
Samtalsmall med bibliotekschef inför workshop
Syftet med det här samtalet är att:
- Lägga en gemensam grund inför workshopen.
- Förtydliga förväntningar, roller och mål.
- Få bättre förståelse för gruppens behov så att vi kan anpassa upplägget på ett relevant sätt.
Inledning och syftesförankring
- Är det något särskilt du vill att vi tar upp i dag innan vi går in på planeringen?
- Hur tänker du kring syftet med workshopen – känns det angeläget för er just nu?
- Hur tror du att vi bäst kan förankra syftet i gruppen så att alla känner sig delaktiga?
Syftet med workshopen är att
- Reflektera och samtala gemensamt om bibliotekets läsfrämjande uppdrag.
- Skapa en gemensam grund, ett gemensamt språk och en gemensam förståelse.
- Påbörja ett arbete som leder till samsyn: Varför läsfrämjar vi, för vem, och hur prioriterar vi klokt och flexibelt?
Mål och förväntat utfall
- Vad ser du som ett önskat resultat av workshopen?
- Vilka förväntningar har du själv – och vilka tror du att medarbetarna har?
- Hur skulle du skatta engagemanget för den här workshopen?
- Hur mycket tid finns det att lägga på workshopen?
- Hur tydliga uppföljningar vill du ha efteråt?
Upplägg och metodik
Workshopens upplägg består av:
Förberedande uppgift (läsning + reflektion).
Enskild reflektion under workshopen.
Gruppdialoger i mindre grupper och i helgrupp.
- Hur upplever du att det här upplägget passar er?
- Vad tror du är viktigt för att skapa engagemang i samtalen?
- Hur tror du att gruppen kommer ta emot det här arbetssättet?
- Hur ser förutsättningarna ut för att deltagarna ska hinna med den förberedande uppgiften?
Roller och ansvar
Facilitatorns roll – viktig att tydliggöra och förankra:
Leder processen, inte innehållet. Stöttar samtalet med frågor, övningar och struktur. Bidrar inte med lösningar – det gör deltagarna.
Deltagarnas roll:
Äger innehållet och riktningen. Bidrar med egna perspektiv och erfarenheter. Påverkar direkt vad som blir resultatet av workshopen.
- Hur tänker du kring våra respektive roller under dagen?
- Finns det något vi behöver vara särskilt tydliga med inför deltagarna?
Om gruppen
- Hur skulle du beskriva gruppen som ska delta?
- Hur väl känner de varandra och hur fungerar de i samtal?
- Finns det något vi bör känna till om gruppens samarbete eller dynamik?
- Vad tror du krävs för att få igång en öppen dialog?
- Hur föredrar gruppen att ge och få feedback?
- Hur tror du gruppen påverkas av att du själv är med i rummet?
- Finns det några spelregler eller arbetssätt ni brukar använda i möten? Hur är de förankrade? Hur används de idag?
- Hur kan vi tänka kring gruppindelning?
Om läsfrämjande som uppdrag
- Hur arbetar ni idag med att definiera ert läsfrämjande uppdrag?
- I vilken grad samtalar ni om det läsfrämjande uppdraget i vardagen?
- Upplever du att det finns en samsyn i gruppen kring vad uppdraget innebär?
- Vad tror du skulle kunna stärka samsynen ytterligare?
- Var befinner sig gruppen i arbetet just nu?
- Vilka är de största utmaningarna du ser?
- Från 1–10: Hur trygg känner du dig själv i det läsfrämjande uppdraget?
- Och hur trygg skulle du vilja känna dig?
Dokumentation
- Hur vill du att vi hanterar dokumentation från workshopen?
- Ser du att vi kan ha ett delat ansvar, eller bör vi hålla i det?
- Vad är viktigast att dokumentera, tycker du?
Praktikaliteter – om du är extern
- Var hålls workshopen? Hur ser lokalen ut?
- Hur är rummet möblerat? Finns det möjlighet till gruppindelningar och rörelse?
- Hur är lokalen utrustad? (Whiteboard/blädderblock, teknik och så vidare)?
- Vad behöver vi ta med oss?
- Har vi en deltagarlista med mejladresser?
- Behövs särskilt material (post-its, pennor, pluppar, tejp etc)?
Övrigt
- Är det något annat som är bra för oss att veta inför workshopen?
- Finns det något i organisationen just nu som kan påverka motivation eller engagemang?
- Finns det något du vill lyfta avslutningsvis?