Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet
Äldre man sitter i soffa och tittar bekymrat på sin telefon.
Foto: Rickard Grönkvist. Licens: CC BY-NC-SA 4.0.

Vad tryckte jag på nu?

Vi som jobbar på folkbibliotek får regelbundet frågor om vi kan hjälpa till när det kommer till användning av digital teknik, såsom smarta telefoner eller surfplattor. Folkbiblioteket är en naturlig plats för många att vända sig till för frågor och stöd, och vi försöker hjälpa till i den mån vi har möjlighet.

Alla som vill ta del av den nya tekniken ska få hjälp att göra detta. Det är en demokratisk rättighet att kunna ta del av service som mobiltelefoner, så kallade smarta telefoner, kan erbjuda. Allt oftare krävs det att du ska använda din telefon i vardagen, exempelvis om du vill köpa biljett i kollektivtrafiken eller använda BankID.

Det finns dock de som inte vet hur man använder denna teknik. Det kan vara att de inte har tillräckliga förkunskaper kring digital teknik för att lära sig själva eller att de helt enkelt inte vågar testa, att de saknar ett digitalt självförtroende.

Den här kursen handlar om hur folkbibliotek kan vägleda människor i användning av smarta telefoner genom att arrangera en nybörjarkurs. Fokus för kursen är seniorer, men innehåll och övningar skulle även gå att använda för att vägleda andra målgrupper.

Syfte

Syftet är att ge dig inspiration och verktyg för att du själv ska kunna arrangera och genomföra en nybörjarkurs eller träffar för seniorer som vill lära sig använda smarta telefoner.

Kunskapsmål

Efter genomgången kurs kommer du att:

  • känna till hur man kan strukturera en nybörjarkurs i användning av smarta telefoner
  • känna till vad man kan använda för material och övningar
  • förstå vad som är viktigt i rollen som handledare
  • känna till hur man kan stärka det digitala självförtroendet hos seniorer

Om kursförfattaren

Jag som skrivit kursen heter Caroline Wiklund och jobbar som biblioteksassistent på Sävsjö bibliotek där jag utöver de vardagliga arbetsuppgifterna på ett folkbibliotek även är systemansvarig och digital ”första-hjälpare”. Vi är ett mindre bibliotek i en liten kommun som saknar allt vad servicekontor och bankkontor heter, och därför har biblioteket blivit en plats dit många medborgare vänder sig för att få hjälp med den typen av ärenden. Vi kan tyvärr inte hjälpa till med allt, men vi ser vilka behov som finns och har gjort vad vi förmår för att möta dem.

Entrén till Sävsjö bibliotek. Foto: Caroline Wiklund (c)

Bakgrund

2019 beviljades Sävsjö kommun, i Region Jönköpings län, projektmedel av Internetstiftelsen för att öppna ett DigidelCenter. På ett DigidelCenter ska alla besökare kunna få hjälp med digitala frågor, pröva teknik och ta del av aktiviteter för att öka sin digitala kompetens. I Sävsjö är Digidelcenter uppdelat på tre olika platser i kommunen med tre olika fokus; digitalt stöd på biblioteket, digitala hjälpmedel för att komma i rörelse på fritidscentret och ett makerspace på allaktivitetscentret. 

Under projektets gång arbetade vi ursprungligen med förbokad IT-hjälp på biblioteket, men vi upptäckte då att det fanns ett stort behov hos besökarna att lära sig mer om just smarta telefoner. För att möta detta behov arrangerade vi en nybörjarkurs, och innehållet i denna kurs bygger på den.

På Digiteket finns även en kurs om DigidelCenter.

Organisation och omvärld
60+ min

DigidelCenter på bibliotek

Kurs

Kommentarer

Hjälpte detta dig?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt kursen.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.