Kommunikativ och kognitiv tillgänglighet
I den här lektionen berättar Maria Krafft Helgesson om Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) och specifikt om Tecken som AKK (TAKK). Att använda AKK och TAKK i sin verksamhet kan vara ett bra stöd för de barn som har svårare att kommunicera med talat språk. Det är viktigt att vi arbetar med att ge alla barn goda förutsättningar till språkutveckling. Se även Catarina Sjöbergs föreläsning om barn med avvikande språkutveckling i delkurs två, lektion tre.
Möjligheter med Tecken som AKK (TAKK)
Maria Krafft Helgesson är utbildare, författare och inspiratör inom kommunikation och tillgänglighet. Hon har erfarenhet av arbete i bland annat förskola, skola, LSS-verksamhet och äldreomsorg. Foto: R3 Studio ©

Lär dig Tecken som AKK med stöd av musik och böcker
I den här föreläsningen visar Maria hur du kan använda TAKK i praktiken genom att teckna ord till två böcker och en sång. Du får också tips på vad som är bra att tänka på när du använder böcker och sånger ihop med tecken.
I föreläsningen använder Maria följande böcker och sång:
Ebbas kläder av Annika Rehn
Läs med Hugo och vännerna! Nu kommer jag av Iréne Johansson
Sång: Hej vädret av Jujja och Tomas Wieslander
Kom ihåg! På biblioteket kan alla låna pek- och bilderböcker för barn som kompletterats med TAKK.
Källor
Bergman, B. (2012) Barns tidiga teckenspråksutveckling. Stockholms universitet.
Berkel-van Hoof, L., Hermans, D., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2019). Effects of signs on word learning by children with developmental language disorder. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 1-15.
Eberhart, B., Forsberg, J., Fäldt, A. Nilsson, L., Nolemo, M., Thunberg, G. (2011) Tidiga kommunikation och språkinsatser till förskolebarn. Föreningen Sveriges habilioteringschefer.
Goldin-Meadow, S., & Alibali, M. W. (2013). Gesture’s role in speaking, learning, and creating language. Annual review of psychology, 64, 257-283.
Hallin, A.E. (2019). Förstå och arbeta med språkstörning. Stockholm: Natur & Kultur
Kapalková, S., Polišenská, K., & Süssová, M. (2016). The role of pictures and gestures as a support mechanism for novel word learning: A training study with 2-year-old children. Child Language Teaching and Therapy, 32(1), 53-64.
Krafft Helgesson, M. (2014) Möjligheter med tecken för ungdomar och vuxna Hatten Förlag
Lüke, C., & Ritterfeld, U. (2014). The influence of iconic and arbitrary gestures on novel word learning in children with and without SLI. Gesture, 14(2), 204-225.
Palla, L. (2023). TAKK som specialpedagogiskt didaktiskt verktyg i förskolans undervisning. Nordisk barnehageforskning, 20(1).
Roos, C. (2024). Teckenspråk och tecken som stöd i förskolan. Skolverket.
Tisell, A. (2010) Lilla boken om tecken: om tecken som ett verktyg för kommunikation och språkutveckling. Hatten Förlag.
Vogt, S., & Kauschke, C. (2017). Observing iconic gestures enhances word learning in typically developing children and children with specific language impairment. Journal of child language, 44(6), 1458-1484.
Reflektionsfrågor
- I vilka situationer skulle barn gynnas av att du använder TAKK?
- Hur skulle du kunna använda bildstöd i din verksamhet och i rummet?