Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Koloniala strategier

I den här lektionen verkar texter och målningar som kontext för kolonisering. Med avstamp i Justitiekanslerns text om Girjasmålet 2016 analyseras hur svenska staten har förvärvat land från samerna. Lektionen innehåller inte enbart ett svenskt perspektiv utan vi får också ta del av fransk och afrikansk kolonisation.

Koloniala strategier: att skapa tomrum

Utifrån grammatik, semantik, subjekt och verb analyserar Moa Matthis hur den svenska staten, storsvensken, har förvärvat land och marker från samerna, urfolket. Genom skrivningar i moderna texter synliggörs ett tänk som funnits alltsedan 1600-talet. Att utesluta subjektet – någon som gör någonting – ger en känsla av tomhet. Nomader och kolonisation är andra ord och begrepp som Moa Matthis resonerar kring i denna föreläsning. Om man ser sig själv som herre över allting, då är allt som syns från toppen av berget natur, djur och mark, men inga människor. Kolonisatören står gärna högst upp och tittar ut över ett till synes tomt landskap; ett område att erövra. Norrland har betraktats på samma sätt och Axel Oxenstiernas benämning av området var ”Sveriges Indien”.

Moa Matthis tar oss med på en historisk resa, inte bara genom Sverige, hon visar även upp exempel från bland annat Frankrike och Napoleon. Koloniala studier utgår gärna från det som är långt borta, på andra sidan havet, och inte här. Men vi behöver också vända blicken mot oss själva. Föreläsningen avslutas i ett samiskt diktepos av Linnea Axelsson, Aednan.

OBS! Föreläsningen med Moa Matthis har spelats in under ett Teamsmöte med regionbiblioteken i norr. Det innebär att Moa inte syns så mycket i bild utan det vi ser är hennes Powerpoint-bilder. Under föreläsningens början ligger samma bild uppe i cirka 20 minuter, vilket kan vara bra att känna till.

Se filmen Koloniala strategier: att skapa tomrum på Biblioteksutveckling Region Jämtland Härjedalens Youtube-kanal.

Om Moa Matthis

Moa Matthis är författare och skribent i Dagens Nyheter. Hon har belyst kvinnor och flickors skapande genom historiska skeden. I boken Pionjärer och feminister djupdyker hon i 1600-talets Västindien och kolonialismens Afrika. Vid tiden för inspelningen arbetade Moa Matthis på Konstfack i Stockholm.

Fördjupning

Diskussionsfrågor

  • I den här lektionen visar Moa Matthis hur ord och bilder kan användas och upprätthållas som maktmedel för att göra minoriteter subjektslösa och därmed rättslösa. Vad får du för tankar kring det?
  • Koloniseringen av Norrland nämns som ett historiskt exempel på en kolonisering.  Kolonisation är inte enbart något som pågår långt borta någon annanstans. Vad får ordet för betydelse när vi vänder blicken mot oss själva? 

Avslutning

I den här lektionen analyseras hur svenska staten har förvärvat land från samerna. I föreläsningen står texter i fokus, men även målningar. Genom tolkningar av texter och bilder kan vi få syn på hur frånvaron av subjekt skapar tomrum i historien och lägger grund för erövringar av platser och människor. Platser töms på sin historia, på människor och betydelser.

I den avslutande lektionen knyter vi ihop kursen och ger dig ytterligare tips på resurser för barn och vuxna som kan vara stöd i ditt fortsatta arbete.