Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Skala upp och fortsätt jobba med användaren i fokus

Cirkel med pilar och med glödlampa i mitten.

Bild: Lean ux av Shocho från Noun Project

Du har kommit till slutet av en omfattande kurs. Bra jobbat! Det här avsnittet är en plats för att samla tankarna och reflektera över vad du tar med dig från kursen. Här finns också tips på ytterligare steg för att utveckla ditt bibliotek med hjälp av användarcentrerade metoder.

Först i kursen fick du en definition av att arbeta användarcenterat:

”Att arbeta användarcentrerat är att systematiskt använda olika metoder som tydliggör användarnas behov.”

Nu när du både har läst om metoderna och testat hela processen kanske definitionen har fått en ny innebörd? Kanske vill du hellre säga på något annat sätt? Vi hoppas att den här kursen visat att användarcentrerade metoder både är ett förhållningssätt och en process där man arbetar strukturerat för att testa, dra slutsatser och pröva.

Med hjälp av ett uppdrag som handlade om bibliotekets publika datorer har du tagit dig igenom de tre faserna – inspiration, idéutveckling och iteration. Men du har säkert redan märkt att varje arbetsprocess kommer att vara unik. Både du och din arbetsgrupp kommer att spendera olika mycket tid i modellens cirklar. Här finns inget rätt eller fel – så länge användarens behov är i fokus och du/ni vågar testa idéer tillsammans med användarna.

Att skala upp

Efter att ha testat i liten skala är det kanske dags att sprida goda exempel till arbetsgruppen och skapa en permanent lösning. Att ta en i grunden liten lösning och göra den till en större satsning kallas för att “skala upp”. Nu kan din idé få större inverkan och kanske på sikt förändra på organisations- och systemnivå! Även små saker kan få stor betydelse.

Ta med berättelsen från ditt arbete med användarna in i vidare arbete. Det är en viktig pusselbit för att andra ska förstå förändringen och, i bästa fall, inspireras att själva fokusera mer på användarens behov. Ju längre från användaren man befinner sig i sin yrkesroll desto viktigare att påminnas om hur verksamheten uppfattas av de olika målgrupperna. Innovationsguiden har utvecklat en mall som hjälper dig att illustrera bryggan mellan insikter och möjligheter i ditt fortsatta arbete. Glöm inte bort citaten. De är starka vittnesmål som visar på ett nära arbete med användarna.

En mall där användarna kan fylla i: Insikter (med fritext), vad detta sedan kan leda till för Möjlighet (fritext). Till detta finns det utrymme att lägga citat från användarna. Mallen innehåller också en liten ruta som förklarar de olika fälten.

Summera dina användartester i presentationer och involvera andra i vidare förändringsarbete. Bilden är en mall från Innovationsguiden.

Verksamhetsutveckling med användarcentrerade metoder handlar om att göra små förändringar som man testar, så att de också blir konkreta förbättringar för användarna. Det är ett iterativt arbetssätt där du hela tiden testar och utvärderar i dialog med användarna.

Genom den här kursen har du fått bra verktyg och kunskap att fortsätta arbeta med biblioteksutveckling med användarcentrerade metoder. Att hålla sitt fokus på användarens behov är värdefullt i många olika sammanhang.


Tack till

Med användaren i fokus har drivits av Biblioteksutveckling Region Uppsala under 2020, som en del av Digitalt först med användaren i fokus. Genom att lära mer om metodiken, testa den i biblioteksmiljö i samarbete med folkbibliotek i Uppsala län samt ta in erfarenheter från bibliotek runt om i Sverige har vi kunnat skapat lärresurser som har en låg tröskel in i de användarcentrerade metoderna.

Vi vill särskilt tacka medarbetare på Bibliotek Uppsala och Håbo bibliotek samt de vi träffat under våra studiebesök i Umeå, Landskrona, Järfälla och Forumbiblioteken i Nacka. Ett stort tack också till podcasten Greppa UX, Innovationsguiden och övriga regionala biblioteksverksamheter för värdefulla bidrag och input till kursen. Ett extra tack till Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg och Biblioteksutveckling Kalmar län för att vi fått ha med deras filmer i kursen.