Gå direkt till innehållet

Öppen vetenskap i praktiken – ny kurs och webbinarium

Nu lanseras en ny kurs på Digiteket om öppen vetenskap som ger handfast kunskap i ämnet och konkreta tips på hur folkbibliotek kan guida sina användare i en värld av öppna resurser.

Kursen syftar till att göra paraplybegreppet öppen vetenskap begripligt i en bibliotekskontext, dels genom att redogöra för dess komponenter, dels genom att presentera en vision om hur en öppen vetenskapsvärld kan se ut, men också genom att knyta begreppet till biblioteksvärlden och bibliotekens uppdrag om demokrati och delaktighet.

– Ämnet öppen vetenskap är högaktuellt såväl nationellt som globalt, och är en fråga som berör långt fler än de som befinner sig inom forskarvärlden. Att bredda perspektivet från forskarsamhället och att främja kunskap om öppen vetenskap även inom folkbiblioteken ligger helt i linje med bibliotekens uppdrag att verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning, säger Erik Stattin, enhetschef för forskningssamverkan på KB.

Öppen vetenskap är ett paraplybegrepp som tar fasta på att forskningsresultat och alla olika delar av den vetenskapliga processen öppnas upp, för att de ska komma fler till gagn, både inom och utanför forskarsamhället. Kursen Öppen vetenskap i praktiken har tagits fram av KB i samarbete med Digiteket, och den kan både användas som självstudiematerial och tillsammans i grupp. Bakom kursinnehållet står Johanna Nählinder, docent och forskningsstödskoordinator vid Linköpings universitet med lång erfarenhet av frågor relaterade till öppen vetenskap.

– Under kursen presenteras en vision om hur en helt öppen vetenskapsvärld skulle kunna se ut, där all information man behöver för att se forskningen och forskningsfronten är lätt tillgänglig. I visionen är gränsen mellan forskningsvärlden och det övriga samhället utsuddad, vilket ökar intresset och tilltron till forskning. Vetenskaplig kunskap når ut snabbare och steget från forskning till innovation blir mindre, berättar Johanna Nählinder.

Kursen riktar sig framför allt till folkbibliotekarier som i sin tjänst hanterar frågor om facklitteratur. Därför innehåller kursen också konkreta verktyg och angreppssätt som kan användas i professionen som bibliotekarie på folk- eller skolbibliotek. I andra hand riktar sig kursen till bibliotekschefer, för att sätta frågan om öppen tillgång på agendan.

– Bibliotekens roll har förändrats med tiden. Det finns idag mycket mer information tillgänglig än för bara några decennier sedan, och bara en bråkdel finns som böcker i det egna beståndet. I kursen fokuserar vi på den vetenskapliga informationen, bland annat hur öppen vetenskap radikalt förändrar användares tillgång till vetenskaplig information och hur den kan förenkla bibliotekens uppdrag om demokrati och delaktighet, säger Johanna Nählinder.

Välkommen på lansering – lyssna på samtal om öppen vetenskap och ta chansen att ställa frågor!

I samband med att kursen släpps håller KB och Digiteket ett webbinarium om öppen vetenskap i relation till folkbibliotek, där det även finns möjlighet att ställa frågor direkt till de som står bakom kursen och andra medverkande.

När? Torsdag 24 oktober kl. 14.00-15.00

Var? Samtalet direktsänds på Zoom, länk publiceras på Digiteket och KB.

Ingen föranmälan krävs.

Program och medverkande:

  • Välkomstintroduktion – Katarina Wiberg, KB
  • KB:s nationella riktlinjer för öppen vetenskap och varför kursen skapades – Erik Stattin, enhetschef forskningssamverkan, KB
  • Om Digiteket och varför kursen hålls här – Ola Nilsson, redaktör och skribent Digiteket
  • Varför behövs en kurs om öppen vetenskap? Johanna Nählinder, docent vid Linköpings universitet och författare till kursen
  • Vad har öppen vetenskap med MIK att göra? – Marika Alneng, verksamhetsutvecklare bibliotek på region Gävleborg med fokus på MIK, digital delaktighet och skapande
  • Därför är kursen viktig ur bibliotekschefsperspektiv – Daniel Forsman, stadsbibliotekarie Stockholm
  • Möjlighet att ställa frågor till de medverkande
  • Sammanfattning och avslutning – Katarina Wiberg, KB

Samtalet hålls i samband med det globala initiativet Open Access WeekLänk, som i år har tema ”Community over Commercialization”.

Kommentarer

Hjälpte detta dig?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt artikeln.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.