AI och samhället
Artificiell intelligens har blivit en integrerad del av vårt dagliga liv, från sökfunktioner till sjukvård, tack vare framsteg inom hårdvaruutveckling och mer avancerade chip. AI:s inverkan sträcker sig över flera sektorer. Inom finansvärlden används det för att tolka och analysera data, medan näringslivet utnyttjar AI för personalisering och skräddarsydda tjänster, automatisering och syntetisk media. Offentlig sektor har också omfamnat AI, med nya digitala tjänster och smart infrastruktur, samt för att stärka samhällsskydd och säkerhet.
Trots oron för att AI kan komma att ta över många jobb skapar utvecklingen också nya yrken och ger upphov till nya möjligheter. Många kommer att börja använda AI allt mer i sitt dagliga arbete.
Nya regleringar, som EU:s AI Act, börjar ta form för att både dra nytta av AI och reglera dess mer riskfyllda konsekvenser och användningsområden. Trots vissa farhågor, som att AI skulle ta över världen genom att se människan som ett hinder för dess utveckling, tror Carl Heath inte att denna utveckling kommer att ske eftersom det förutsätter att AI kommer att ha ett eget medvetande. Istället kan en ansvarsfull utveckling av AI leda till ett samhälle där AI tjänar oss på ett säkert och effektivt sätt.
Reflektionsfrågor
- Hur kan bibliotek dra nytta av AI för att förbättra verksamheten och användarupplevelsen?
- Hur kan bibliotek arbeta med medie- och informationskunnighet och hjälpa användare att navigera i en värld med AI-genererat innehåll?