Gå direkt till innehållet
Grafikaa. Seisund IX, Kompositsioon punase kuubikuga och Muutuvad seosed II av Avo Keerende. Licens: CC0

Tips för att bryta isen (icebreakers)

En icebreaker används för att skapa energi och bryta isen i gruppen, medan en incheckning syftar till att skapa närvaro och reflektion inför det gemensamma arbetet.

Icebreakers används i början av en workshop, vid pauser eller när nya grupper möts för att skapa trygghet, väcka energi och stärka gemenskapen. De ska anpassas efter grupp och syfte, vara tydliga och inkluderande – och gärna ha en låg tröskel för deltagande. 

1. Mitt första läsminne

Syfte: Fungerar som en mjukstart och skapar gemenskap genom personliga berättelser.

Så här går det till: Be deltagarna tänka tillbaka på sitt första minne av att läsa (eller bli läst för). Vad läste de? Vem var med? Vad kände de? Genomför gärna i par eller runda i en mindre grupp.

2. Läsande identitet på 30 sekunder

Syfte: Ger en snabb inblick i deltagarnas läsvanor och öppnar upp för reflektion kring läsningens betydelse.

Så här går det till: Var och en får 30 sekunder till sitt förfogande: Vad läser du helst? Hur ofta läser du? Någon bok som påverkat dig? Genomför gärna i par eller runda i en mindre grupp.

3. Speedbook-dating

Syfte: Skapar energi, många korta möten och fokus på böcker och läserfarenheter.

Så här går det till: Deltagarna parar ihop sig och berättar för varandra om en bok (eller annan text) de nyligen läst och rekommenderar. Efter 1–2 minuter byter de partner och upprepar. Gör 2–3 byten.

4. Om jag var en bok …

Syfte: Skapar nyfikenhet och öppnar upp för kreativitet och självreflektion med koppling till läsning.

Så här går det till: Be deltagarna skriva på en post-it-lapp: ”Om jag var en bok, skulle jag vara …” och motivera varför. Exempel: ”En deckare – spännande men strukturerad”. Samla lapparna på en vägg och samtala gemensamt eller i grupper.

5. Citatkarusellen

Syfte: Väcka tankar om läsningens roll och knyter an till det läsfrämjande uppdraget.

Så här går det till: Dela ut citat om läsning (exempelvis från författare eller tänkare). Låt deltagarna gå runt, läsa upp sina citat för varandra och kort samtala om dem: Håller de med? Vad väcker de för tankar? Hur kan det kopplas till vårt arbete?