Gå direkt till innehållet
Grafikaa. Seisund IX, Kompositsioon punase kuubikuga och Muutuvad seosed II av Avo Keerende. Licens: CC0

Frågor för att facilitera dialog 

Den här guiden innehåller en samling frågor som en facilitator kan använda under en workshop för att leda dialoger, skapa reflektion och engagera deltagarna. 

Frågorna är uppdelade i olika kategorier och kan anpassas efter workshoppens specifika behov och mål. Använd gärna dessa för att skapa dynamiska och meningsfulla dialoger.

Vissa frågor kan likna varandra till innehåll eller syfte. Det är medvetet. De lyfter liknande teman ur olika vinklar.

Frågor för gemensamma samtal

Tankar och reflektioner kring uppdraget

  • Vilka tankar får ni av det ni nu har tagit del av?
  • Vad ger det för bild av ert [term, till exempel läsfrämjande] uppdrag?
  • Vad tänker ni att ert gemensamma [term, till exempel läsfrämjande] uppdrag är? Vad är det inte?
  • Vad är syftet med ert [term, till exempel läsfrämjande] uppdrag? Vad ska det leda fram till?
  • Vad innebär ert [term, till exempel läsfrämjande] uppdrag i praktiken?
  • Är uppdraget heltäckande eller finns det perspektiv som saknas? Hur kan ni få syn på dem?
  • Om ni såg detta ur användarnas perspektiv, vad skulle ni tänka då?
  • Hur kan ni formulera uppdraget gemensamt?

Samsyn och enighet

  • Vad ger det för bild av samsynen kring ert uppdrag?
  • Förstår ni varandra?
  • Vad visar tolkningarna av det [term, t ex läsfrämjande] uppdraget att ni tänker lika om? Vad visar tolkningarna att ni inte tänker lika om?
  • Finns det fler sätt att se på uppdraget?
  • Inom vilka områden finns det samsyn? Vad betyder det för verksamheten, och för vad ni gör eller inte gör?
  • När ni går ut genom dörren: Vet ni exakt vad ni alla ska göra för att uppfylla syftet och uppdraget och göra samma typ av prioriteringar?
  • Om ni har en samsyn – hur ser det ut i praktiken? Gör ni det ni säger att ni ska göra?
    • Vet ni vad ni ska göra utifrån er syn på det [term, till exempel läsfrämjande] uppdraget? 
    • Är ni alla överens om att ni har en samsyn? Är det någon som tänker annorlunda? 
    • Gör ni det här i dag? Gör ni alla så?
    • Om inte – vad behöver ni göra för att nå dit?
    • Vad händer om ni inte är överens eller gör det ni kommit fram till?

Förflyttningar och nästa steg

  • Vilka steg framåt ser ni att ni behöver ta för att komma vidare?
  • Är det något ni har fångat upp i samtalen som kan vara ett möjligt steg framåt?
  • Vad verkar vara ett gemensamt nästa steg utifrån det som har sagts?
  • Vilka idéer eller behov har börjat ta form i samtalen?
  • Ser ni någon riktning som börjar visa sig?

Förtydligande och fördjupande frågor

  • Vad mer? (Ställs efter att någon svarat – uppmuntrar till utforskning)
  • Kan du utveckla vad du menar?
  • Vad i det som sades nyss var särskilt viktigt?
  • Är det här olika metoder för att uppnå samma sak eller är det här i grunden olika saker?
  • Hur kommer det sig att du tänker så?
  • Förstår ni varandra? Pratar ni om samma sak?
  • Vad innebär det? Hur kan ni konkretisera så att andra förstår?
  • Hur förklarar ni för någon som inte har insyn i eller förförståelse om [term, t ex läsfrämjande]?
  • Går det att konkretisera ännu mer? 
  • Hänger de ihop? Ser ni några skillnader? Vad beror det på?
  • Vad innebär det här? Är det här samma sak? Vad skiljer sig?
  • Vad skulle det betyda för oss att testa det här?
  • Vad är det vi inte säger här – men kanske tänker?
  • Vad skulle hända om vi gjorde tvärtom?

Frågor kring aktiviteter och konkretisering

  • Nu pratar ni om aktiviteter – hur kan ni lyfta diskussionen till en högre nivå? Vad innebär det här för det övergripande eller gemensamma uppdraget?

