Användarupplevelsedriven design för biblioteken

Tänk om du i dessa coronatider snabbt skulle kunna titta på bibliotekets hemsida och genast se hur många besökare som är där innan du bestämmer dig för ett besök? Om du skulle kunna använda din mobil på plats för att söka efter studieplatser? Få guidning till bokhyllor och böcker och sköta dina lån och reservationer i ett och samma system? En som funderat mycket på detta är Line Sandborg. Hon har intresserat sig för användarupplevelsen på bibliotek, och skapat en prototyp till en app som erbjuder dessa tjänster.  Digiteket träffar henne för en kort pratstund.

 

Jag träffar Line på Malmö stadsbibliotek som också används som exempel i Lines prototyp. Vi samtalar om användardriven design, skillnaden mellan våra fysiska och våra digitala bibliotek och vilka förändringar som kan göras för att biblioteken ska bli mer tillgängliga.

Berätta var du fått dina idéer ifrån?

Den allra första idén till en app för ökad tillgänglighet på biblioteken fick jag faktiskt när jag satt på Amsterdams stadsbibliotek som är ett mycket stort och oöverskådligt bibliotek. Jag tänkte att det måste finnas ett enklare sätt att hitta det man behöver – om det så handlar om böcker eller studieplatser med en viss sorts funktioner. När jag kom hem till Sverige gjorde jag en kort användarundersökning och fick en uppsjö av tankar och önskemål som sa mig att det fanns ett behov: både av information och navigeringshjälp men också att enklare kunna hantera sina lån och reservationer.

Vad gjorde du med denna återkoppling?

Jag har en utbildning i produktdesign i grunden men har alltid varit mest intresserad av ux och den digitala biten så jag bestämde mig för att se om jag kunde skapa en prototyp för den sortens biblioteksapp jag själv skulle vilja ha. Resultatet av arbetet är Librarian.

Vad tänker du är nästa steg för din app?

I den bästa av alla världar skulle jag vilja gå vidare och hitta ett eller fler bibliotek att samarbeta med kring att utveckla appen – eller liknande teknik och tjänster inom ramen för bibliotekens egna system. Jag tror att det finns mycket att vinna på att förbättra den digitala användarupplevelsen och genom att använda detta designtänk kan man sänka trösklarna och öka antalet besök och utlån. Detta har blivit lite av ett passionsprojekt och jag är öppen för kontakt med alla bibliotek som är intresserade av frågan. Jag vill verkligen se hur långt vi kan komma i att göra biblioteken mer användarvänliga och tillgängliga. 

Vad tror du att de största förbättringsmöjligheterna finns?

De fysiska biblioteken idag är många gånger fantastiska och erbjuder möjligheter långt bortom vad de flesta är medvetna om, men bibliotekens digitala närvaro släpar många gånger efter. Bibliotekens hemsidor badar i text i en tid då vi vant oss att i högre grad kommunicera och överföra information genom bild och video. Bara en sådan sak som att ett biblioteks olika utrymmen och sättet att hitta dessa på, ofta beskrivs i text på många hemsidor. Här tror jag att det finns mycket att göra.

Vad är dina råd till biblioteksmedarbetare som själv känner att det här finns förbättringsmöjligheter?

Utöver att ta kontakt med någon som mig som jobbar med ux, så tror jag att biblioteken helt enkelt behöver se över hur de kan effektivisera besökarnas tid både på sina webbsidor och i biblioteksrummet. Gör användarstudier och djupintervjuer och utnyttja sedan den teknik som finns för att förenkla besöken.

 

För den som är intresserad av Lines prototyp och hennes tankar kring ux på biblioteken finns information om dessa på Lines webbsida.

Digiteket fortsätter att följa utvecklingen av användarupplevelsedriven design och publicerar under hösten en kurs för de som är intresserade.