Kom igång
Det finns många olika sätt att få större kunskap om sina användare. Man kan prata med dem, observera dem eller själv testa att vara i deras situation på biblioteket. Problemet är att människor inte alltid gör som de säger, och inte alltid säger hur de känner. Ditt uppdrag i arbetet med användarcentrerad verksamhetsutveckling är att försöka förstå dina användare så långt det är möjligt.
I många studier är det viktigt med ett stort antal deltagare för att ha ett statistiskt underlag. När det gäller användarorienterad tjänsteutveckling kommer du att upptäcka att det går att se mönster med hjälp av att prata med ett fåtal användare. Men det är viktigt att du träffar just den typen av användare som kan ha nytta av tjänsten i fråga.
Hur börjar man?
SKR:s metodmaterial “Innovationsguiden” tipsar om att börja undersökningarna i liten skala. Du kan:
- Testa en av era egna tjänster som användare.
- Prata med en användare om dess upplevelse (före–under–efter).
- Göra observationer, till exempel i er entré.
Andra uppdraget: Mina första intryck
Uppskattad tid för uppdraget: 5-10 minuter
I den här kursen kommer du att undersöka både den digitala och fysiska miljön vid era publika datorer. Som ett första steg ska du notera ett helhetsintryck av platsen där de publika datorerna finns.
- Gå till ytan där de publika datorerna finns. Välj ut tre ord som du tycker summerar dina allra första intryck när du betraktar själva miljön. Anteckna dessa som utgångspunkt.
- Om du inte är på plats just nu så slut ögonen och försök minnas hur det ser ut.
- Anteckna tre ord som summerar hur du minns miljön.
- Dubbelkolla om det stämmer nästa gång du är på plats.
Tips på fördjupning
Greppa UX – Hur börjar man?
I detta avsnitt delar Karin Ljungklint och Kristin Olofsson med sig av sina bästa råd och metoder för att komma igång. De flesta kommer du att möta under kursens gång.
UX – metoder för Chalmers bibliotek
En offentlig Trello-board (anslagstavla) med UX-metoder från Chalmers bibliotek