Testa era egna tjänster
Du som jobbar på ett bibliotek upplever din arbetsplats med särskilda förkunskaper. Du har till exempel andra vägar in i de digitala systemen och andra rörelsemönster i lokalen än vad besökarna har. Ett sätt att göra ett perspektivskifte är att testa att uppleva biblioteket som en besökare. Metoden att testa sina egna tjänster i rollen som en besökare kallas för tjänstesafari (eng. service safari) eller ”Gå i en användares skor” (eng. Work like a patron).
I rollen som besökare/användare kan du upptäcka potentiella förbättringsområden, luckor eller brister i verksamheten. I bästa fall upptäcker du även nya möjligheter som kan utvecklas i framtiden. Det kan även vara givande att testa liknande tjänster i andra verksamheter.
Här nedan listas förslag på aktiviteter som kan göras för att gå i en användares skor. Listan är hämtad från en video i serien “Upptäck UX” av Biblioteksutveckling Region Kalmar län i samarbete med Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg:
- Hitta till biblioteket från busshållplats, parkering, gångväg och tåg genom att följa skyltar et cetera.
- Gå in och ut genom biblioteksentrén.
- Sök upp en bok i katalogen och hitta den i biblioteket.
- Låna eller låna om böcker i utlåningsautomaten.
- Sitt och jobba vid olika platser i biblioteket.
- Använd de publika datorerna.
- Skriv ut på de publika skrivarna.
- Använd en databas via bibliotekets hemsida som du aldrig använt förut.
- Ställ en fråga till biblioteket (via sociala medier, kontaktformulär eller mejl).
Om du arbetar med barn, så kan du ställa dig på huk för att se biblioteket som de gör. När tillfälle ges kan man också tänka sig att personal testar hur det är att ta sig fram på biblioteket i en rullstol eller med en bindel för ögonen.
Utmaningen med tjänstesafari på sin egen arbetsplats är svårigheten att bortse från sin egen förkunskap. Det finns en risk för bekräftelsefördom, vilket gör att man bara ser de saker som bekräftar ens egna befintliga åsikter.
Så gjorde vi

På Nora bibliotek undersöker de hur barnen ser biblioteksrummet genom att ställa sig på knä. Foto: Kerstin Björn]
Amanda Köpberg Hansson från Nora bibliotek berättar om deras egna perspektivbyte:
”Det är viktigt med olika perspektiv! Mitt i förberedelserna för vårt hyllbyte gör vi också en kartläggning och handlingsplan utifrån FN:s barnkonvention. Hur utformar vi biblioteken och det vi gör så att det blir så bra som möjligt för alla barn och unga? Här kollar vi hur lokalen ser ut om man är barn. Hur hittar man? Ser man våra boktips? Når man upp till det man vill låna? Enkelt men väldigt lärorikt.”
Tredje uppdraget: Upptäck datoranvändarnas vardag
Uppskattad tid för uppdraget: 45-60 minuter
Nu ska du uppleva känslan av att använda era publika datorer. De praktiska momenten som du ska utföra fokuserar på användarens digitala personliga integritet på den publika datorn. Notera svar på frågorna nedan som din dokumentation. Notera även övriga tankar och reflektioner som uppstår under övningen.
Datormiljön
- Boka en dator.
- Finns det tydliga instruktioner i anslutning till de publika datorerna?
- Finns det instruktioner på olika språk?
- Sätt dig vid din bokade dator och notera din upplevelse av att befinna dig där.
- Hur känns platsen? Är det luftigt? Trångt?
- Är det bekvämt att sitta där?
- Hur är ljuset?
- Hur är ljudnivån?
- Är det så rent som det borde vara?
- Känner du dig trygg?
- Vad tycker du om med platsen?
- Vad tycker du inte om med platsen?
- Kan andra se vad du gör på datorskärmen?
- Logga in – besök några webbplatser (notera vilka).
- Hur känns tangentbordet?
- Hur är skärmen?
Användarens integritet
- Logga in på din privata e-post (om du har en webbmail).
- Spara en valfri fil på skrivbordet – går det?
- Avsluta sessionen enligt de instruktioner som finns tillgängliga.
- Logga in igen som ny användare
- Finns dokument kvar på skrivbordet eller i tillfälliga filer?
- Kan man se surfhistorik i webbläsaren?
- Gå tillbaka till den webbmail du använde i förra sessionen. Är dina inloggningsuppgifter sparade?
- Kan man se vilka dokument som nyligen öppnats i olika program i datorn?
- Utskrifter.
- Skriv ut ett dokument – kommer utskriften ut på en gång?
- Om skrivaren är avstängd, skrivs dokumentet ut när skrivaren slås på?
- Fundera över var skrivaren står. Spelar det någon roll?
- Om skrivaren kräver inloggning eller betalning, är det lätt att följa instruktionerna?
Summering
- Var det något som förvånade dig?
- Var det något som gjorde dig glad?
- Vilka känslor hade du under uppdraget? Varför?
- Finns det något som du spontant vill ändra på redan nu?
Tips på fördjupning
Upptäck UX – avsnitt 2, metoden Work Like a Patron
Julia Sallander, Biblioteksutvecklare, Biblioteksutveckling Region Kalmar län, berättar om metoden ”Work like a patron”.