Arbetsförmedlingen
Arbetssökande som undrar över olika saker gällande Arbetsförmedlingens hemsida kan lotsas till chatten som finns på samma sida. Här kan den sökande chatta i realtid med en arbetsförmedlare, samtidigt som arbetsförmedlaren ser samma sida som den sökande är inne på. Den sökande kan även hänvisas till telefon 0771-416 416 där man kan identifiera sig med mobilt BankID för att få svar på individuella frågor. Det är möjligt att vara oinloggad på chatten, men för att få svar på frågor om sitt ärende så behöver man logga in med e-legitimation.
Två frågor till Arbetsförmedlingen
Från en juridisk hållning och även ett etiskt ställningstagande, hur anser Arbetsförmedlingen att bibliotekspersonal ska agera när de får frågor som rör era tjänster?
- ”Alla får naturligtvis hjälpa de som är arbetssökande. När det kommer till våra tjänster är de framtagna utifrån tillgänglighetsprinciper och är lätta att förstå, ofta finns de på svenska och andra språk samt teckenspråkstolkat i vissa fall.” (Sektionschef, Arbetsförmedlingen)
- ”Vi kan inte svara på hur biblioteken ska agera när besökaren inte kan hantera chatt eller mobilt BankID.” (Handläggare, Arbetsförmedlingens kundtjänst)
Brukar Arbetsförmedlingen skicka sina användare till biblioteken om tid, kunskap eller resurser inte finns att svara på besökarens frågor eller handleda besökaren?
- ”Under mina tio år som arbetsförmedlare har jag endast vid ett fåtal tillfällen hänvisat någon att besöka ett bibliotek i jobbsökande syfte. Däremot har jag flera gånger hänvisat till bibliotek för att få lugn och ro. Många som kommer till Arbetsförmedlingen är stressade.” (Handläggare, Arbetsförmedlingens kundtjänst)
- ”Det är svårt för oss att svara på detta, men visst vore det bra med ett samarbete för att hjälpa de som har en lite längre väg att gå till ett nytt jobb?” (Sektionschef, Arbetsförmedlingen)
Arbetsförmedlingens digitala tjänster
Arbetsförmedlingen satsar på sina digitala tjänster och det finns många tips för den som vill förbättra sitt jobbsökande eller öka sin digitala kompetens.
Arbetsförmedlingens reklamfilm på Youtube
Tjänsten ”Digitala jag” är skapad av Arbetsförmedlingen och Google Digitala akademin och innehåller små korta kurser i digital vardagskunskap.
Arbetsförmedlingen live-sänder webbinarer på sin Play-kanal.
Att skriva CV
Besökare som frågar om hjälp med att skriva CV kan hänvisas till följande digitala resurser:
CV och personligt brev på Digitala jag
Att använda Arbetsförmedlingens digitala tjänster
För att guida besökare i att använda Arbetsförmedlingens digitala tjänster kan man använda sig av följande digitala resurser: