör du använda ordet och förklara. Annars finns risken att barnet inte förstår när det senare i livet får en matteuppgift där det frågas efter hur många fordon det är.
När barnet är mellan två och tre år börjar de sätta ihop ord till meningar och använda sig av grammatiska ord som prepositioner och pronomen. Nu börjar barnet också böja orden för att markera plural eller komparation.
Att uppmärksamma – lyssna – fundera och förstå
För att förstå vad andra säger krävs det en hel del. Först och främst behöver du uppmärksamma att en annan person pratar och fokusera på att den pratar med just dig. Då behöver du förstås ha bra hörsel för att höra alla signaler som kommer. Därefter behöver du kunna lyssna och fokusera på att ta in alla ord som sägs, språkligt hantera och förstå de orden samt förstå grammatiken och meningsföljden. När du sedan tagit till dig alla delarna behöver du analysera vad som menas för att förstå budskapet. Som du förstår kan detta ta en stund – det tar tid att lyssna och förstå. I början orkar barnet lyssna på ett ord i taget och sen en kort mening med ett uppdrag i.
– Ta på dig skorna.
Efterhand kan barnet ta in längre meningar med fler budskap i.
– Ta på dig dina skor för snart ska vi gå ut.
Allt eftersom kan barnet lyssna till fler budskap.
– Spring ut i hallen och ta på dig dina skor för vi ska gå ut. Vi samlas vid gungorna så vi kan gå tillsammans till skogen.
Många budskap i samma mening kan vara svårt att förstå för en del barn. Barnet kanske bara hör det sista, om gungorna, och springer rakt ut och börjar gunga. Blir det ofta sådana misstag behöver du tänka till. Säg hellre en sak i taget än att riskera missförstånd. Barn som har svårt att förstå behöver mer tid. Prata lite extra långsamt och använd dig av pauser. Barnet måste få möjlighet att tänka efter och formulera ett svar utan att bli avbruten.
Att leka med språk och kommunikation bör ske ofta, en kort stund i taget och gärna i vardagen eller i leken. Tänk på att vara tydlig. Upprepa och ge barnet tid att bearbeta och svara. Ha roligt tillsammans för det är då vi lär oss lättast.

Catarina Sjöberg är författare, föreläsare och legitimerad logoped. Foto: Nellie Johansson ©