Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Sammanfattning

Nu har du fått lära dig olika metoder för språk- och läsfrämjande. Du har också fått ökade kunskaper i bemötande och tips på hur du kan utveckla din verksamhet för att nå alla barn. Du vet hur du kan språkleka tillsammans med barn och läsa tillsammans med dem genom att använda dialogläsning och fyrdimensionell högläsning. Du har lärt dig grunderna i TAKK och vikten av att kommunicera så att alla förstår. Du vet också att vi behöver uppmuntra vårdnadshavare och andra viktiga vuxna runt barnen till att prata, läsa, sjunga, rimma och ramsa med barnet.   

Vi avslutar hela den här fortbildningen med ett tänkvärt citat ur Läsdelegationens betänkande Barns och ungas läsning: ett ansvar för hela samhället.

“Språket är avgörande för små barns utveckling på många sätt. Genom språket kan barn kommunicera sina behov, känslor och tankar till andra människor. Det hjälper dem att förstå världen omkring dem och att skapa relationer med andra. Språket är också en viktig del av inlärningsprocessen och hjälper barn att utveckla sitt tänkande, problemlösningsförmåga och kreativitet. Ju mer språkstimulans barn får desto bättre blir deras språkutveckling, vilket i sin tur kan påverka deras framtida akademiska framgångar och sociala färdigheter. Därför är det viktigt att stödja och uppmuntra små barns språkutveckling från en tidig ålder […] Läsning handlar om att kunna navigera i världen, att skaffa sig nödvändig kunskap och information, men också om att känna läsningens glädje och njutning.”

Fördjupning 

Läsdelegationens betänkande Barns och ungas läsning: ett ansvar för hela samhället (2018). Syftet med Läsdelegationens uppdrag var att bidra till att ge alla barn och ungdomar likvärdiga förutsättningar för en fullgod läsförmåga och lustfyllda läsupplevelser.  

Läsa för integration. En metodhandbok av Berolin Deniz. Berolin Deniz har skrivit en handbok om det arbete som bedrivs av Läsfrämjarinstitutet (LFI) i Södertälje. Här finns praktiska exempel, konkreta metoder, exempel på övningar och tydliga planeringsmallar. Sammanfattningsvis handlar det om att ge barn ordets makt och en arena att agera på. 

Fyra korta filmer om att läsa för små barn som är framtagna inom Bokstart. Filmerna har gjorts tillsammans med Carina Fast, tre barn och deras familjer. 

Läs på recept av Karin Myrberg. I boken beskriver Karin en metod för att få till mer språkutvecklande läsning med barn och boken ger även handfasta råd och steg att följa för att komma igång. 

Språkleka med toddlare av Catarina Sjöberg. Den här boken stöttar dig i arbetet med att ge alla barn chansen att utveckla ett språk som förbereder dem för skolan och framtiden. 

Småspråkarna. Språkutvecklande lekar, sånger och ramsor för barn 0–3 år av Andrea Wallenberg och Maria Strutz, legitimerade logopeder och författare. Boken riktar sig till dig som möter de yngsta barnen. Se även smasprakarna.se