Gå direkt till innehållet

Nerdmaling och sociala medier i Nordmaling

Jag har egentligen aldrig varit särskilt bekväm med sociala medier. Först och främst inbillar jag mig själv att jag har en sorts humor som inte passar in, sen så har jag svårt att vara kreativ på beställning och varför ska man svettas utan någon uppenbar nytta? Tidigare har vi haft formuleringar i stil med att ”Vi använder sociala medier för att skapa medborgardialog”, samtidigt som kommentarsfältet varit mer öde än Tibetanska högplatån. Vi tycks också alltid vara tre steg efter. När biblioteken väl lyckas ta steget till Instagram så har ungdomarna gått vidare från Snapchat till TikTok.

Nerdmaling på Goodreads, 139 inlägg, 174, följare, 27 följer,

Nerdmaling på Instagram.

Lösningen för vårt bibliotek har faktiskt varit en grundlig genomgång av våra sociala kanaler och samtal om vad vi vill och hur vi vill visa upp oss. Den första insikten som kom är så självklar att jag nästan skäms för att berätta den. Ingen på biblioteket hade en arbetsmobil och ansvaret för sociala medier hamnade egentligen på den som ville eller kunde använda sin privata mobil. Den andra insikten är att biblioteket egentligen inte har en enhetlig institutionell identitet. Vi gör en massa olika saker och dessa är svåra att kombinera för en verksamhet som samtidigt ska vara både personlig och korrekt.

Egentligen säger identitetsbyggande och institutionell identitet på sociala medier mer om våra verksamheter än vad vi kanske vill erkänna. När vi diskuterade hur vi vill synas utåt så gjorde vi i grunden också ett visionsarbete. Vi är en liten kommun, vi vill nå våra låntagare men också visa upp det värdegrundsarbete som sker på biblioteket. Vi vill omfamna det som är bra med oss, vara personliga och jobba relationsskapande även på sociala medier.

Det som jag egentligen är mest stolt över är faktiskt vårt ungdomskonto på Instagram Nerdmaling. Förutsättningen för det var egentligen tydliga ramar för de andra kanalerna. Nerdmaling har blivit ett mer spontant och kreativt sätt att nå våra låntagare under pandemin.  Först och främst riktar kontot sig till ungdomar, men är samtidigt åldersneutralt i sitt tilltal vilket vi tror fått några yngre ungdomar att våga följa några äldre. Vi har inte något schema utan vi provade till en början att bara lägga ut saker spontant. Trots att Nerdmaling startade under en tid när vi knappt hade några besök på biblioteket så kom vi igång ganska bra. Det blev ett sätt att försöka nå varandra när vi inte kunde träffas.

Något som har hjälpt mig mycket var att vi tidigt bestämde oss för att ha lite självdistans och vi skojar gärna om att vi faktiskt inte är ungdomar. Vårt första inlägg var en mem där vi skämtade om att bibliotekens sociala medier mest brukar följas av andra bibliotekarier.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av @nerdmaling


Efter ett tag märkte vi att många låntagare följde oss på Instagram men de vågade inte kommentera. Tävlingar som Vem skulle vinna mellan Hulken och Stålmannen fick många svar via fysiska lappar. Många har kommenterat ”Kampen om tronen”, som blev lite av en följetong där vi bråkade om vem som skulle få sitta på bibliotekets sagotron.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av @nerdmaling

När jag verkligen känt att Instagram fungerat är när kontakten och inläggen upplevs som spontana och naturliga. Igår (när jag skrev det här) la jag, nästan utan att tänka på det, ut en bild där jag skojar om att jag ska göra en stor beställning av ungdomsböcker och om jag inte får några förslag så kommer jag att köpa ”Läderlappen” för hela slanten. Två minuter senare får vi ett glatt meddelande från en av våra låntagare: ”Aldrig i livet, jag kommer med en lista på fredag”. För i grund och botten, trots alla tokigheter, så når vi ut med litteratur och viktig information när det väl behövs.

Nerdmaling är ingen succé mätt i följare, vi är trots allt en liten kommun och vi jagar heller inte likes. Innehållsmässigt finns det säkert mycket att peka på. Men kontot fungerar faktiskt väldigt bra. Vi har direktkontakt med många av våra låntagare och viktigast av allt är att vi har hittat en kanal som passar för oss. Både kreativt och innehållsmässigt. Det hjälper oss att definiera vilka vi är och vad vi vill med vår ungdomsverksamhet. Resultatet är glädjefyllt, precis som jag också upplever vårt bibliotek, utan att det tar tid och energi från möten i det fysiska rummet.

Vår digitala transformation och arbetet med sociala medier möjliggjordes med hjälp av Stärkta bibliotek och vår projektledare Karin Jonsson Sandström. Hjärnan bakom Nerdmaling är vår skolbibliotekarie Moa Wållberg, men den som är mest stolt över vårt arbete är jag.

Puffbild tagen från Nerdmalings Instagramkonto.

Tommy jobbar som bibliotekschef i Nordmaling med stöd av skolbibliotekarien Moa Wållberg. Tommy har varit en engagerad röst i barn och ungdomskulturfrågor och vill gärna se mer aktuell ungdomskultur på biblioteket.

Tommy Bildström och Moa Wållberg

Kommentarer

Hjälpte detta dig?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt artikeln.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.