Frågor för att sammanfatta och synliggöra olika perspektiv

Summering av olika perspektiv

  • Ni har båda bidragit med relevant input. Jag skulle vilja sammanfatta vad ni säger inför gruppen. X, förstår jag dig rätt att …?
  • Jag hör både likheter och olikheter, låt mig summera vad jag har hört. Det verkar finnas tre olika idéer eller uppfattningar om frågan. Jag uppfattar att ni är överens om A, B och C. Har jag uppfattat det rätt? Vad mer är ni överens om?

Stämma av antaganden

  • Jag hörde dig säga att … stämmer det?
  • Jag uppfattar det som att ni tog ett beslut nu – stämmer det?
  • Jag uppfattar att du inte håller med – stämmer det?

Frågor om samtalen frångår ämnet

  • Jag är nyfiken, hur kan vi koppla den här diskussionen till varför ni är här i dag? Behöver vi parkera frågan?
  • Hör den här frågan hemma i ett annat forum? Vill ni parkera den?

Frågor för att skapa delaktighet

  • Finns det några tankar från de av er som ännu inte har delat med er?
  • Vissa är mer aktiva i samtalet – är det något ni vill göra åt det?
  • Hur kan vi hjälpas åt för att alla ska kunna komma till tals?
  • Jag märker att bara en liten del av gruppen deltar i samtalet – vad tänker ni kring det?
  • Jag upplever att det inte är så många som säger något – vad beror det på?
  • Vi har nu fått klarhet i var ni står i frågan – finns det någon som har en annan åsikt?

Frågor för att bryta negativa mönster och utmana antaganden

Utmaning av perspektiv:

  • Allt vi gör är [term, till exempel läsfrämjande]  – Okej, vad innebär det för er?
  • Hur vet vi att det stämmer? Finns det tecken på motsatsen? Vad händer om vi tänker tvärtom?
  • Vad händer om vi tänker att allt inte är [term, till exempel läsfrämjande]?
  • Hur tänker ni att allt kan sägas vara [term, till exempel läsfrämjande]?
  • Bidrar det till att uppnå era mål? Om inte, varför?

Utmana negativitet:

  • Jag hörde dig säga att det är omöjligt – kan du utveckla hur du tänker så att vi andra får möjlighet att förstå?
  • Nu har vi hört nackdelarna med det här förslaget – ska vi lista fördelarna?

Förtydligande av beteenden och känslor

Synliggöra beteenden:

  • Vissa är mer aktiva i samtalet – är det något ni vill göra åt det?
  • Hur kan vi hjälpas åt för att alla ska kunna komma till tals?
  • Jag märker att bara en liten del av gruppen deltar i samtalet – vad tänker ni kring det?
  • Jag upplever att det inte är så många som säger något – vad beror det på?
  • Vilka beteenden ser vi i rummet just nu – och hur stämmer de överens med de spelregler vi har satt upp?

Visa förståelse för känslor:

  • Jag känner mig trött, men jag vet inte hur ni känner – ska vi ta en paus?
  • Jag känner mig förvirrad, det känns som att det går runt i cirklar. Håller ni med?
  • Vilken diskussion behöver ni för att komma vidare?

Slutreflektioner och sammanfattning

Koppla till vardagen

  • På vilket sätt är den här diskussionen relevant för dig i din jobbvardag?
  • Vilka styrkor och resurser finns det i gruppen som kommer att hjälpa er att nå era mål?

Framtidsblick

  • Vad ska ha hänt om ett år – beskriv er drömbild!
  • Vad behöver hända för att ni ska känna er engagerade i den här frågan?

Processavstämning –  4 P

Processavstämning är en kort paus i en workshop där gruppen gemensamt reflekterar över hur arbetet fungerar – inte vad man arbetar med.

Syftet är att uppmärksamma gruppdynamik, energinivå, delaktighet och hur väl man följer spelregler eller ramar. Det ger möjlighet att justera och förbättra processen i stunden.

  1. Progress: Om diskussionen går i cirklar.
    Stäm av genom att fråga: Är ni på banan? Hjälper den här diskussionen er att nå vårt mål med övningen/workshoppen? Upplever ni att ni kommer någon vart?
  2. Process: Om de inte följer metodiken eller gör någon egen.
    Stäm av genom att fråga: Funkar metoden? Den här övningen – hjälper den? Vill ni att jag ska föreslå en annan metod eller övning?
  3. Pace: Risk att dra över.
    Stäm av genom att fråga: Hur känns tempot? Behöver ni mer tid? Vill ni förlänga tiden för den här övningen, så gör vi någon förändring senare.
  4. People: Låg energi eller någon som checkat ut eller inte är med.
    Stäm av genom att fråga: Hur mår ni? Har ni energi? Vad behöver ni just nu?