Gå direkt till innehållet
Grafikaa. Seisund IX, Kompositsioon punase kuubikuga och Muutuvad seosed II av Avo Keerende. Licens: CC0

Samtalsmall med bibliotekschef inför workshop

Syftet med det här samtalet är att:

  • Lägga en gemensam grund inför workshopen.
  • Förtydliga förväntningar, roller och mål.
  • Få bättre förståelse för gruppens behov så att vi kan anpassa upplägget på ett relevant sätt.

Inledning och syftesförankring

  • Är det något särskilt du vill att vi tar upp i dag innan vi går in på planeringen?
  • Hur tänker du kring syftet med workshopen – känns det angeläget för er just nu?
  • Hur tror du att vi bäst kan förankra syftet i gruppen så att alla känner sig delaktiga?

Syftet med workshopen är att

  • Reflektera och samtala gemensamt om bibliotekets läsfrämjande uppdrag.
  • Skapa en gemensam grund, ett gemensamt språk och en gemensam förståelse.
  • Påbörja ett arbete som leder till samsyn: Varför läsfrämjar vi, för vem, och hur prioriterar vi klokt och flexibelt?

Mål och förväntat utfall

  • Vad ser du som ett önskat resultat av workshopen?
  • Vilka förväntningar har du själv – och vilka tror du att medarbetarna har?
  • Hur skulle du skatta engagemanget för den här workshopen?
  • Hur mycket tid finns det att lägga på workshopen?
  • Hur tydliga uppföljningar vill du ha efteråt?

Upplägg och metodik

Workshopens upplägg består av:

Förberedande uppgift (läsning + reflektion).

Enskild reflektion under workshopen.

Gruppdialoger i mindre grupper och i helgrupp.

  • Hur upplever du att det här upplägget passar er?
  • Vad tror du är viktigt för att skapa engagemang i samtalen?
  • Hur tror du att gruppen kommer ta emot det här arbetssättet?
  • Hur ser förutsättningarna ut för att deltagarna ska hinna med den förberedande uppgiften?

Roller och ansvar

Facilitatorns roll – viktig att tydliggöra och förankra:

Leder processen, inte innehållet. Stöttar samtalet med frågor, övningar och struktur. Bidrar inte med lösningar – det gör deltagarna.

Deltagarnas roll:

Äger innehållet och riktningen. Bidrar med egna perspektiv och erfarenheter. Påverkar direkt vad som blir resultatet av workshopen.

  • Hur tänker du kring våra respektive roller under dagen?
  • Finns det något vi behöver vara särskilt tydliga med inför deltagarna?

Om gruppen

  • Hur skulle du beskriva gruppen som ska delta?
  • Hur väl känner de varandra och hur fungerar de i samtal?
  • Finns det något vi bör känna till om gruppens samarbete eller dynamik?
  • Vad tror du krävs för att få igång en öppen dialog?
  • Hur föredrar gruppen att ge och få feedback?
  • Hur tror du gruppen påverkas av att du själv är med i rummet?
  • Finns det några spelregler eller arbetssätt ni brukar använda i möten? Hur är de förankrade? Hur används de idag?
  • Hur kan vi tänka kring gruppindelning?

Om läsfrämjande som uppdrag

  • Hur arbetar ni idag med att definiera ert läsfrämjande uppdrag?
  • I vilken grad samtalar ni om det läsfrämjande uppdraget i vardagen?
  • Upplever du att det finns en samsyn i gruppen kring vad uppdraget innebär?
  • Vad tror du skulle kunna stärka samsynen ytterligare?
  • Var befinner sig gruppen i arbetet just nu?
  • Vilka är de största utmaningarna du ser?
  • Från 1–10: Hur trygg känner du dig själv i det läsfrämjande uppdraget?
  • Och hur trygg skulle du vilja känna dig?

Dokumentation

  • Hur vill du att vi hanterar dokumentation från workshopen?
  • Ser du att vi kan ha ett delat ansvar, eller bör vi hålla i det?
  • Vad är viktigast att dokumentera, tycker du?

Praktikaliteter – om du är extern

  • Var hålls workshopen? Hur ser lokalen ut?
  • Hur är rummet möblerat? Finns det möjlighet till gruppindelningar och rörelse?
  • Hur är lokalen utrustad? (Whiteboard/blädderblock, teknik och så vidare)?
  • Vad behöver vi ta med oss?
  • Har vi en deltagarlista med mejladresser?
  • Behövs särskilt material (post-its, pennor, pluppar, tejp etc)?

Övrigt

  • Är det något annat som är bra för oss att veta inför workshopen?
  • Finns det något i organisationen just nu som kan påverka motivation eller engagemang?
  • Finns det något du vill lyfta avslutningsvis?