Lek och lärande på bibliotek
Hur kan folkbiblioteken komplettera det språk-, läs- och skrivfrämjande arbete som sker i förskolan och i barnhälsovården med de yngsta barnen i fokus? Hur kan bibliotekspersonal interagera med små barn? Vilka metoder och arbetssätt kan främja språk- och läsutveckling?
I följande artikel beskriver Niklas Pramling hur lek och fantasi hänger samman med lärande och språkutveckling.
Lek och lärande på bibliotek
Språk och kommunikation är avgörande för barns utveckling och lärande, det är forskningen enig om. Vilka metoder och arbetssätt främjar språk- och läsutveckling hos små barn? Vilken plats kan leken ha på biblioteket? Kan folkbiblioteken integrera lek för att främja berättelser och läsning?
Artikeln är skriven av Niklas Pramling som är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Foto: Anne Kultti ©

Reflektionsfrågor
- Vilken plats kan leken ha på biblioteket?
- Vilka slags samspel med små barn och deras vuxna sker i det dagliga arbetet på biblioteket?
- Hur kan ni som möter barn på biblioteket tillsammans utveckla arbetet med berättelser?
- Hur kan biblioteken integrera lek i sitt arbete med att främja berättelser och läsning?